בית המשפט העליון קיבל השבוע (יום ב') את ערעורה של אישה אשר ביקשה שלא לאפשר לבעלה לשעבר לראות את הבנות ללא פיקוח של רשויות הרווחה, בעקבות הליכים פלילים המתקיימים נגדו.


בני הזוג, שהביאו לעולם זוג תאומות, התגרשו בעקבות החשדות שהופנו כלפי הבעל בגין עבירות מין שבוצעו על ידו, לכאורה, בעשרות נשים. הסיפור התגלה באמצעות שידור תחקיר של תכנית הטלוויזיה "כלבוטק" כאשר לאחר השידור, נעצר הנאשם.


בעקבות פרידתם במהלך מעצרו של הנאשם בגין החשדות, נערך תסקיר על ידי שירותי הרווחה, שלאחריו נקבע כי האב ייפגש עם הבנות בעודו במעצר פעם בשבוע, וכי בכל סוף שבוע שני ישהו הבנות לצד משפחתו המורחבת. כאשר שוחרר הנאשם ממעצר ועבר לגור בבית אמו, הגיעו הבנות לבקרו שם בכל סוף שבוע שני, ואף שוחחו איתו בטלפון.


אולם, לטענתו של הנאשם, האישה הפרה פעם אחר פעם את הסדרי הראיה, ומאשרת מפגשים עם הבנות רק תמורת סכומי כסף שונים. לפיכך, הגיש תביעה בבית המשפט לענייני משפחה, על מנת להסדיר את המפגשים ביניהם. בתגובה, הגישה האישה תביעת נגד, בבקשה להורות על בדיקת מסוכנותו המינית של בעלה לשעבר, טרם הסדרת המפגשים בינו לבין שתי בנותיו בנות ה-9.


כאשר טען הנאשם כי הוא נפגש במשך שנתיים עם הבנות באופן קבוע, וכי לא הועלו כל טענות נגדו, השיבה האישה כי בנותיה נכנסו בעת האחרונה לתהליך ההתבגרות המינית, ולכן יש לבחון מחדש את הדברים, ובוודאי לא לתת לנאשם בעבירות מין לפגוש את הבנות ללא פיקוח.

 

ביהמ"ש: זכות הבנות לשלומן גבוהה מזכות האב להתראות עימן 

 

לאחר דיון בבקשות הצדדים, בית המשפט הורה על קיום מפגשים במרכז הקשר של שירותי הרווחה בלבד, שייערכו תחת פיקוח. בהחלטתו, קיבל ביהמ"ש את טענת האם כי זכותן של הבנות לשמירה על שלומן, עולה על זכותו של האב להתראות עמן.


אולם הנאשם לא קיבל החלטה זו, והגיש בקשת רשות ערעור על הכרעת השופט. בבקשתו טען בפני בית המשפט המחוזי, כי לא עלה בידי האם או רשויות הרווחה להוכיח את מסוכנותו לבנותיו, וכי הוא מתראה עימן משך שנים מבלי שהועלתה טענה זו כלפיו. ביהמ"ש קיבל טענתו וביטל את צו המניעה, באומרו כי התפתחותן המינית של הבנות אינה מהווה הצדקה לבחינת מחודשת של מסוכנות מינית מצד אביהן.


לאור החלטה זו, הגישה האישה ערעור על ההחלטה לביהמ"ש העליון. בערעורה, טענה כי בית המשפט המחוזי לא התייחס לאישומים החמורים העומדים נגד בעלה לשעבר, וכי לא ניתן משקל רב מספיק ההולם את חומרתם. לטענתה, העובדה כי מעצרו הוארך מספר פעמים, הינה סיבה מספקת לבחינת מסוכנות מחודשת, ולעריכת מפגשים תחת פיקוח.


כמו כן, טענה האישה כי בית המשפט לא התחשב בעובדה כי הבעל מסרב, באופן עקבי, לשתף פעולה עם שירותי הרווחה, טרם סיום משפטו, טרם גיבוש הסדרי ראיה, וטרם בחינת מסוכנותו, כאשר הוא עומד לדין בגין עבירות מין בעשרות נשים.

 

יש לך שאלה?

פורום צו הרחקה הגנה במקרי הטרדה מאיימת
פורום משמורת | הסדרי ראיה ושהות


בית המשפט העליון קבע בהחלטתו כי למעשה השתנו הנסיבות באופן כזה המחייב ביטול פסק הדין שניתן במחוזי. לפיו, הנאשם סירב לשתף פעולה עם שירותי הרווחה, סירב לעבור בדיקת מסוכנות, והתנגד בתוקף להמלצות התסקיר, ובכך למעשה, לא עמד בתנאים שהציב לו בית המשפט המחוזי אשר ביטל את צו המניעה בכפוף לאלה.


לפיכך, קבע ביהמ"ש העליון, כי צו המניעה ישוב על כנו, והנאשם יוכל להיפגש עם בנותיו תחת פיקוח במרכז הקשר של שירותי הרווחה. לבסוף, ציינו השופטים כי ככל שישתף פעולה עם הרשויות, ויעבור את הבדיקות הנדרשות, יבחן עניינו מחדש בבית המשפט לענייני משפחה.
 

בע"מ 3187/14