בית המשפט המחוזי בחיפה גזר בשבוע שעבר (יום ג') שנתיים מאסר בפועל על אדם שהורשע בחבלה בכוונה מחמירה, לאחר שהטיח קופת צדקה בפניו של בעל מכולת.


לפי כתב האישום, ביוני דאשתקד, בצהרי היום, הגיע הנאשם לחנות המכולת, בעקבות עימות שנערך קודם לכן בין בעל החנות לבין קרובת משפחתו. מיד עם הגיעו למקום, הוא הרים קופת צדקה שהיתה מונחת על הדלפק, והטיח אותה בעינו השמאלית של בעל המקום בחוזקה כשהוא נחוש בדעתו לגרום לו נזק חמור. לאחר מכן, הוא החל להפיל מוצרים מהמדפים ולהשליך אותם לעבר המתלונן ואף הפיל מקרר גלידות, כאשר הוא שופך את כל תכולתו על הרצפה.


בעקבות בקשתו של הסנגור, התבצע תסקיר של שירות המבחן אשר טען כי למרות שנערכה "סולחה" בין השניים, הנאשם מתקשה לקבל אחריות על מעשיו, ומאשים את בעל המכולת באחריות על התנהגותו. יחד עם זאת, המליץ השירות להטיל עליו עונש מאסר שירוצה בעבודות שירות בלבד.


בא כוח המאשימה התנגד בתוקף להמלצת שירות המבחן, וציין את חומרת העבירות, את האכזריות הרבה שהפגין כלפי המתלונן ואת העובדה כי עדיין אינו מפנים את אחריותו למעשים. כמו כן, טען כי אין להתחשב בהסכם הסולחה שנערך בין הצדדים, מאחר וההסכם לא נערך בכנות אלא מתוך רצון להקל בעונשו של הנאשם. בטיעוניה לעונש, עתרה המאשימה לעונש מאסר בפועל שינוע בין 6 ל-10 שנים.


מנגד, טען בא כוחו של הנאשם כי העונש המתאים הוא עבודות שירות וכי יש להתחשב בהמלצת שירות המבחן. בטענותיו, ציין הסנגור כי אחרי האירוע הוא התחתן ומצפה לילד, וכעת הוא נוהג כאיש בוגר וכהורה ולא כנער פוחז כשהיה.


עוד ציין הסנגור את העובדה כי נערכה "סולחה" בין השניים, ונחתם הסכם בו התחייב הנאשם לשלם פיצויים בסך 3,000 שקלים לבעל המכולת. לתמיכה בטענותיו, זימן את המתלונן בעצמו אל דוכן העדים שנתן עדותו לטובתו, וטען כי סלח לו זה מכבר וקיבל את ההתנצלות.


לאחר שמיעת טענות הצדדים, פנה השופט לבחון האם ראוי להתחשב בהסכם ה"סולחה" שערכו ביניהם. בראשית דבריו, ציין השופט את הפגיעה החמורה בשלום הציבור בכלל ואת הפגיעה החמורה בביטחונו, כבודו ובריאותו של המתלונן בפרט.

 

ביהמ"ש: הסכם ה"סולחה" בוצע מתוך כוונה להתחמק מעונש 


לפיו, הנאשם נהג באכזריות נוראה, ובאלימות ברוטלית ללא כל סיבה אשר יכולה להקל, ולו במעט, בעונשו ופעל מתוך תחושת נקמה על העימות שנערך בין קרובת משפחתו לבין בעל המכולת. חמורה אף יותר היא העובדה שלאחר ששמע את תלונתה של קרובתו, המתין כשעה, תכנן את מעשיו, ואז הלך לעבר החנות במטרה ברורה לפגוע במתלונן. כל זאת, בקור רוח מוחלט, ולא מתוך אבדן שליטה או כעס רגעי.


כמו כן, לאחר המעשה הוא התקשר לבנו של בעל המכולת, סיפר לו על ה"עונש" שקיבל אביו, ואף איים עליו כי אם יבחר לפגוע בו, הוא יקבל את אותו הדבר בדיוק.

 

יש לך שאלה?

פורום שוד | פציעה | חבלה
פורום כתב אישום במשפט הפלילי


השופט קיבל את טענות המאשימה לגבי הסכם ה"סולחה" שנראה כאילו נערך מתוך מטרה להתחמק מעונש, ולכן לא ייחס חשיבות להסכם, בעיקר לאור העובדה כי הנאשם לא הפסיק להשמיץ את המתלונן, הן בבית המשפט והן בפני שירות המבחן, וכן בחר לנהל את המשפט עד תומו ולא הביע חרטה או אמפתיה אמיתית כלפיו.


לפי כל אלה, גזר השופט על הנאשם שנתיים מאסר בפועל, שנת מאסר על תנאי וקנס כספי בסך 10,000 שקלים.

 

ת"פ 15275-06-13