אנחנו רגילים לחשוב על המעסיק כעל בעל שליטה מוחלטת בניהול מקום העבודה, במיוחד בשוק הפרטי. עובדים רבים אינם מודעים לזכויות שיש להם בכל הקשור לפיטורים וחשוב לדעת, כי אף מעסיק אינו רשאי לפטר עובד באופן שרירותי ולפגוע בכבודו ובזכותו להליך הוגן. מעסיק המבקש לפטר עובד חייב לקיים לפני כן שימוע, בו יציג בפני העובד את הסיבה לפיטורים וייתן לו הזדמנות להצדיק את עצמו ולטעון לטובת המשך העסקתו.


על מנת שהשימוע יהיה תקין, על המעסיק לספק לעובד פרק זמן מתאים להיערך לשימוע ולנמק בפניו את הסיבות לכך שהפסקת עבודתו נשקלת. במידה והמעסיק מסתמך בדבריו על מסמכים כאלה ואחרים, עליו לאפשר לעובד לעיין בהם.


במהלך השימוע עצמו, על המעביד לתת לעובד הזדמנות להשמיע את הסבריו באשר לטענות המעסיק כלפיו ולהאזין בתשומת לב לגרסתו מבלי לזלזל בו ומבלי לתת לו את התחושה שההחלטה כבר התקבלה בלאו הכי. המעביד אינו יכול להסתפק בטענות כלליות לגבי התנהלותו של העובד אלא עליו להצביע על אירועים נקודתיים התומכים בנימוקיו, כדי העובד יוכל להתייחס אליהם.


העובד רשאי להזמין למעמד השימוע נציג מטעמו, בין אם עורך דין, בן משפחה או נציג של ועד העובדים בארגון. במהלך השימוע, חובה לערוך פרוטוקול שישקף את חילופי הדברים.


במידה ולא התקיים שימוע, או שהשימוע התנהל באופן לקוי, יוכל העובד להגיש תביעה בבית המשפט לענייני עבודה ולדרוש פיצויים. לאורך השנים, נפסקו לטובת עובדים סעדים שונים בגין ליקויים בתהליך הפיטורים.


האם הזכות לשימוע מעוגנת בחוק?


הזכות לשימוע אינה תוצר של חקיקה, אלא היא חובה שהתבססה לאורך השנים מתוך הפסיקה של בית הדין לעבודה. במקור, חלה הזכות על עובדים במגזר הציבורי, אך כיום החובה לערוך שימוע מתייחסת לכל מקום עבודה, גם במגזר הפרטי. מתוך פסיקות קודמות של בית הדין לענייני עבודה ניתן להצביע על מספר שלבים הכרחיים בתהליך פיטורים תקין וכן על כללים שונים שיש להקפיד עליהם במהלך השימוע עצמו.

 

האם חלה חובה על המעסיק לבצע הליך גם במידה והעובד הפר באופן נשנה את חוזה העבודה?


התשובה היא שכן. המעסיק חייב לבצע הליך מסודר של שימוע, גם במקרים שבהם העובד הפר שוב ושוב את חוזה ההעסקה, לרבות הפרות בתחום המשמעתי. על המעסיק לתת לעובד הזדמנות להגן על עצמו ולהסביר את הסיבות להתנהגותו.


האם קיימת חובת שימוע גם בפיטורים על רקע צמצום כוח אדם?


גם כאן התשובה היא, שכן. בית הדין לעבודה קבע, כי החובה לערוך שימוע חלה בכל מקרה, כולל מצבים שבהם הסיבה לפיטורים אינה קשורה להתנהגותו של העובד, אלא לצמצום כוח אדם והתייעלות ארגונית. במהלך השימוע, על המעביד לשתף בתום לב את העובד בסיבות לפיטוריו. למשל, לפני מספר שנים פסק בית הדין לעבודה בתל אביב, כי אישה שפוטרה ללא שימוע במסגרת גל צמצומים בארגון בו עבדה תקבל פיצויים בסך 30,000 שקלים, על אף שבאותו מקרה לא סביר ששימוע היה משנה את רוע הגזירה. במקרים כאלה מתחשב בית המשפט בגילו של העובד, בוותק שלו במקום העבודה, ובאופן בו התנהל המעסיק בתהליך הפיטורים.


מה לגבי עובדים המועסקים במסגרת הסכמים קיבוציים?


כאשר עובדים מועסקים במסגרת של הסכמים קיבוציים, פעמים רבות כולל ההסכם סעיף המתייחס לתפקידו של ועד העובדים במקרה של פיטורים, כך שהועד רשאי להתערב בתהליך ולהשפיע עליו. לעיתים, המעסיק אף מחויב מכוח ההסכם להיוועץ עם ועד העובדים לפני שהוא מפטר את העובד. בנוסף, בחלק מההסכמים הקיבוציים קיימים הליכים מסודרים ליישוב חילוקי הדעות, למשל באמצעות הליך של בוררות. ככלל, במקרים בהם הסיבה לפיטורים היא צמצום בכוח האדם בארגון, מחויב המעביד להתייעץ עם ועד העובדים גם כאשר אין חובה מפורשת כזו בהסכם הקיבוצי.


האם לאחר שימוע חלה חובת הודעה מוקדמת?


בוודאי. במידה ולאחר שיחת השימוע המעסיק מגיע להחלטה סופית לפטר את העובד, הוא מחויב להעניק לעובד הודעה מוקדמת. הודעה מוקדמת חלה מיום הודעת הפיטורים, ועריכת השימוע אינה מבטלת אותה. עובד שנמצא בארגון יותר משנה, זכאי להודעה מוקדמת של חודש ימים לאחר ההודעה הסופית על הפיטורים עצמם. במהלך תקופה האמורה, המעסיק יכול לבחור האם לאפשר לעובד לעבוד בפועל, או לשלם לו "פדיון הודעה מוקדמת" ולפטרו באופן מידי.


האם רשאי המעביד לערוך שימוע בדיעבד?


על פי בית הדין לעבודה, למעביד שלא נהג כשורה לפני מתן ההודעה על הפיטורים, יש הזדמנות לתקן את התנהלותו ולערוך שימוע בדיעבד. יש לציין, כי על המעסיק לקיים את השימוע כראוי ומתוך נכונות כנה להגיע להחלטה שונה מזו שכבר התקבלה. בית הדין לעבודה נוטה לנהוג בחומרה עם מעסיקים המקיימים את חובת השימוע באופן מלאכותי כדי לצאת ידי חובה, מבלי שיש לעובד הזדמנות אמתית להשפיע על קבלת ההחלטה בעניינו.


האם עובד ראשי לתבוע פיצויים לאחר שוויתר על הזכות לשימוע?


התשובה היא, שלא. עובד שלא ניצל את זכותו להליך הוגן על אף שהייתה לו האפשרות לעשות כן, ובחר שלא להתייצב לשימוע, אינו זכאי לפיצוי.


יש לך שאלה?

פורום שוויון הזדמנויות, אפליה ושימוע לפני פיטורין

 

פיטורים של עובד, אמורים להיות המוצא האחרון של המעסיק לאחר שנקט בכל שאר האמצעים העומדים ברשותו כדי לפתור את הבעיה. אם פוטרת ללא שימוע תקין, יכול מאוד להיות שיש לך עילה לתביעה. מומלץ להיעזר בעורך דין המתמחה בתחום ובקיא בפסיקות קודמות של בית הדין לעבודה.