בית משפט השלום בירושלים חייב בשבוע שעבר (יום ג') את עיריית ירושלים לשלם פיצויים בסך 60,000 שקל לילד שנפגע כתוצאה מנפילה לתוך בור המצוי בתחומה.

 

בחודש אוקטובר 2003, שיחק ילד כבן שש שנים וחצי בחצר בית סבו בירושלים. במהלך המשחק הילד נפל לתוך בור מים שהמכסה שלו לא היה נעול, ונפגע ממסגרת הבור העשויה ברזל. בעקבות הנפילה הילד נפצע בראשו ונותרה לו צלקת במצח ובקרקפת.

 

לאחר 11 שנים מיום הפציעה, הילד הגיש באמצעות הוריו תביעה לפיצויים בסך של 60,000 שקל בגין נזקי הגוף שנגרמו לו. התביעה הוגשה נגד עיריית ירושלים ונגד החברה שפועלת כתאגיד המים והביוב של העיר.

 

מביקור שנערך במקום האירוע עלה כי בתוך הבור יש מים בעומק של כארבעים סנטימטרים, ורוחבו נע בין שלושה עד ארבע מטרים. עוד עלה כי מכסה הבור אינו נעול והוא נמצא בסמוך לשביל ציבורי ומדרגות המובילות לגן שעשועים ולתחנת אוטובוס בכניסה לעיר, והשטח בו הוא מצוי אינו מגודר.

 

על מי מוטלת האחריות לנזקי הילד?

 

עיריית ירושלים ניסתה להתנער מאחריות וטענה כי הבור כלל איננו נמצא בתחומה, אלא בתחום שטח פרטי של בניין מגורים באותו רחוב. העירייה תמכה את טענתה בתצהיר של רכזת תכנון ושרטוט במחלקת האגף לשיפור פני העיר. עם זאת מעיון בצילום תכנית בניין העיר לא ניתן לשלול את האפשרות שהבור נמצא בגדרי השטח הציבורי שבבעלות העירייה.

 

כמו כן, העירייה לא הציגה בפני בית המשפט חוות דעת של מודד, המפרטת היכן עובר הגבול בין החלקה הפרטית של בניין המגורים לבין החלקה הציבורית, אשר תקבע חד משמעית את מיקומו המדויק של הבור.

 

מפקח מטעם תאגיד המים והביוב של העיר הצהיר כי הוא אינו יודע מה ייעודו של הבור ובכל מקרה הוא אינו מצוי באחריות החברה, אלא באחריות העירייה או באחריות דיירי הבניין. עוד טען המפקח כי החברה אינה אחראית על תחזוקת בורות מים מכל סוג שהוא, כולל בורות המצויים בשטחים פרטיים של בנייני מגורים ואחריותה היא על תחום מערכת המים בירושלים עד לגבול חלקת הבית.

 

העירייה היתה צריכה לצפות כי ילד שמשחק בגינה הציבורית עלול ליפול לבור

 

כנגד עדותו של המפקח לא הובאה כל עדות או ראיה סותרת ואף העירייה לא טענה כי הבור מצוי באחריותה של החברה. על כן, נמצא כי אין מקום להטיל על תאגיד המים והביוב אחריות לנזקי התובע בנפילתו לבור והתביעה נגד החברה נדחתה.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד
פורום תאונות תלמידים וזכויות בגין ביטוח ילדים וסטודנטים

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים ועיון בראיות, קבעה השופטת כי הבור המסוכן שהמכסה שלו אינו נעול, מצוי ליד גן שעשועים עירוני. השופטת ציינה כי גם אם הבור נמצא בשטח פרטי של בניין מגורים, הוא עדיין ממוקם בסמיכות לדרך ציבורית, באופן שמחייב את העירייה לצפות שילדים עשויים לשחק במקום וליפול אל תוך הבור.

 

בסופו של דבר קבעה השופטת כי האחריות מוטלת על עיריית ירושלים ולכן היא תפצה את הילד שנפל לבור בגין נזקיו בסך של 60,000 שקל.

 

ת"א 5636-09