בית משפט השלום בתל אביב יפו גזר השבוע (יום שני) שמונה חודשי מאסר בפועל, על אדם שאיים בגרזן על מבלים בפאב של הקהילה ההומו לסבית. הנאשם טען כי האיומים שהשמיע היו בתגובה להתגרות של הקהל במקום כלפיו, אך גרסתו הופרכה.


המקרה אירע לפני כשנה, במהלך אירוע של הקהילה ההומו לסבית בפאב במרכז תל אביב. מעט לפני חצות, בלם הנאשם את רכבו בפראות על המדרכה סמוך לכניסה לפאב ואילץ עוברי אורח לזוז ממקומם. אחת המבלות בפאב ביקשה מהנאשם להזיז את מכוניתו ובתגובה, קרא לעברה "אני הולך להביא את הנשק שלי". לאחר מכן פנה לרכבו, חזר כשבידו גרזן והחל להכות בעמודי רחוב, תוך שהוא מעמיד פנים כאילו מדבר בטלפון הנייד שלו וקורא לאנשים נוספים להגיע למקום ו"לעשות מהפכה".


בתוך זמן קצר, הגיעו שוטרים למקום ועצרו את הנאשם. תוך כדי ביצוע המעצר, איים גם על השוטרים והפנה ניבולי פה בעלי נימה גזענית כלפי שוטר בן מיעוטים.


המבלים בפאב נבהלו: כמו הרצח בבר נוער


מתסקיר שנערך בעניינו של הנאשם עולה כי מדובר בגבר רווק כבן 47 שאינו עובד ולדבריו מקדיש את זמנו ללימוד תורה. הוא גדל במשפחה נורמטיבית, ולאחר פטירת אביו התחיל תהליך של התקרבות לדת ו"חקירה רוחנית". לחובתו עבר פלילי, הכולל תקיפה והתנהגות פרועה במקום ציבורי.


בחקירתו טען, כי האיומים שהשמיע היו בתגובה להתגרות כלפי הופעתו, על פיה ניכר בו שהוא דתי חרדי. בעדותו חזר שוב ושוב על כך ששתי נשים התנשקו מולו בהפגנתיות במטרה להוציאו משלוותו, דבר שהיווה עבורו טריגר לשליפת הגרזן.


השתלשלות אירועים זו כפי שתיארה הנאשם נסתרה בבית המשפט, לאור עדויות שצולמו על ידי מבלים ששהו במקום. מתוך הצפייה בסרטונים ניתן לראות כי קריאות גנאי הושמעו לכיוון הנאשם רק לאחר שאיים וגידף, ובתגובה להתייחסות מפורשת שלו לנטיות המיניות של המבלים במקום.


אחת המבלות במקום סיפרה בעדותה בבית המשפט כי איומיו של הנאשם זרעו פחד גדול במבלים לנוכח זיכרונות הרצח בבר נוער.
הנאשם תואר כמי שאינו מקבל על עצמו במלואה את האחריות לאירועים, אלא הוא שב וטען כי חשש לביטחונו וכי היה עליו להגן על עצמו. את האמירות הגזעניות שהפנה לשוטר בעת מעצרו, הכחיש. קצינת המבחן דיווחה, כי הנאשם תופס את עצמו כקורבן וציינה שככל הנראה דעותיו הנוקשות והקושי שלו בקבלת האחר תרמו לסערה הרגשית בה היה נתון.


השופט הביע דאגה, קיימת סכנה לגילויי גזענות נוספים


בית המשפט התרשם כי הנאשם מתבצר בעמדותיו ואין כל מקום לשקול תהליך של שיקום. השופט הביע דאגה מכך שגם לאחר המעצר וההליך הפלילי, עדיין קיימת סכנה לא מבוטלת של הישנות גילויי גזענות אלימים מצדו של הנאשם.


בבואו לפסוק את עונשו של הנאשם ציין השופט, כי האיומים שהופנו כלפי המבלות בפאב היו בדרגת חומרה גבוה, שכן הנאשם איים באמצעות הנפת גרזן. על כך יש להוסיף את העובדה, שהמניע למעשהו של הנאשם היה הומופוביה.


השופט הזכיר כי אף האיומים שהופנו כלפי השוטר היו בדרגת חומרה מאוד, איומים וגידופים גזעניים שחומרתם כפולה – ראשית בעצם האיום על שוטר ושנית טיבו הגזעני והמשפיל במיוחד של האיום.


השופט ציין, כי על אף גילויי ההומופוביה והגזענות הוא החליט שלא לסטות ממתחם הענישה הקבוע בחוק לגבי עבירת האיומים, שכן המדינה לא התייחסה באופן ישיר לפן הגזעני של העבירה בכתב התביעה. בעקבות כך זוכה הנאשם לעונש מתון יחסית. כמו כן, על אף שהתביעה לא עתרה לפיצוי, השופט מצא לנכון להטיל קנס סמלי על הנאשם בגין עוגמת הנפש שנגרמה לנשים.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי
פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר


בסופו של דבר גזר בית המשפט על הנאשם שמונה חודשי מאסר בפועל, ארבעה חודשי מאסר על תנאי, קנס בסך 1000 שקלים ופיצוי בסך 1000 שקלים לכל אחת מארבע העדות המתלוננות במשפט וכן לשוטר.


ת"פ 19561-06-13