המודעות החברתית לתופעות של התנהגות אלימה במסגרת התא המשפחתי, הולכת וצוברת תאוצה בעשורים האחרונים. השינויים ביחס לתופעה ניכרים הן באופן הדיווח על מקרי אלימות באמצעי התקשורת והן באופן התמודדותה של מערכת המשפט עם הנושא. הגדרתה של התנהגות אלימה רחבה יותר מאשר בעבר, והיא כוללת נוסף על אלימות פיזית ומינית גם אלימות שיסודה כלכלי או נפשי-מילולי.


בישראל, חוקק ב-1991 החוק למניעת אלימות במשפחה. על פי החוק, בן משפחה הוא כל מי שהיה או עודנו בן זוג או הורה של הנפגע, וכן בן זוג של הורה או הורה של בן זוג, סב או סבתא, צאצא או צאצא של בן זוג, אח או אחות, גיס או גיסה, דוד או דודה, אחיין או אחיינית. בנוסף חל החוק על כל מי שאחראי לצרכי מחייתו, בריאותו או שלומו של קטין, או אדם חסר ישע המתגורר עמו.


חוקים נוספים המסייעים להסדרת אופן הטיפול בנושא בהם חוק העונשין, חוק הנוער והחוק למניעת הטרדה מאיימת.


הגשת תלונה


כאשר מגישים תלונה במשטרה כנגד בן משפחה אלים, נפתח נגדו תיק פלילי והוא מוזמן לחקירה. החקירה נעשית במשטרה תחת אזהרה ובמידה והיו עדים לאלימות, גם הם יזומנו. לאחר מכן, מחליטה המשטרה האם להגיש כתב אישום או לא. כתב האישום יוגש על ידי הפרקליטות או באמצעות מחלקת התביעות של המשטרה, כתלות בחומרת העבירה.


ישנם מקרים, בהם עצם הפנייה למשטרה תביא את בן המשפחה האלים לשקול את מעשיו מחדש. ואולם יש לקחת בחשבון כי מעצר עד תום ההליכים יבוצע רק במקרים בהם הוכחה סכנה ממשית. כדי לבסס את ההאשמות תזדקק המשטרה לראיות מספיקות כגון מסמכים רפואיים ותיעוד מצולם של החבלות שנגרמו לנפגע.

 

צווי הרחקה


ככלל, בית המשפט אינו ממהר לאסור באמצעות צו על בן משפחה אלים להיכנס לבית, מהסיבה שהרחקה זמנית אינה פותרת את הבעיות בין בני המשפחה. עם זאת, כאשר מדובר במצב אקוטי, הנטייה היא לראות בהרחקה הזמנית אמצעי לזעזע את האדם האלים, לגרום לו להתעשת ולשנות את דרכיו.


ישנם מספר צווים שאפשר להוציא במקרים של אלימות: צו הגנה, צו למניעת הטרדה מאיימת, וצו להבטחת מדור שקט ושלו בתביעת מזונות.

 

1. צו הגנה


צו הגנה מהווה אפשרות משפטית להרחקת בן משפחה אלים מן הבית במסגרת חוק למניעת אלימות במשפחה. את הצו יכולים לדרוש הקורבן, בן משפחה, פקיד סעד או היועץ המשפטי לממשלה. במסגרת צו ההגנה ניתן לכלול איסורים שונים כגון איסור להיכנס לבית המשותף, איסור להחזיק נשק, איסור על הטרדה ועוד. ניתן לקבל צו הגנה רק כאשר בוצע מעשה אלימות בסמוך להגשת הבקשה וכאשר קיימת סיבה לחשוש שיבוצעו מעשי אלימות נוספים.


2. צו למניעת הטרדה מאיימת


החוק למניעת הטרדה מאיימת מאפשר לאסור על אדם ליצור כל קשר עם הנפגע. עליו להימצא במרחק מסוים מדירת מגוריו של הנפגע וכן ממקום לימודיו, עבודתו, או מקום אחר שהוא נוהג לשהות בו. בנוסף, לאדם שהוצא נגדו הצו אסור לשאת נשק.


3. צו להבטחת מדור שקט ושלו בתביעת מזונות


כאשר נוכחותו של אבי המשפחה בבית מונעת מאשתו ומילדיו לקיים שגרת חיים תקינה כתוצאה מאלימות פיזית או נפשית, ניתן להגיש תביעה במסגרת הזכות למדור שקט. בניגוד לצו הגנה, צו הרחקה במסגרת תביעת מזונות מאפשר להרחיק את הבעל לתקופה ממושכת.

 

ענישה


בשל ריבוי עבירות של אלימות במסגרת המשפחה, הוחלט כי כאשר תקיפה נעשית כנגד בן משפחה העונש עליה הוא כפול: ארבע שנות מאסר במקום שתיים. במידה ונגרמה חבלה, העונש הוא שש שנים במקום שלוש. במקרים של עבירות מין העונש יכול להיות חמור בהרבה, כאשר על אונס ניתן לקבל גם עשרים שנות מאסר.


בנוסף, יכול בית המשפט לגזור עד שלוש שנות מאסר במסגרת החוק למניעת הטרדה מאיימת, במקרים בהם חווה הקורבן חדירה לפרטיותו, מעקב, איומים ועוד. מלבד עונשי מאסר, יכול בית המשפט לקבוע פיצויים על נזקים שנגרמו עקב ההתעללות.


בעת קביעת עונשו של הנאשם בעבירות של אלימות במשפחה, בית המשפט יתחשב באופיו של הנאשם, בתוצאותיו של מעשה האלימות וכן בגורם ההרתעה. שיקולים נוספים שנלקחים בחשבון הם החובה החברתית והמוסרית להגן על הקורבן, וכן מידת האפשרות של הנאשם לטיפול ושיקום.


כאשר בית המשפט בוחר שלא להרשיע את הנאשם, הוא עשוי להטיל עליו תקופת מבחן שבה יעבור טיפול בקהילה באמצעות "צו מבחן". משמעותו של צו המבחן היא שהנאשם אינו מורשע, ולא נזקף לרעתו רישום פלילי, כך שניתנת לו מלוא ההזדמנות לשקם את חייו.


חובת דיווח וחובת יידוע


כאשר אנשי מקצוע כגון רופאים, אחיות, עובדים סוציאליים ופסיכולוגים סוברים כי מטופלים שלהם נפלו קורבן לאלימות מצד בני זוגם, חובה עליהם ליידע את המטופלים על אפשרותם לפנות לתחנת המשטרה, למחלקה לשירותים חברתיים, או למרכז טפול ולמניעת אלימות במשפחה. על אנשי המקצוע למסור למטופלים מספרי טלפון וכתובות של מקומות אליהם יוכלו לפנות.


במקרים בהם האלימות הופנתה כלפי קטין או חסר ישע, ישנה חובת דיווח המתייחסת לכל אדם ולא רק על אנשי מקצוע. כאשר קיים יסוד סביר שנעשתה עבירה בקטין, יש לדווח על כך למשטרה, או למחלקה לשירותים חברתיים. העונש המרבי על הפרתה של חובת הדיווח הינו 3 חודשי מאסר.


יש לך שאלה?

פורום אלימות במשפחה


אלימות במשפחה עשויה להיות מתעתעת, שכן לעיתים הפוגע הוא אדם המתנהג באופן נורמטיבי לחלוטין מחוץ לגבולות המשפחה. פעמים רבות קורבנות האלימות עצמם נותרים מבולבלים, כי ישנם רגעי התפייסות בהם האלימות שוככת. הכרת החוקים הנוגעים בטיפול במקרי אלימות חיונית לא רק לבעלי מקצוע, אלא לכל אדם מן השורה.