המצב הביטחוני העגום אמנם שיבש לנו ולילדנו את חופשת הקיץ, שאמורה להיות זמן של בילויי נעים עם המשפחה או בלעדיה. אך עדיין ישנם בני נוער אמיצים ונחושים לנצל את החופשה, גם זו הסוערת, לעבודה שתכניס קצת דמי כיס, שהפעם לא ייצאו היישר מחשבון הבנק של ההורים.


כמובן שצעד כזה הוא מבורך, אך כדי שלא ייהפך לסיוט חלילה, על הנער ועל הוריו לדעת מהן זכויותיו של עובד צעיר שעדיין לא מלאו לו 18.

 

מהו הגיל בו אפשר להתחיל?


ראשית, חשוב לדעת שנער או נערה שמעוניינים לעבוד בחופשת הקיץ, לא יוכלו לעשות זאת טרם הגעתם לגיל 14. בהמשך ישיר להוראה זו, חל איסור מוחלט להעסיק נערים ונערות מתחת לגיל 15 בעבודות פיזיות קשות העלולות להזיק לבריאותם ולהפריע להתפתחותם התקינה.


כהערת צד, נערים מעל לגיל 15 שסיימו את שנות חוק חינוך חובה, ומעוניינים להפסיק לימודיהם ולעבוד לפרנסתם, יוכלו לעשות זאת רק עם קבלת אישור משר החינוך שאכן סיים את לימודי החובה, או עם קבלת אישור ממפקח משרד החינוך המציין כי הנער השלים למעשה את חובותיו, לפני חבריו לספסל הלימודים, למשל במקרה בו הוקפץ כיתה.


במקרה בו הנער לא הציג אחד מהאישורים האמורים, לא ניתן להעסיקו בשום מקרה במהלך שנת הלימודים.


מה עליו לעשות לפני כניסתו לעבודה?


במידה והנער מצא עבודה בתקופת חופשת הקיץ, והוא מעוניין להתחיל לעבוד, עליו לגשת ללשכת התעסוקה הקרובה למקום מגוריו, ולהוציא פנקס עבודה. לצורך הנפקת המסמך על הנער להביא:


• אישור רפואי המצהיר על כך שאינו סובל ממחלה או מגבלה כלשהי
• תמונת פספורט
• תעודת זהות של הנער או של הוריו במקרה ואין לו עדיין תעודה


האם נער יכול להישאר שעות נוספות בעבודה?


החוק אוסר להשאיר עובד קטין לעבודה בשעות נוספות בשום מקרה, ללא יוצאי דופן, וללא קשר לשכר המוצע לו על ידי המעסיק. אם הציעו לילדיכם לעבוד שעות נוספות תמורת תעריף גבוה יותר, דעו כי מקום העבודה עובר על החוק וחייב בעונש.


מתי יוצאים להפסקה?


על פי החוק, הנער זכאי לצאת להפסקה בת 45 דקות לאחר 6 שעות עבודה. כמו אצל עובד רגיל, גם כאן ההפסקה הינה על חשבון הנער.

 

יום מנוחה בשבוע העבודה


כמו כל עובד, גם הנער זכאי ליום מנוחה בשבוע. אולם, בשונה מכל עובד אחר, אשר יכול לקבוע בעצמו במקרים מסוימים, את יום המנוחה שלו, יום המנוחה של הנער יקבע לפי הדת אליה הוא שייך. כך שנער יהודי לא יעבוד בשבת, בכל מקרה, ונער נוצרי לא יעבוד ביום ראשון.

 

בני נוער יכולים לעבוד בלילה?


נערים ונערות שעדיין לא מלאו להם 16 שנים לא יוכלו לעבוד בלילה, כאשר שעת העבודה המאוחרת ביותר תהא 20:00 בערב, והשעה המוקדמת תהא 08:00 בבוקר. אחרי גיל 16 ניתן להעסיק נוער מהשעה עשר בלילה ועד השעה שש בבוקר, אך זאת תחת אישור מיוחד בלבד.


מי אחראי לרישום שעות העבודה של הקטין?


המעסיק בני נוער חייב לבצע רישום של שעות הנוכחות של הנער בכל יום עבודה, ובמידה ולא קיים רישום ממוחשב או אלקטרוני, עליו להחתים את הנער או הנערה על טופס נוכחות יומי.


האם ניתן לנכות מס ממשכורתו של קטין?


התשובה היא בפירוש: לא! הקטין אינו אמור לשלם מסים עד הגיעו לגיל 18, ויחד עם זאת המעסיק חייב לשלם לו ביטוח לאומי וביטוח בריאות, מבלי לנכות זאת ממשכורתו. הנער צריך למלא טופס 101 עם קבלתו לעבודה והוא זכאי לנקודת זיכוי אחת במס הכנסה.


מה גובה השכר שהנער מקבל?


עובד צעיר, שטרם מלאו לו 18 שנים, יכול להגיע לתקרת שכר שעומדת על 83% משכר המינימום הקבוע בחוק, ולקבל 18.47 שקלים עבור שעת עבודה אחת, כאשר עובד שטרם מלאו לו 16 שנים, יקבל 70% משיעור שכר המינימום, ושכרו יעמוד על 15.58 שקלים לשעה.


האם יש עבודות שאסורות על בני הנוער?


אכן כן. בדרך כלל עבודה פיזית קשה או מסוכנת תהא אסורה בתכלית האיסור על בני נוער, ועד הגעתם לגיל בגרות (18). בין עבודות אלו ניתן למצוא עבודות פיזיות כגון: חפירת בארות או מנהרות, הרמת משאות כבדים, הפעלת מנופים או מלגזות ועוד.

 

יש לך שאלה? 

פורום זכויות עובדים | התאגדות עובדים


העבודות האסורות על בני הנוער מפאת מסוכנותן, הן בין היתר: הפעלת מטחנות בשר, עבודה בבית מטבחיים, התעסקות בחומרים כימיים או בחומצות, טיפול בגופות נפטרים, התעסקות בחומרי נפץ וזיקוקים ועוד.


חשוב שהנוער ייצא לעבוד וירכוש, מלבד מכשיר טאבלט, גם ערכים ומוסר עבודה; אולם חשוב באותה המידה לשמור על זכויותיו של הנער הרך. דאגו כי מתנהגים לילדיכם בכבוד, ומעניקים לו את כל הזכויות המגיעות לו לפי חוק.