בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר לאחרונה את דינו של גבר ששדד סניף של בנק הדואר בתל אביב באמצעות מקל קצר עטוף בניילון שחור הנדמה כאקדח. השופטת ציינה כי הנאשם לא השכיל לחזור למוטב על אף הזדמנויות רבות שניתנו לו בעבר.


לפני מספר חודשים, נכנס גבר לסניף של בנק הדואר במרכז תל אביב כשהוא מצויד בפתק ובענף עץ קצר עטוף בניילון הנראה כאקדח. הוא ניגש אל הכספרית והראה לה את הפתק, שעליו רשם מבעוד מועד "זה שוד, יש לי אקדח". לאחר מכן הוציא את המקל העטוף מכיסו ודרש לקבל כסף. הכספרית מסרה לידיו סך של 7,000 שקלים ותוך כדי הסבה את תשומת ליבו של מנהל הסניף להתרחשות. הנאשם ניסה להימלט מהמקום, אך מנהל הסניף ואנשים נוספים דלקו אחריו והוא נתפס.


חמש תקופות מאסר קודמות בגין עבירות רכוש וסמים


לאחר שנעצר, התברר כי מדובר באדם בעל עבר פלילי עשיר בעבירות רכוש וסמים. לאורך שלושת העשורים האחרונים ריצה חמש תקופות מאסר שונות. בגין העבירה האחרונה המיוחסת לו, אף היא עבירת שוד, ריצה עונש מאסר של שנתיים וחצי. לאחרונה שולב בקהילה טיפולית, אך נטש את המסגרת השיקומית לאחר שאחד המשתתפים טען נגדו שהוא משתמש בסמים.


בא כוחו של הנאשם התמקד בדבריו בתיאור נסיבות חייו הקשות של הנאשם וסיפר כי עקב קשיים כלכליים והתדרדרות במצבו הבריאותי הגיע לאחרונה לעוני מחפיר ואשר היווה את הרקע לביצוע השוד ה"מזויין". בנוסף טען כי יש להקל עם הנאשם נוכח העבודה שה"אקדח" בו השתמש במהלך ביצוע השוד מראש לא היווה סכנה ממשית.


לאחר ששמעה את הטיעונים, התייחסה השופטת בדבריה לעובדה שמדובר בעבירה חמורה ויתר על כן, בעבירה שקל מאוד לבצע: כל שנדרש הוא להושיט פתק לפקיד הבנק. השופטת הדגישה בדבריה שמדובר בשוד שכלל תכנון מוקדם, וקבעה כי אין להשוות בין עבירה שנעשתה ללא שימוש בנשק, לבין עבירה שנעשתה תוך איום באביזר הנראה ככלי נשק חם. מאידך, ציינה כי צודק בא כוחו של הנאשם בכך שאיום במקל עטוף בניילון הינו חמור פחות מאיום באקדח אמיתי.


פספס הזדמנויות רבות לשוב למוטב


השופטת זקפה לרעתו של הנאשם את ריבוי העבירות הקודמות שלו והדגישה כי ניתנו לו הזדמנויות רבות לשוב למוטב, אותן בחר שלא לנצל. כיוון שכך, מצאה לנכון להחמיר עמו, על אף נסיבות חייו הקשות וקבעה, כי אין מנוס מקביעת עונש מאסר אשר ירחיקו לתקופה מהציבור על מנת לשמור על ביטחון אזרחי המדינה. עם זאת, השופטת ציינה לטובה את העובדה שהודה מיד בהאשמות המיוחסות לו ולא בזבז את זמנם של המשטרה ובית המשפט.

 

יש לך שאלה?

פורום שוד | פציעה | חבלה
פורום כתב אישום במשפט הפלילי


לבסוף, קבעה השופטת כי הנאשם ירצה בגין עבירת השוד תקופת מאסר בפועל של שנתיים וחצי, וכמו כן הפעילה תקופת מאסר על תנאי בגין עבירת השוד הקודמת. בסיכומו של דבר, ירצה הנאשם 40 חודשי מאסר בפועל. בנוסף גזרה השופטת שנת מאסר על תנאי למשך שלוש שנים מיום שחרורו מהמאסר.


ת"פ 55884-12-13