בעקבות ערעור של המדינה על פסיקת בית משפט השלום, גזר בית המשפט המחוזי בבאר שבע בשבוע שעבר (יום ראשון) חצי שנת מאסר בפועל על ישראלי שהסתנן לאיראן. המאסר בפועל מתווסף לעונשים שנגזרו עליו בבית משפט השלום - מאסר על תנאי וקנס כספי. בנוסף הורה בית המשפט על השמדת דרכונו האיראני של הנאשם.


הישראלי נעצר על ידי הרשויות באיראן ודרכונו הוחרם


אזרח ישראלי יליד איראן הוזהר לפני מספר שנים על ידי כוחות הביטחון הישראלי שלא לטוס לאיראן, אך נסע בכל זאת כדי לטפל במכירתו של רכוש משפחתי. בסמוך להגעתו לשדה התעופה, נעצר בידי כוחות הביטחון האיראניים ודרכונו נלקח ממנו. בהמשך, זומן לתחקור במהלכו הוסבר לו כי יקבל לידיו את דרכונו האיראני אך ורק אם יסכים למסור לשלטונות איראן את דרכונו הישראלי. במשך מספר חודשים סירבו להחזיר לו את דרכונו וזה הושב לידיו רק לאחר שנעזר בגורמים יהודיים בכירים מקומיים. לאחר מכן, חזר לישראל דרך טורקיה.


הישראלי הנאשם הודה בבית המשפט השלום ביציאתו מישראל למדינה עוינת והורשע לפי החוק למניעת הסתננות. חוק זה נועד כדי למנוע מאזרחים לצאת למדינות אויב ובכך לגרום נזק לביטחון המדינה.


ככלל, העונש המרבי על יציאה שלא כחוק מישראל הינו שנתיים מאסר בפועל, כאשר יש להתחשב במידת הסיכון הבטחוני למדינה כנגזרת של מטרת הנסיעה ושל זהות מבצע העבירה. בית המשפט השלום קבע כי במקרה הנידון, לא היה פוטנציאל רב לגרימת נזק והסתפק בעונש על תנאי. בנוסף, דחה את בקשת המדינה להורות על השמדת דרכונו של הנאשם.


בהמשך לכך, הגישה המדינה ערעור ודרשה להחמיר את עונשו של הנאשם. לטענתה, בית משפט השלום טעה בקביעתו, שפוטנציאל גרימת הנזק של המשיב אינו גבוה בהתבסס על נתוניו האישיים. הרי כל אזרח ישראלי, במידה וייתפס על ידי גורמים עוינים, יגרום טרחה רבה למדינה, שתיאלץ להפעיל מאמצים משמעותיים על מנת להחזירו ארצה, וזאת ללא קשר לזהותו.


הסנגור: אדם קשה יום שביקש למכור את נכסי המשפחה כדי לטפל באמו החולה


סנגורו של הנאשם ביקש להסתפק בעונש שכבר נגזר עליו, והדגיש כי מדובר באדם קשה יום, ללא עבר פלילי, שאין בידו כל מידע רגיש אותו יכול היה להעביר לאיראנים. הוא מובטל שמלווה את אמו לטיפולים רפואיים, וכל שביקש היה להשיב לחזקתו את נכסי המשפחה.


השופט הבהיר, כי האיסור על יציאה ממדינת ישראל למדינה עוינת, אמנם פוגע בחופש התנועה של אזרחי המדינה, אך במקרה זה הפגיעה בזכויות הפרט הכרחית כדי לשמר את זכויות הכלל לביטחון לאומי. בהמשך לכך, לא ניתן לתלות את הענישה בתוצאותיה של היציאה מהארץ, כיוון שעצם היציאה מהווה עבירה על החוק. השופט הדגיש כי מדובר באדם שהיה מודע לסכנות ואף הוזהר באופן אישי ומפורש כל ידי הרשויות לבל ייסע.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי
פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר


בסופו של דבר, לאור חומרת המעשים והסיכון הביטחוני החליט בית המשפט לקבל את ערעור המדינה ולהחמיר את עונשו של הנאשם. כך, בנוסף לעונשים שכבר הוטלו עליו, דהיינו שנת מאסר על תנאי וקנס כספי, יחויב גם בשישה חודשי מאסר בפועל שירוצו כעבודות שירות. בנוסף, דרכונו האיראני ששימש לביצוע העבירה יושמד.


עפ"ג 25495-04-14