את הסטטיסטיקה כולנו מכירים: אחד מכל שלושה זוגות מאוהבים ומבריקי עיניים ימצא את עצמו על מדרגות הרבנות כעבור מספר שנים כשעשן יוצא לו מהאוזניים. בחדשות אנחנו שומעים בעיקר את סיפורי הזוועה: הבגידות, הדרמה, הברחת הילדים מהארץ. למעשה, זוגות רבים מצליחים לסיים את תהליך הגירושין בצורה טובה, במתינות ובכבוד הדדי.


כדי לעשות את התהליך כמה שיותר פשוט ונוח, כמה שפחות טראומטי, חשוב לשמור על קור רוח לאורך כל הדרך. כך או כך, הפיכתו של קשר זוגי שהיה קרוב ואינטימי לכזה שמדברים בו בשפה משפטית הוא שינוי הדורש הסתגלות.


גם אם בכוונתכם להיעזר באנשי מקצוע לאורך הדרך, אל תוותרו על העמקת הבנתכם בחקיקה הרלוונטית. ככל שתחשפו יותר לפסקי דין מעודכנים ממקורות מהימנים, תוכלו לשלוט יותר במצב.


לפני שמתחילים: האופציה של טיפול זוגי


התפיסה החברתית של גירושין השתנתה מאוד בעשורים האחרונים. הסטיגמה פחות גרועה, הילדים כבר מכירים את זה מחברים בכיתה ובמקביל, כולנו מוצפים במסרים שמעודדים להגשמה עצמית ומרגישים מחויבים קודם כל לעצמנו.


מצד שני, בסופו של דבר זוגות רבים מגלים שהזוגיות החדשה שלהם מגיעה לאותו מבוי סתום כמו הקודמת, כי נפגוש שוב את הדברים שמפריעים לנו בעצמנו במראה החדשה. ברגע שמבינים את זה יש הרבה יותר סיכוי שנעדיף לעבוד על הקשר הקיים.


האופציות לכך הן רבות - טיפול זוגי, טיפול משפחתי, אימון זוגי. לרוב, מתהליך כזה אפשר רק להרוויח: או שתצליחו לפתור את המחלוקות ביניכם ותחליטו להישאר ביחד, ואם לא, לפחות תצאו פחות חבולים מהקשר. זכרו, מדובר באדם שתצטרכו להישאר אתו בקשר לאורך שנים סביב גידול ילדים משותפים. גם להגיע להבנה משותפת שעדיף להיפרד יכול לעזור מאוד בהמשך.


לגמור את זה יפה: גישור משפחתי


בשנים האחרונות תופס הליך הגישור תאוצה כדרך טובה ומומלצת להגיע להסכם גירושין. המטרה היא לסייע לצדדיים באמצעות אדם שלישי ניטראלי לפתור את הסכסוך תוך שליטה בתהליך. בעת הפנייה לגישור, חשוב להבין שהמגשר נעדר סמכות להכריע מחלוקות. בניגוד לשופט בבית המשפט, המגשר לא כופה על אף אחד מהצדדים לנהוג בדרך מסוימת.


מדובר בתהליך זול יחסית, במיוחד לעומת סיפורי הזוועה ששומעים לפעמים על תהליכים משפטיים. התהליך הינו חשאי וחסוי ועשוי לעזור לבני הזוג לסיים את זה יפה. עם זאת, כמובן שלא כל תהליך גישור מסתיים בהצלחה. חשוב לזכור שבכל שלב אתם רשאים לפרוש מהתהליך ולפנות לבית המשפט.


האופציה של תביעה: הכנת הקרקע


במידה ובחרתם (או שבן הזוג בחר עבורכם) את האפשרות של פנייה לערכאה משפטית, חשוב לאסוף לאורך הדרך כמה שיותר מידע כדי להוכיח את טענותיכם. לא פחות חשוב - לוודא שאתם עושים זאת בדרכים חוקיות. הקלטות וצילומים יכולים לעזור, למשל במקרה בן הזוג עובד ללא תלוש משכורת מסודר אך בכל מקרה אל תגלשו למעשים פליליים כמו האזנות לא חוקיות – אלה דברים שיתנקמו בכם בהמשך. גם במידה ועולה צורך לשכור לחוקר פרטי, פנו רק למשרד שפועל ברישיון.


במקביל, הקפידו לאסוף כמה שיותר מסמכים – לגבי נכסי מקרקעין, מטלטלין, כספים, חשבונות בנק, מגרשים, כספות ועוד. חשוב לשמור כל מסמך שמאמת הכנסה, כגון תלושי שכר של שני הצדדים. הדבר חשוב במיוחד לגבי בעלי עסקים עצמאיים. בנוסף, אספו מסמכים המאמתים חשבונות שוטפים – חשמל, מים, ארנונה, וכל הוצאה אחרת הקשורה לדירה.


מרוץ סמכויות


ברגע שהאפשרות לפנות לערכאה משפטית עולה, סביר שתיתקלו במושג המשפטי "מרוץ סמכויות" המתייחס לכפילות שקיימת בישראל בסמכות לדון בגירושין בין בית הדין הרבני לבין בית המשפט לענייני משפחה. במקרה שבו מוגשת התביעה קודם כל לבית הדין הרבני, אזי ענייני משמורת כרוכים מעצם טבעם בתביעת הגירושין וניתן לבקש לכרוך גם את ענייני הרכוש. במקרה בו הוגשה קודם תביעה לבית הדין לענייני משפחה עניין הרכוש יידון בבית הדין לענייני משפחה.


באופן כללי, ההנחה המקובלת היא שגברים יעדיפו לפנות לבית הדין הרבני ולנהל את התהליך על פי ההלכה בעוד נשים יעדיפו לפנות לבית הדין לדיני משפחה הפועל על פי הדין האזרחי.


עם זאת, יש לקחת בחשבון כי התמונה יכולה להשתנות מאוד בהתחשב בנסיבות הספציפיות של כל זוג. בנוסף, ישנם הבדלים בחוקים לפיהם דנים בכל ערכאה, בצורת הגשת הראיות ובכמות הראיות הנדרשות. בנקודה זו חשוב להיוועץ בעורך דין שיעמיק בפרטי המקרה ויידע לייעץ לכם לאיזו ערכאה עדיף לגשת.


מזונות ילדים


מה שלא כולם יודעים, זה שבלי קשר לעניין מרוץ הסמכויות, ניתן להגיש תביעת מזונות בשם הילדים הקטינים בבית הדין לענייני משפחה. בלא קשר לשאלה מי הקדים את מי בהגשת תביעת הגירושין, זכותם של הילדים קודמת. לפיכך מרגע שמוגשת תביעה למזונות הקטינים בבית המשפט לענייני משפחה, עניין זה יידון בערכאה זו בכל מקרה.


כלים משפטיים נוספים


זכרו כי ישנם כלים משפטיים רבים שיכולים לסייע בנקודות בעייתיות לאורך התהליך, ובמקרים בהם יש חשש שהצד השני מהווה סכנה ניתן לבקש הגנה מבית המשפט. למשל, אם קיים חשש שהצד השני עשוי לצאת מהארץ, כדי להתחמק מתשלום מזונות או מתן גט, ניתן להוציא צו עיכוב יציאה מהארץ. יתרה מכך, כאשר נשקפת פגיעה בחיים התקינים אפשר להגיש גם צו הרחקה.


קבלת הגט – סוף הוא גם התחלה חדשה


הסכם גירושין הוא חוזה לכל דבר, לא די לחתום עליו אלא יש לאשרו בפני בית הדין. לאחר אישור זה, מקבל ההסכם תוקף מחייב. לאחר פסק הדין, יתבצע מתן הגט בבית הדין במהלכו מוודאים עם בני הזוג כי הגירושין ניתנים מרצון חופשי ללא כפייה.


ברגע שמקבלים פסק דין, כדאי לפנות כמה שיותר מהר למשרד הפנים כדי לשנות סטטוס מנשוי לגרוש. נקודה זו חשובה במיוחד לגרושות, שזכאיות להטבות.

 

יש לך שאלה?

פורום גישור משפחתי | גירושין בהסכמה - הכנה לגירושין
פורום הסכם גירושין


זוגות רבים מספרים באידיליה שיצאו מבית הדין הרבני והלכו לשתות קפה ביחד. זה נחמד, אבל לא תמיד דברים נגמרים ככה. בכל מקרה, מזל טוב. אם הגעתם עד כאן אתם חופשיים לצאת לדרך חדשה ואולי למצוא אהבה נוספת בהמשך.


עודכן ב: 03/02/2020