בית המשפט לענייני משפחה בטבריה קיבל בשבוע שעבר (יום ד') את דרישתו של גבר לברר באמצעות בדיקת רקמות את אבהותו לילדה בת שבע, על אף התנגדותה של אם הילדה. האם טענה בתגובה כי התובע הוא בעל עבר פלילי של התעללות בקטינים.


התובע במשפט הוא רווק בן 45, המנהל מערכת יחסים קבועה עם בת זוגו, גרושה עם שלושה ילדים. בעדותו סיפר כי בשל בעיות רפואיות של בת הזוג, לא עלה בידם להביא ילדים משותפים לעולם. בעבר בחנו אפשרות להביא ילד באמצעות פונדקאית, אך וויתרו על הרעיון מכיוון שעלות התהליך הייתה גבוהה מדי עבורם.


התובע הכיר את אמה של הקטינה, אישה כבת 30, בתקופה בה הייתה רווקה ללא ילדים. באותו הזמן, עמדה הנתבעת למשפט ולטענתו, הציעה מיוזמתה לשמש כאם פונדקאית עבורו ועבור בת זוגו, כתודה על כך שסייעו לה במימון עורך דין. לאחר שלא הצליחו להתעבר באמצעות ערכת הזרקה ביתית, עברו לקיום יחסי מין. הנתבעת גילתה שהיא הרה במקביל לכניסתה למאסר.


בסמוך לשחרורה מהבית הסוהר, ניתקה אמה של הקטינה את הקשר עם התובע. את הילדה הציגה כבתו של בן זוגה דאז, אך האחרון לא נרשם במרשם האוכלוסין כאביה. מאז, התובע נפגש פעמים מעטות עם הילדה עד שלפני שנתיים, לדבריו, הודתה בפניו הנתבעת שהוא אבי הילדה.


במשך תקופה, הסכימה האם לקיים מפגשים ביניהם תוך כדי שהתובע תומך בה כלכלית. בסופו של דבר, ניתק הקשר לאחר שאם הילדה הסתכסכה עם בת זוגו של התובע ואף תקפה אותה פיזית - אירוע שעליו ריצתה לאחרונה מאסר בפועל. התובע פנה לבית המשפט בעקבות סירוב התובעת לקיום הקשר שלו עם הקטינה.


האם מתנגדת: לאב עבר של התעללות בקטינים


אימה של הילדה, אישה בעלת עבר פלילי המוכרת לשירותי הרווחה עוד מילדותה, מספרת מצידה סיפור שונה לחלוטין. לטענתה, מעולם לא הצהירה על כוונה לשמש כפונדקאית עבור בני הזוג. היא מודה שקיימה יחסי מין עם התובע בזמן שגרה בביתו, ותחת השפעת סמים. היא מתנגדת לבדיקת רקמות מכיוון שלטענתה יש לתובע עבר של התעללות בקטינים.


עד לפני מספר חודשים, התגוררה הילדה בת השבע אצל בן זוגה של האם, ביחד עם בן משותף שלו ושל הנתבעת. יחסיה של האם עם בן זוגה הושפעו מהתמכרותה לסמים ודרישתו שתעבור גמילה ובסופו של דבר הם נפרדו. בן זוגה של הנתבעת טיפל בקטינה עד שבתחילת השנה הוא נפטר באופן פתאומי. הילדה ואחיה שוהים בחודשים האחרונים במרכז חירום לילדים בסיכון בחיפה.


אמה של הילדה השתחררה לאחרונה ממאסר נוסף והופנתה ליחידת אימהות ביחד עם בנה השלישי, תינוק שנולד בזמן שהייתה בכלא. בגלל בעיות התנהגות שהותה ביחידה הופסקה והילד הועבר לשירותי הרווחה.


התובע טען במשפט כי טובת הקטינה מחייבת בירור אבהותו. זכותה של הילדה לדעת מיהו אביה ועברו הפלילי אינו רלוונטי.

 

יש לך שאלה? 

פורום בית משפט לענייני משפחה
פורום אבהות | גניבת זרע


באת כוחה של הנתבעת טענה כי טובת הקטינה מחייבת שלא לבצע את הבדיקה נוכח התלאות הרבות שעברה. היא טענה שהתובע ניצל את מצבה של הנתבעת בעת הייתה מכורה לסמים קשים וחסרת בית ושיש לקחת בחשבון את עברו הפלילי ואת התלאות הרבות שעברה הילדה.

 

בית המשפט הסתמך בהחלטתו על חוות דעתה של פקידת שירותי הסעד, שהמליצה באופן חד משמעי על ביצוע הבדיקה. לפי דברי השופט, מדובר בילדה שחוותה טלטלות רגשיות ופיזיות כתוצאה מהתנהלותם של המבוגרים בחייה, ובירור סוגיית האבהות עשוי להוות עבורה מקור לתחושת ביטחון ויציבות. השופט אף הסכים עם דבריה של פקידת הסעד, שטענה כי זכותו של ילד לדעת מי אביו היא זכות אנושית בסיסית.
 

תמ"ש 35596-10-12