בית הדין לעבודה בנצרת פסק בשבוע שעבר לטובת עובדת אשר פוטרה לאחר שהודיעה למעסיקיה שהיא בהריון. בית הדין קבע כי האישה פוטרה שלא כדין וחייב את בעלי החברה בפיצויים בסך 58 אלף שקלים.


לפי כתב התביעה, התובעת החלה לעבוד בנובמבר 2010, בשירותי טלמרקטינג ומענה טלפוני, בחברה אשר עסקה בשיווק ובהזמנות זרי פרחים בכל רחבי הארץ. כחמישה חודשים בלבד לאחר תחילת עבודתה במקום, נפגשה העובדת עם מנהלת החברה בביתה, שם הודיעה לה שהיא בהריון.


למחרת, בעת ששהתה בבית בחופשת מחלה, הגיעו המנהלת והמנהל השותף לביתה של התובעת ומסרו לה מכתב פיטורין כשהם עומדים בחניית הבית. הפיטורין נכנסו לתוקף באותו היום, והיא התבקשה שלא להגיע לעבודה. 


בתביעתה, טענה התובעת כי מנהליה הזדרזו לפטרה, שלא כדין, לפני שיחול עליה חוק עבודת נשים הקובע כי לאחר חצי שנת עבודה, העובדת תהא זכאית לחופשת לידה, ותהא מוגנת מפיטורין ללא היתר. כמו כן, טענה כי אף לא נערך לה שימוע לפני פיטורין, וכי פיטוריה נעשו בחוסר תום לב.


מנהלי החברה: פוטרה כדין בשל תפקודה הלקוי 


מנגד, טענה החברה הנתבעת כי הינם רשאים לפטר עובדת שלא השלימה שישה חודשי עבודה לפי שיקול דעתם. לטענתם, הסיבה האמיתית לפיטוריה היא התנהלותה לקויה, וחוסר שביעות רצון החברה מתפקודה. לדברי המנהלים בחברה, היא הגיעה באיחור מידי יום, סירבה לעבוד במשמרות ערב, סירבה למטלות שהוטלו עליה ועוד. לאחר שהשיחות שנעשו עמה בנושא לא תרמו דבר, החליטה הנהלת החברה לפטרה, ללא שום קשר להריונה או לזמן עבודתה בחברה.


בתגובה, דחתה התובעת את טענות החברה, וטענה כי היתה מסורה לעבודתה, השקיעה בה רבות והביעה רצון לתרום. יתרה מכך, לפיה מעסיקיה לא עשו דבר מלבד לשבח אותה על תפקודה.


לאחר שמיעת טענות הצדדים, דחתה השופטת את טענות החברה וקבעה כי הוכח מעל לכל ספק, כי התובעת פוטרה בחוסר תום לב, יום אחד בלבד לאחר שהודיעה על הריונה. לדבריה, למרות שהנתבעת הגישה לביהמ"ש שבעה עמודים מלאים בתלונות רבות על תפקודה הלקוי של העובדת, ובין היתר, איחורים רבים ואי רצונה לעבוד במשמרות ערב, קיבלה השופטת את גרסתה.


בנימוקיה להחלטתה, קבעה השופטת כי התובעת בעצמה הודתה באיחורים, אך טענה כי איחרה מאחר והיתה תלויה בעובדים אחרים. כמו כן, הודתה כי סירבה פעם או פעמיים לעבוד במשמרות ערב, אולם מנהליה קיבלו את הסירוב והמשיכו הלאה, כאשר הם מודעים לעובדה כי הינה עובדת מסורה, שניתן לסמוך עליה.


עוד ציינה השופטת כי לא ברור לה מדוע המשיכו להעסיק את העובדת "הגרועה" כל כך הרבה זמן, כאשר יכלו לפטר אותה חודש או חודשיים לאחר האיחורים המרובים והעבודה הלקויה כפי שטענו.


לפי כל אלה ועוד, קבעה השופטת כי פיטוריה של העובדת נעשו בחופזה, שלא כדין, ימים ספורים לפני שהשלימה שישה חודשי עבודה, אשר היו מקנים לה באופן מיידי הגנות וזכויות לפי חוק עבודת נשים.


יש לך שאלה? 

פורום בית דין לעבודה והתפטרות בדין מפוטר
פורום זכויות נשים בעבודה ובהריון


לבסוף, קבעה השופטת כי התובעת אף זכאית לפיצויי פיטורין, למרות שלא השלימה שנת עבודה, וזאת משום שפיטוריה נעשו שלא כחוק. כמו כן, נקבע כי לא נערך לה שימוע כדין.


לפיכך, חויבה הנתבעת בתשלום פיצויים לתובעת בסך 58,392 שקלים, בין היתר בגין הפסד שכר עד הלידה, פיצויי פיטורין, יתרת דמי לידה, הפרשות פנסיוניות, פיצוי בגין הפרתו של חוק שוויון הזדמנויות, אי עריכת שימוע ועוד. בנוסף, חויבה הנתבעת בתשלום הוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד בסך 8,500 שקלים.