בית משפט השלום באילת הרשיע לאחרונה אזרח ישראלי שחזר מביקור במצרים וייבא משם צדפות נדירות המהוות ערכי טבע מוגנים.

 

בחודש פברואר 2012 הנאשם חזר ממצרים לישראל ונתפס במסוף הגבול טאבה, כשבאמתחתו קונכייה נדירה וצדפות המשתייכות למערכת הרכיכות המוגנות ומהוות ערכי טבע מוגנים. הנאשם נעצר על ידי פקח רשות הטבע והגנים, בגין אחזקת קונכיות שאסורות למכירה או לסחר בישראל.

 

לטענת הנאשם, הוא רכש את הקונכיות ממצרי בעל היתר לסחר, במטרה לתת אותן לאשתו כמזכרת מהטיול. לדבריו, ברחוב המצרי מוכרים בפומבי קונכיות וצדפות, ללא הרכיכה שחיה בהן, על כן אין בכך פגיעה בערכי טבע בישראל. עוד הסביר כי הוא חשב לתומו כי מאחר ורכש את המינים במצרים, הוא רשאי לייבאם לארץ.

 

הנאשם הוסיף כי במעשיו לא היתה כל כוונה פלילית והוא לא ניסה להסתיר את הקונכייה והצדפות מעיני הפקחים בגבול, על כן טען שיש לבטל את כתב האישום נגדו, ואף ביקש להחזיר את השלל לידיו.

 

מטעם המאשימה העיד פקח בשמורת האלמוגים של אילת, המשמש גם כממונה על פיקוח אכיפה וחקירות מטעם רשות הטבע והגנים. לדברי הפקח, ביום האירוע הוא נקרא למסוף טאבה, בשל ייבוא והחזקת ערכי טבע מוגנים. הוא מצא ברשות הנאשם חצי כד ובתוכו מספר קונכיות מסוג "שבען" וחצאי צדפות מסוג "טרידכנה".

 

לטענת הפקח מדובר בקונכיות שאסורות לסחר או מכירה, מאחר ומדובר בערכי טבע מוגנים בישראל, בלי קשר אם הן הגיעו ממצרים או מכל מקום אחר בעולם. הפקח צילם את הראיות, מילא דו"ח פעולה, וגבה הודעה באזהרה מהנאשם.

 

איסוף הצדפות מהים עלול לגרום לנזק אקולוגי בלתי הפיך לשונית

 

מומחה לאקולוגיה וביולוגיה ימית, בחן את הצילומים שהגיש הפקח, וזיהה שמדובר בקונכייה של חילזון וקסוות של צדפות וקבע כי הן מצויות בשוניות האלמוגים של אילת ושייכות למערכת הרכיכות שהינה מערכת מוגנת, המוגדרות כערכי טבע מוגנים.

 

לטענת המומחה, מיני בעלי חיים ימיים הוגדרו בעשורים האחרונים כמוגנים, בשל פעילות דיג ואיסוף, אשר עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך במערכת האקולוגית הימית. עוד ציין המומחה כי השבת הקונכיות והצדפות שנשלו מהים בשלב זה אינה מומלצת, מפני שהשבתן תיצור התערבות מיותרת במערכת האקולוגית.

 

יש לך שאלה?

פורום חקירות משטרה | חקירה פלילית
פורום כתב אישום במשפט הפלילי

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, השתכנע בית המשפט כי לנאשם היתה כוונה פלילית בשל סחר בערכי הטבע המוגנים, שלא כדין.
השופט קבע כי הנאשם היה מודע לצורך בהיתר של סחר בצדפות, מאחר והוא ציין כי למוכר המצרי היה היתר סחר מצרי. כמו כן, למרות שהובהר לו כי מדובר בערכי טבע מוגנים שחל איסור בהחזקתם, הנאשם התעקש לקבל לידיו חזרה את הקונכייה והצדפות ללא דיחוי.

 

בסופו של דבר, קבע בית המשפט כי אשמתו של הנאשם הוכחה מעבר לספק סביר והרשיע אותו בביצוע עבירות של יבוא והחזקת ערכי טבע מוגנים.

 

ת"פ 59018-05-13