עיכוב בתשלום משכורת של עובדים נחשב לעבירה פלילית על פי החוק ומאפשר הטלת קנס כספי על המעסיק. הקנס יכול להגיע עד 35,000 שקל והמעסיק אף צפוי לעונש מאסר של חצי שנה.


בדרך כלל הלנת שכר נובעת מקשיים כלכליים של העסק, כאשר המעסיק מעדיף לשלם קודם את חובותיו לספקים וללקוחות, לפני שהוא משלם משכורות לעובדים. עם זאת, גם כשהעסק מצוי בחובות, המעסיק נדרש לשלם קודם כל לעובדיו.


מתי אפשר להגיש תביעה בגין הלנה?


עובד שלא קיבל שכר עד תשעה ימים מתאריך הקבוע בחוק, או המועד שנקבע בחוזה העבודה, יכול להגיש תביעה כנגד המעסיק בבית דין לעבודה בגין הלנת שכר.


מהו המועד הקבוע לתשלום שכר?


על פי חוק הגנת השכר, המועד לתשלום השכר הוא בסוף חודש העבודה, אשר ניתן ברוב המקרים עד העשרה לחודש שבא אחריו, אלא אם כן סוכם אחרת בין הצדדים.


מה משמעות פיצויי הלנת שכר?


מטרת הפיצויים היא לדאוג לזכויות העובדים שיקבלו בזמן את הגמול עבור עבודתם וגם להרתיע את המעסיקים מהאפשרות של תשלום באיחור. תשלום השכר צריך לעמוד בראש סדר העדיפויות של המעסיק, וקשיים כלכליים של העסק, אינם סיבה לעכב משכורות.


כיצד מחשבים את גובה הפיצויים?


עבור השבוע הראשון של הלנת השכר, העובד זכאי לפיצויים בסך חמישה אחוזים מסכום המשכורת. לכל זמן מעבר לשבוע הראשון הפיצוי יהיה בגובה עשרה אחוזים. בנוסף יש לחשב גם את הפרשי ההצמדה בתוספת של עשרים אחוזים על הסכום הכולל.


מתי חלה התיישנות על הלנת שכר?


הזכות לפיצויי הלנת שכר מתיישנת אם לא הוגשה תביעה לבית דין לעבודה תוך שנה מהיום בו השכר לא שולם, או תוך 60 ימים, מהיום בו קיבל העובד את השכר המולן.


התיישנות במקרה של הלנות חוזרות


אם המעסיק הלין את שכרו של העובד שלוש פעמים או יותר, בתקופה של 12 חודשים רצופים בתוך שלוש שנים רצופות, תקופת ההתיישנות להגשת התביעה הינה שלוש שנים, במקום שנה.


מהם פיצויי הלנת שכר מוגדלים?


בית הדין רשאי לחייב מעסיק לשלם לעובד פיצויי הלנת שכר מוגדלים, בהתאם לנסיבות המקרה. אם לדוגמה נמצא כי ההלנה לא בוצעה בתום לב והמעסיק נהג באטימות ובחוסר התחשבות, וכתוצאה מההלנה העובד נפגע באופן מוחשי ומהותי.


האם ניתן להפחית את פיצויי הלנת השכר?


בית הדין משקלל את הנסיבות בגינן הולן השכר. הוא בוחן בין היתר את הנזק שנגרם לעובד בשל האיחור, מה היקף הנזק שייגרם למעסיק בשל פסיקת הפיצויים, כיצד התשלום ישפיע על עובדים אחרים בעסק ועוד. במקרים מסוימים יכול לפסוק בית הדין פיצויים מופחתים.


מתי חל ביטול על פיצויי ההלנה?


במקרה שהשכר לא שולם בעקבות מחלוקת בין המעסיק לעובד, בנוגע לעניינים הקשורים לגובה המשכורת, או להמשך ההעסקה, יכול בית הדין לקבוע, כי לא חלה הלנת שכר ולפיכך העובד לא זכאי לפיצויים בגין זה. כמו כן, גם במקרה שהשכר לא שולם בזמן בשל טעות כנה, או בנסיבות שלמעסיק לא היתה שליטה עליהן, ניתן לבטל את הפיצויים.

 

יש לך שאלה?

פורום הלנת שכר - זכויות עובדים בפירוק או סגירת עסק / חברה


עובדים רבים מעדיפים לוותר על תשלום השכר במועד, בכדי להימנע מעימות עם הבוס, מחשש להרעה בתנאים ואפילו מהפחד לאבד את מקום עבודתם. ישנם כאלה שמגלים הזדהות עם המצב הכלכלי של העסק ומרחמים על המעסיק. חשוב לדעת כי הזכות לקבל שכר בזמן היא זכות בסיסית, שאסור בשום פנים ואופן לוותר עליה.