בית המשפט לתביעות קטנות פסק בשבוע שעבר (יום ה') לטובת אישה שהגישה תביעתה נגד שדכנית, לאחר שזו לא הצליחה להביא לנישואיה, ולא עשתה מאמצים מספקים כפי שהובטחו לה, למצוא חתן עבורה.

 

בינואר 2008, חתמה התובעת על הסכם של "תיאום יעוץ והכוונה לנישואים" עם שדכנית, במטרה למצוא שידוך הולם. ההסכם נחתם לתקופה של שלוש שנים, בה התחייבה השדכנית למצוא לה בן זוג, בתמורה לסכום של 2,500 דולר.
 

בכתב התביעה שהגישה נגדה, טענה התובעת כי השדכנית הבטיחה לה, הן במעמד החתימה על החוזה והן במיילים שנשלחו אליה, כי במידה ולא יימצא לה בן זוג, היא תקבל את כל כספה בחזרה. והנה, שנים לאחר מכן, היא נותרה ללא בן זוג, ומבלי שיושב לה כספה. 


עוד טענה התובעת כי הנתבעת אף לא עשתה מאמצים מיוחדים למצוא לה שידוך, והיא יצאה עם מספר בודד של בחורים, אשר לא התאימו לה כלל, ונדמה היה כי הם נבחרו באקראי ומבלי להתחשב ברקע משותף או במאפיינים דומים.

 

השדכנית: מלאכת השידוך סבוכה ותלויה בגורמים רבים 


הנתבעת בחרה שלא להגיש כתב הגנה, אולם היא הגיעה לאולם בית המשפט, ושם דחתה את טענות התביעה מכל וכל. ראשית טענה כי בחוזה מצוין במפורש כי הכסף יוחזר אך ורק במידה ולא ייעשו המאמצים הנדרשים למציאת בן זוג, ולא כפי שטענה התביעה. ההסכם אף מציין כי הכסף לא יוחזר במידה ולא יימצא שידוך הולם עד סוף התקופה.


לטענת השדכנית, מציאת שידוך הינו מאמץ לא פשוט, יש גורמים רבים שאינם בשליטתה, ואין היא יכולה להבטיח דבר מלבד השתדלות ראויה. לפיה היא עמדה בתנאי זה, ועשתה השתדלות מירבית, אולם למרבה הצער, לא עלה בידה להצליח במלאכה הסבוכה.


השופטת ביקשה תחילה לבחון את ההסכם שנחתם בין הצדדים ומצאה כי ההתחייבות אכן מתייחסת להשתדלות, ולא לתוצאות ההסכם. אולם, לאור תכתובת מייל שהגישה התובעת לבית המשפט, הוכח כי הנתבעת הבטיחה לה שתשיב לה את כספה אם לא יימצא לה חתן.


יתרה מכך, קבעה השופטת, גם ללא התכתובת וגם ללא טענות התביעה בדבר ההבטחה שבעל פה, עדיין נראה לפי הראיות כי הנתבעת אף לא עמדה במבחן ההשתדלות. לאחר בחינת הראיות שהובאו לפניה, נראה כי במשך שלוש שנים יצאה התובעת למספר בודד של פגישות, עם אנשים שכלל לא התאימו לה, ונראה כי הבחירה בהם בוצעה כלאחר יד ורק כדי לצאת ידי חובה.

 

יש לך שאלה? 

פורום דיני חוזים / הסכמים
פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית


לפי השופטת, למרות המלאכה הקשה של מציאת בן זוג, ולמרות שישנם גורמים רבים שאינם בשליטת השדכנית, עדיין היה עליה לעשות מאמץ גדול יותר מתיאום של כמה פגישות בודדות, ובוודאי שאין זה הולם את הסכום ששולם לה, ואת הבטחותיה בהסכם.


יחד עם זאת, קבע בית המשפט כי בכל זאת ניתן שירות כלשהו לתובעת, ועל כן חייב את הנתבעת בהשבה של 80% מהסכום ששולם, בסך 7,400 שקלים. כמו כן, חויבה השדכנית בהוצאות משפט בסך 500 שקלים.

 

ת"ק 30821-10-13