על פי החוק במדינת ישראל, תהליך גירושין של בני זוג יתבצע בבית הדין המתאים לפי שיוכם הדתי של בני הזוג. כך, כאשר שני בני הזוג יהודים, הם מחויבים להתגרש בבית דין רבני. באותו אופן, בני זוג נוצרים יתגרשו בבית דין נוצרי ובני זוג מוסלמים יתגרשו בבית דין מוסלמי. במקרים שבהם כל אחד מבני הזוג הינו בן לדת אחרת, או שאחד מבני הזוג לפחות מוגדר כחסר דת, מחליף את תהליך הגירושין הליך של "התרת נישואין".


באילו מקרים נדרשת התרת נישואין?


התרת נישואין היא הליך משפטי מיוחד לבני זוג שנישואיהם אינם מוכרים על ידי בית הדין הרבני. בעבר נדרשו זוגות אלה לפנות לנשיא בית המשפט העליון כדי שיקבע היכן יתבצע ההליך אך כיום, הועברה הסמכות לקביעת מקום השיפוט לבית הדין לענייני משפחה.


איך מתקיים תהליך של התרת נישואין?


התהליך של התרת נישואין מתחיל בהגשת בקשה לבית המשפט לענייני משפחה. אם הוכח ששני בני הזוג הינם חסרי דת, יתנהל התהליך כולו בפני בית המשפט לענייני משפחה. לעומת זאת, במקרים שבהם על אחד מבני הזוג או על שניהם חל דין דתי כלשהו, יפנה סגן נשיא בית המשפט לענייני משפחה לראש בית הדין הדתי הרלוונטי כדי לבדוק האם יש צורך בגירושין על פי הדין הדתי.


בית הדין ההלכתי מחויב למסור את החלטתו לבני הזוג בתוך 3 חודשים. במידה וראש בית הדין מחליט שיש צורך בגירושין לפי הדין הדתי, יועבר הדיון בבקשה לבית הדין המתאים, כדי לאפשר לבן הזוג להינשא מחדש בנישואים דתיים בעתיד. במידה ונקבע כי אין צורך בגירושין לפי הדין הדתי, יישאר הדיון בבית הדין לענייני משפחה. בסיום התהליך כל אחד מבני הזוג מקבל תעודת התרת נישואין.


אילו מסמכים צריך להגיש?


כדי להגיש בקשה להתרת נישואין יש להכין תביעה מודפסת בחמישה עותקים ולמלא פרטים אישיים של התובע ושל בן הזוג הנתבע. בנוסף, חשוב לציין את מקום המגורים המשותף האחרון של בני הזוג. את התביעה יש להגיש למזכירות בית המשפט ביחד עם טופס 43 א' ולציין בכותרת כי הסעד המבוקש הוא תביעה להתרת נישואין.

 

בנוסף לבקשה יש להגיש תצהיר לאימות העובדות הכלולות בתביעה וכן צילום תעודת נישואין של בני הזוג בצרוף תרגום מאושר לעברית. כמו כן, יש לצרף מסמכים המעידים על דתו של כל אחד מבני הזוג. כאשר אחד מבני הזוג הינו חסר דת, נדרש לצרף לבקשה תצהיר של אדם נוסף שיכול להעיד על השתייכותו הדתית. מסמך נוסף שיש להוסיף לבקשה הוא טופס עדכני ממרשם האוכלוסין. כמובן, לכל המסמכים הכתובים בשפה שאינה עברית יש לצרף תרגום מאושר לעברית.


מה עושים אם בן הזוג אינו מתגורר בארץ?


במקרים בהם בן הזוג הנתבע אינו מתגורר בארץ, יש להפריד בין מצבים שבהם מקום המצאו ידוע לבן הזוג התובע, לבין מקרים שמקום המצאו אינו ידוע. במידה ובן הזוג התובע יודע היכן בן הזוג מתגורר, יש להגיש בקשה להמצאה מחוץ לתחום השיפוט. במידה ומקומו של בן הזוג אינו ידוע, יש להגיש בקשה לתחליף המצאה מחוץ לתחום השיפוט.


האם ניתן לקבל פטור מתשלום אגרה?


ככלל בעת הגשת התביעה להתרת הנישואין, יש לשלם אגרה בהתאם לקבוע בתקנות. במידה ואין אפשרות לשלם את הסכום האמור, ניתן להגיש בקשה לפטור מאגרה. במסגרת הבקשה, יש לנמק היטב את הסיבה לקושי לשלם את הסכום האמור, ולפרט מקורות הכנסה בחצי השנה שקדמה להגשת הבקשה.


מה עושים במקרה שבו שני בני זוג יהודים התחתנו בנישואין אזרחיים?


כאשר בני זוג שלא התחתנו בבית הדין הרבני אלא בנישואין אזרחיים מבקשים להתגרש, לרוב בית המשפט הרבני יראה בהם כספק זוג נשוי ויחייב אותם לגט לחומרא, על מנת להבהיר באופן חד משמעי שהאישה אינה נשואה.

 

יש לך שאלה?

פורום נישואים אזרחיים | התרת נישואין


התרת נישואין היא הליך בו נתקלים מאות זוגות בישראל מדי שנה. אם נישאתם בעבר בנישואין אזרחיים וכעת דרכיכם נפרדות, חשוב שתכירו את הנושא. ככל תהליך גירושין, התרת הנישואין הינה פשוטה בהרבה כאשר בני הזוג מגיעים להסכמה ביניהם קודם לפנייה לבית המשפט. מומלץ להיעזר בעורך דין הבקיא בתחום כדי להקל ככל שאפשר על התהליך.

 


עודכן ב: 11/06/2019