בית המשפט המחוזי בלוד גזר לאחרונה ארבע שנות מאסר וקנס כספי על צעיר שנהג תחת השפעת אלכוהול בהיותו נהג חדש, וגרם לתאונת דרכים שבה נהרג חברו. התאונה אירעה בזמן שניסה להתחמק ממתנדבי המשטרה שחשדו בכך שהוא נוהג תחת השפעת אלכוהול. משפחתו של הנאשם ביקשה להתחשב במצבו הנפשי הקשה מאז התאונה ובתהליך השיקום הארוך שעוד נכון לו.


נהג במהירות מופרזת וסיכן נהגים אחרים בכביש


לפני כשנתיים וחצי, בשעת לילה מאוחרת, פתח צעיר בן 19 בנהיגה מהירה מחוץ למועדון במושב במרכז הארץ, ביחד עם חברו שישב לצדו ברכב. תוך כדי נהיגה, עקף טור מכוניות ואיבד שליטה ברכבו באופן חלקי, דבר שעורר את חשדם של שני מתנדבי משטרה, ששהו במתחם המועדון. הללו דלקו ברכבם אחר הנאשם ובהגיעם לשער המושב ביקשו ממנו להזדהות. בתגובה פתח במנוסה מהמקום במהירות מופרזת תוך שהוא סוטה לצדדים וגורם לנהגים אחרים להסיט את רכבם כדי למנוע תאונה.


במנוסתו הצעיר עלה על אי תנועה, חצה צומת באור אדום ולבסוף פגע בעוצמה במכונית פרטית. כתוצאה מהתאונה, נפצע חברו באורח אנוש ומותו נקבע במקום. נהג הרכב השני, ספג מכות יבשות ואושפז במשך יומיים בבית חולים. הנהג הצעיר עצמו פונה לבית החולים כשהוא מחוסר הכרה, סובל מפציעת ראש וחבול בכל חלקי גופו.


מתסקיר שירות המבחן עולה כי מדובר בצעיר נעדר עבר פלילי, בעל קשר קרוב למשפחתו וכן אהוב מאוד על חבריו. במסגרת תהליך השיקום הארוך שעבר לאחר פציעתו, נעשו מספר ניסיונות לשלבו בתהליך טיפולי, אך הוא מיעט לשתף במצוקתו וחווה קושי לשתף את הסביבה ברגשותיו. שירות המבחן התרשם כי הוא חווה משבר נפשי עמוק בעקבות האירועים. בני משפחתו ביקשו להקל בעונשו עקב גילו הצעיר ומצבו הנפשי על מנת לאפשר לו להשתקם.


מתנדבי המשטרה ניהלו מרדף בניגוד לתקנות


בא כוחו של הצעיר הוסיף כי סיבה נוספת להקל בעונשו, הינה העובדה שמתנדבי המשטרה ניהלו את המרדף אחריו בניגוד לנהלים, דבר אשר לטענתו מהווה נסיבה קלה מכרעת. מאחר והצעיר אינו זוכר דבר מהאירוע, לא ברור האם הוא הבין שמדובר במתנדבים של המשטרה ואי אפשר לטעון שניסה להתחמק מהם.


לאחר ששמעה את הדברים, ציינה השופטת כי אכן אין להתעלם מגילו הצעיר של הנאשם ומעברו הנקי ולא מתקופת השיקום הארוכה שעבר, כמו גם מרגשי החרטה והצער. מאידך, הדגישה כי מדובר בצעיר שנהג נהיגה פרועה לאורך זמן, תוך זלזול בוטה בתנאי הדרך ובחיי אדם והתייחסה לצורך לתת ביטוי לחינוך לנהיגה נכונה, תוך מתן תשומת לב מיוחדת לנהגים צעירים וחדשים.


לגבי התנהלותם של מתנדבי המשטרה קבעה, כי אם הנאשם הבין שמדובר במשטרה, הרי שהוא היה מחויב לעצור, ואם לא ידע, הרי כלל לא הייתה עילה לבריחתו וסיכמה כי המתנדבים אכן נכשלו, אך אין לייחס לכך משקל רב בקביעת העונש.

 

פורום פסילת רישיון | שלילת רישיון
פורום נהיגה בשכרות


בסופו של דבר, גזרה השופטת על הנאשם מאסר לתקופה של ארבע שנים, מאסר על תנאי לתקופה של 12 חודשים, פסילה מלהחזיק רישיון נהיגה לתקופה של 10 שנים מיום שחרורו מהמאסר ופסילה על תנאי ל-3 שנים נוספות. כמו כן הנאשם יפצה את משפחת המנוח בסכום של 75 אלף שקלים.


ת"פ 47661-07-12