השחקנית ההוליוודית ג'ניפר גודווין סיפרה לאחרונה בתכנית אירוח אמריקאית על מקרה שקרה לה ביום חתונתה. בבוקר החתונה, התקשרה אליה הסוכנת ודיווחה לה כי רכבה נגנב. בעוד הכוכבת מנסה להיזכר מה היה שם ברכב שדחוף לה להחזיר, קיבלה תשובה מעבר לקו: הכתובה.


השחקנית סירבה להיכנס לפניקה וניסתה לחשוב על פתרונות יצירתיים, עד שלפתע קיבלה הודעה מהסוכנת שנראתה לה לרגע כמו בדיחה. שני יהודים שטיילו ברחוב ההוליוודי, מצאו פיסת נייר זרוקה על הרצפה. ברגע שראו השניים כי מדובר בכתובה, והבחינו בתאריך העברי, מיהרו להשיב אותה לידי הכלה המפורסמת.


הכתובה היא "הסכם הממון" היהודי, והיא נחתמת בכל חתונה יהודית בכל רחבי העולם, בהוליווד ארצות הברית, בסידני אוסטרליה וכמובן כאן בישראל. אך מה בעצם מסמלת הכתובה? האם מישהו טורח לתבוע את הסכום לאחר גירושין? ובאילו מקרים הבעל יהיה פטור מתשלום?

 

תיקון הכתובה נערך על ידי חז"ל, כאשר המוקדמת ביותר מתוארכת לשנת 176 לפני הספירה. הסברה הרווחת היא כי הכתובה נועדה להגן על האישה במקרה בו הבעל ירצה לגרשה, מכל סיבה שהיא. שלא כמו בדתות אחרות, הדת היהודית מבינה את הצורך בגירושין, וביקשה לדאוג לאישה המגורשת, שהיתה תלויה לחלוטין בבעלה, כדי שלא תישאר חסרת כל.


על מה מתחייב הבעל בשטר הכתובה?


וכך, בשטר הכתובה מתחייב הבעל לפני הנישואים לדאוג לכל צריכה של אשתו: לדאוג לה למזון, לפרנסתה ולכבודה. כמו כן, באותו השטר מתחייב הבעל להעניק לאישה סכום מסוים במידה ויחליט לגרשה בעתיד. סכום אשר יכסה על התחייבויותיו הקודמות.


כאן, נחלקת הכתובה לשלושה חלקים:


האחד, עיקר הכתובה: הסכום המינימלי הקבוע שעליו לשלם בעת הגירושין, העומד על סך של 200 זוזים, כפי שנקבע בגמרא.


השני, תוספת הכתובה: סכום הנקבע על ידי הבעל טרם החתונה, אשר בדרך כלל יהא גבוה יותר מסכום המינימום, למרות שלמעשה לא ניתן לחייב את האיש לסכום שעולה על הסכום הראשון שנקבע בעיקר הכתובה.


השלישי, הנדוניה: מקורו במנהג קדום בו הורי הכלה היו נותנים נדוניה, כלומר רכוש, לבני הזוג עם חתונתם. הרכוש מצוין בכתובה, והבעל נדרש להחזיר את שוויו עם הגירושין, או לחילופין, להצהיר כי הוא מותירם בידי האישה, ובכך מבטל התחייבות זו.


סעיף התוספת: התחייבות בעלת השלכות מסוכנות לחתן הצעיר


הסעיף "הבעייתי" היחיד במסמך זה, הינו הסעיף השני והוא התוספת. למרות שהבעל אינו מחויב כלל להצהיר על סכום גבוה לאישה, הוא מחויב לאחר הגירושין לשלם את הסכום עליו הצהיר. ולכן, חתנים צעירים ומאוהבים, הנוטים להצהיר על סכומים גבוהים במיוחד שיעידו קבל עם ועדה על אהבתם הנצחית, נאלצים לעתים להילחם שנים אחר כך בבית הדין הרבני, באישה שדורשת את שהובטח לה.


באילו מקרים תהא האישה זכאית לכתובתה?


האישה יכולה לדרוש כתובתה לאחר הגירושין במידה והיא נותרה הצד הנפגע מהפרידה, ובמידה ולא היה בהתנהגותה פגם אשר יכול היה לגרום לבעל לרצות בפרידה. כך למשל, במקרה בו הבעל הגיש תביעת גירושין נגד אשתו, לאחר שבגד בה, או שנמאסה עליו, וכן במקרה בו סירב לדרישתה לשלום בית.


גם כאשר הבעל מתנהג בצורה פסולה כלפי אשתו, מכה אותה, משפיל אותה וכדומה, אזי זכאית היא לכתובתה. כך גם במקרה בו נודע לאישה על מחלות נפש או גוף מהן סובל בעלה, שלא ידעה עליהם קודם, זכאית היא לדרוש את סכום הכתובה.


באילו מקרים תפסיד האישה את כתובתה?


ישנם מקרים בהם האישה לא תוכל לקבל את כתובתה, אפילו כאשר הבעל היה זה שתבע את הגירושין. האישה לא תוכל לתבוע מבעלה את סכום הכתובה אם היא בגדה בו, אם היא בעצמה סובלת ממחלה שהוא לא ידע עליה בעת הנישואין, וכן במידה והיא המאיסה עצמה על בעלה בהתנהגותה, ועלה בידו להוכיח בבית הדין כי לא נותר לו אלא לגרשה.


בפסק דין שניתן בבית הדין הרבני בצפת, הגישה אישה תביעה לקבלת כתובתה. לטענתה, נישואיה לבעלה היו מרים וקשים, כאשר הוא הותיר אותה לבדה לטפל בשלושת ילדיהם הקטנים והלך לשגרת יומו, ללמד בבית הספר.


הבעל מנגד, טען כי אשתו עשתה הכל כדי לבזותו. יום אחד, היא הגיעה לכיתה בה לימד, התפרצה לשיעור, הטיחה בו האשמות כי הוא מתעלל בה ובילדיו, ואף קראה לו "מפלצת" מול תלמידיו ההמומים. הבעל אף הוכיח כי מספר הטלפון שלו הוכנס לנייד שלה תחת הכינוי "סטרא אחרא" - הצד האחר של הטוב.


בית הדין קבע כי אישה שקוראת לבעלה מפלצת אינה זכאית לתשלום כתובתה, ובוודאי שהתנהגות האישה אינה יכולה לזכות אותה בפרס. במקרה הזה, האישה הפסידה את כתובתה בגין התנהגותה כלפי בעלה.


האם יש סכום בתוספת הכתובה היכול להיחשב כמוגזם?


במקרה אחר, בו אישה תבעה כתובתה לאחר שבעלה בגד בה, נקבע כי הכתובה תשולם לאישה אך לא בסכום המקורי שעמד על לא פחות ממיליון שקלים, אלא בסך מופחת של 175 אלף שקלים בלבד.


ישנם מקרים בהם בית הדין הרבני קובע כי סכום הכתובה הינו מוגזם, ונכתב על מנת להרשים את קרובי הכלה או את הכלה עצמה, ולכן גם אם תביעת הכתובה מתקבלת, הסכום יופחת לסכום "סביר".

 

יש לך שאלה?

פורום טוען רבני | סרבנות גט | כתובה - יש לך שאלה?
פורום בית דין רבני


מה שמחזיר אותנו לשאלה העיקרית. האם הכתובה היא מסמך מחייב? התשובה היא כן. לכן, גברים זכרו: רישום פזיז של סכומים גדולים, גם אם קטנים ממיליון שקלים, יכול להתנקם בכם בעתיד. ועל הנשים לזכור כי התנהגות פזיזה במהלך חיי הנישואין או אף בזמן הליכי הגירושין עשויה לגרום לכן להפסיד את הכתובה.


לפיכך, המסקנה היא שהכתובה מחייבת חשיבה רצינית, בבחינת "סוף מעשה במחשבה תחילה". חישבו על הכתובה ברצינות, אל תתייחסו אליה כקוריוז יהודי, כי היא אינה כזאת. היא שטר מחייב לכל דבר, היא הסכם משפטי, היא כלי בידי האישה והיא חוזה שנועד להגן עליה. היו זהירים.