בית משפט השלום בתל אביב גזר בשבוע שעבר עבודות שירות וקנס כספי על שני חברים אשר חפרו בור, באתר עתיקות מוגן, בניסיון למצוא זהב.


לפי כתב האישום, במהלך סיור שגרתי, התגלו סימנים של חפירות באתר על ידי מפקח היחידה למניעת שוד, כשבסמוך להם כלי חפירה, תאורת חירום, סולם, דליים, פנסים ועוד. כשלושה ימים לאחר הגילוי, בינואר 2011, נתפסו שני החברים על חם, כשהם עסוקים בחפירת בור בן 2 מטרים, בחיפוש אחר האוצר. 


בחפירות שערכו, הרסו החברים שכבות ארכיאולוגיות, שברו קירות ואבנים עתיקות וגרמו לנזק בלתי הפיך באתר.


להגנתם, טענו השניים כי הם לא חיפשו עתיקות אלא זהב, ולכן אין להאשים אותם בעבירות חמורות יותר, כמו ניסיון לשדוד עתיקות בעלי ערך. כמו כן, לטענת סנגורם, לו היו מבצעים הרס חמור כפי שנטען, אזי היתה ניתנת הוראה לטפל באתר, ולנסות להשיב את הדברים לקדמותם. עוד ציין הסנגור, כי כלל לא מצוין שמדובר באתר עתיקות ולכן לא מדובר במקרה זה בעבירה שנעברה בזדון, אלא רק בחיפוש אחר זהב, שהם חשבו שימצאו באזור.


לבסוף, טען בא כוחו של הנאשם הראשון, כבן 46, כי הינו בעל עבר פלילי נקי, איש משפחה ואב לארבעה ילדים, אשר עשה את שעשה בעקבות מצב כלכלי קשה, ובתקווה לשפר את מצבו באמצעות מציאת אוצר בסביבה בדמות זהב.


הנאשמים הביעו חרטה כנה, וטענו להגנתם כי נכנסו לאתר בתום לב, ולא ידעו כלל כי מדובר באתר עתיקות מוגן.

 

המאשימה: היו מחריבים את האתר כליל אם לא היו נתפסים 


מנגד, דחתה המאשימה את טענות הנאשם, וטענה כי שניהם הכירו היטב את המקום, וידעו כי הוא הוכרז משכבר כאתר עתיקות. עוד ציינה המאשימה כי שני החברים חזרו למקום פעם אחר פעם, כאשר הם מנסים בכל כוחם לחפש מטמון כשבפועל הרסו אתר עתיקות חשוב. לטענתה, לו השניים לא היו נתפסים, הם היו מחריבים את האתר כליל, מבלי להשאיר זכר.


כמו כן, הזכירה המאשימה את הנזק שעשו, את העתיקות שנהרסו מבלי אפשרות לשחזרם, ואת העובדה כי במעשיהם פגעו לא רק פגיעה פיזית באתר, אלא במורשת ההיסטורית ובמחקר הארכיאולוגי שנעשה במקום. לטענתה, העונש בגין עבירה זו בלבד הינה 5 שנות מאסר בפועל.


לבסוף, טענה המאשימה כי ראוי להטיל עליהם עונש הולם, אשר ירתיע אחרים מעבירות מעין אלה, בעיקר לאור העובדה כי אתרי העתיקות מופקרים פעמים רבות, ללא שמירה ופיקוח.


לאחר שמיעת טענות הצדדים, קבע השופט כי יש לגזור עונש מאסר על הנאשמים שירוצה בעבודות שירות, וכן לחייב אותם בקנס כספי. בנימוקיו להחלטתו, קבע השופט כי במעשיהם פגעו בערך החברתי שהינו הגנה על אתרי העתיקות. כמו כן, נראה כי הם ידעו היטב מה הם עושים והיכן הם חופרים בור, תכננו היטב מראש את העבירה, הגיעו מצוידים מכף רגל ועד ראש, והרסו חלקת עתיקות שלעולם לא תשוחזר.

 

יש לך שאלה? 

פורום כתב אישום במשפט הפלילי
פורום שוד | פציעה | חבלה


יחד עם זאת, התחשב השופט בעובדה כי השניים נעדרים עבר פלילי, וכי מאסר בפועל יגרום להם ולמשפחותיהם נזק רב ומשמעותי. על כן, גזר על הנאשם הראשון, חודש מאסר בפועל שירוצה בעבודות שירות, וקנס כספי בסך 6,000 שקלים. על הנאשם השני גזר השופט עונש של שירות לתועלת הציבור.
 

ת"פ 10969-08-11