בית המשפט המחוזי בחיפה גזר השבוע (יום ג') חמש וחצי שנות מאסר על צעיר שהואשם בחמישה מקרים שונים של חטיפת תיקים מנשים. מדובר בגבר כבן עשרים המוכר לשירותי המבחן עוד מזמן שהיה קטין.


הצעיר הנאשם במשפט, גדל במשפחה קשת יום ובהיותו ילד, עזב אביו את הבית. בשלב מסוים אף הוצא הנער בצו בית משפט מהבית ושהה בהוסטל, לאחר שהיה מעורב בפלילים. באותה עת, היה הנאשם בקשר עם שלושה צעירים אחרים שהועמדו לדין באשמת שוד, אחד מהם גם תקף שוטר. בנוגע לאותו מקרה, נקבע בסופו של דבר כי הצעיר לא היה מעורב בשוד באופן ישיר והוא הואשם בעבירה קלה יחסית של קבלת נכסים שהושגו באמצעות פשע. משום כך הוחלט לא להרשיע את הצעיר, ולהעמידו בפיקוח של שירות המבחן.


במקרה הנוכחי, הסתמך בית המשפט על חוות דעתו של שירות המבחן, אשר לפי התצהיר שהגיש, הנאשם אינו מכיר במלוא חומרת מעשיו. נראה שהוא הודה בהאשמות שיוחסו לו מבלי שניכרה בו תחושה אמתית של חרטה. שירות המבחן התרשם כי מדובר בצעיר שיש סבירות גבוהה שיבצע פשעים נוספים בעתיד ובהמשך לכך לא הגיש המלצות טיפוליות.


המאשימה טענה כי מדובר בעבירות חמורות המעידות על פשיעה סדרתית. משום כך טענה כי יש לקבוע עונש בנפרד לכל אחת מהעבירות כאשר עונשים אלה ימומשו במצטבר.


הסנגור ביקש מבית המשפט להתחשב בנסיבות חייו הקשות של הצעיר ובעובדה שהודה במעשיו מיד, גם במהלך החקירה וגם מול בית המשפט. הנאשם מצדו הביע חרטה בפני השופט וביקש אף הוא להתחשב במצבו.


השופט קיבל את טענת המדינה כי במקרה זה יש לגזור עונש על כל אחד מהמעשים בנפרד כך שהצעיר ירצה עונש מצטבר על כל העבירות. השופט הסתמך על עמדת שירות המבחן, לפיה מדובר באדם המהווה סכנה ויש סבירות גבוהה שיבצע עבירות נוספות.


השופט: הנאשם פגע בזכות הקניין של הנשים, וכן בזכותן לפרטיות ובשלמות גופן


השופט הסביר כי במעשיו פגע הנאשם במספר ערכים חברתיים מוגנים. הנאשם פגע הן בזכות הקניין של הנשים, הן בזכותן לפרטיות והן בזכות לשלמות גופן. השופט הפריד בין שני מקרים בהם רק חטף את התיק, לבין מקרים בהם השתמש הנאשם באלימות פיזית רבה יותר כדי לחטוף את התיק מהאישה. במקרה אחד הצעיר בעט באישה, במקרה אחר דחף את המתלוננת וגרם לנפילתה.


בסופו של דבר, גזר השופט על הנאשם חמש וחצי שנות מאסר בפועל, ושנת מאסר על תנאי. על אף ששירות המבחן לא נתן במקרה זה המלצה טיפולית כזו או אחרת, מצא השופט לנכון להמליץ כי הנאשם ישולב בתקופת מאסרו בתכנית חינוכית מתאימה, כדי לשפר את סיכוייו להשתלב בחיים נורמטיביים לאחר שחרורו.

 

יש לך שאלה? 

פורום שוד | פציעה | חבלה
פורום כתב אישום במשפט הפלילי


נוסף על עונש המאסר, קבע השופט כי הנאשם ישלם 1,000 שקלים לכל אחת מהנשים שנפגעו. השופט הזמין את הנשים לנקוט בהליך אזרחי והבהיר כי הסכומים שפסק אינם מהווים מבחינתו פיצוי מתאים לנזק שנגרם להן.

 

ת"פ 29989-02-14