במסגרת אירועי המבצע הקשים, האווירה המתוחה והצורך של אנשים להביע דעתם גם באמצעות מילים קשות מנשוא, נאלץ בית משפט השלום בתל אביב לפסוק בשבוע שעבר (יום ד') האם ניתן לעצור אדם רק בשל התבטאות גזענית ובוטה בפייסבוק. לאחר דיון, קבע השופט כי אין מקום לעצור אדם רק בשל התבטאות, בוטה ככל שתהא, מבלי שהיתה כוונה ברורה להסתה לאלימות.


לאחרונה, הגיש אדם תלונה במשטרה נגד תושב השטחים אשר פרסם בדף הפייסבוק שלו את המשפט "מוות ליהודים" כאשר להתבטאות האומללה צורפה תמונה של טנק שרוף וזאת לאור מבצע צוק איתן. לאחר חקירה בעניין נמצא כי הכותב למעשה שוהה באפן בלתי חוקי בישראל, ועל כן עצרו אותו לאלתר, בגין עבירת שב"ח וכן הסתה לגזענות.


כאשר הובא החשוד להארכת מעצר, לפי בקשת המדינה, נאלץ השופט להכריע האם ניתן בכלל לעצור אדם בשל התבטאות בפייסבוק, והאם יש להאריך את מעצרו.


בא כוח החשוד טען כי מעצר של אדם בגין התבטאות בפייסבוק, בעיקר כאשר מספר החברים שלו ברשת החברתית מסתכם בכ-20 אנשים בלבד, אינו ראוי. לטענתו, מדובר באמירה המוגנת על ידי חופש הביטוי, ואינה יכולה להיחשב להסתה המגיעה לכדי עבירה פלילית.


ההגנה: אפילו שרים ופוליטיקאים מתבטאים בבוטות


עוד ציין בא כוחו את רוח התקופה, ואת האמירות הרבות שמציפות את הרשת, בין אם על ידי יהודים ובין אם על ידי ערבים. לפיו, אפילו אנשי ההנהגה, שרים ובעלי תפקידים פוליטיים, מרשים לעצמם בימים אלה להתבטא בבוטות ולהשמיע אמירות שייתכן ולא היו משמיעים בתקופה שקטה יותר.


בנוסף, ניסה לטעון הסנגור, כי ישנה אפשרות כי הדברים כלל לא נכתבו על ידי החשוד, ואף לא הוכח כי נכתבו על ידו. טענה זו סמך על החקירה המשטרתית, בה נאמר לחוקרים כי הטלפון הסלולרי שלו נגנב, וכי ייתכן ואדם אחר שהנייד היה בחזקתו, כתב את הדברים בשמו. הוא ניסה אף להוכיח טענה זו בכך כי הוא אינו יודע כלל לכתוב בשפה העברית.


לבסוף, ציין עורך הדין כי לחשוד חברים יהודים רבים אשר מתנגדים אף הם לפעולות הצבא בעזה, וכי הוא עבד בארץ עד להיתפסו.


לאחר שמיעת טענות הצדדים, קבע השופט כי לא מדובר למעשה באמירה שיכולה להיחשב כהסתה לאלימות, בעיקר לא כאשר אנו חיים במדינה דמוקרטית המקדשת את חופש הביטוי. לדבריו, החשוד לא קרא לאחרים לפעול באלימות ולא שידל אחרים לבצע עבירה, אלא רק הביע דעתו האישית, על אף שהינה מצערת ביותר, במסגרת האווירה המתוחה ורווית האלימות מלכתחילה.

 

יש לך שאלה?

פורום חקירות משטרה | חקירה פלילית
פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר


כמו כן, קבע השופט כי בנסיבות הקיימות, לפני שהוגש כתב אישום נגד החשוד, וכאשר הוא נחשד בעבירת שהייה בלתי חוקית, יש לשחררו תחת תנאים מגבילים, כפי שנהוג במקרים מסוג זה.


לפיכך, בית המשפט קבע כי החשוד ישוחרר תחת התחייבות עצמית בסך 3,000 שקלים, ערבות בסך 2,500 שקלים שתופקד על ידי אזרח ישראלי או תושב קבע בלבד והפקדת 1,000 שקלים במזומן. כמו כן, נאסר עליו ליצור קשר עם איש מהמעורבים בפרשה.


מ"י 45877-07-14