הנאשם ניגש למבחן תיאוריה בנהיגה במקום אדם אחר תמורת תשלום כספי, והורשע בעבירות של התחזות, שימוש במסמך מזויף וניסיון קבלת דבר במרמה. בית משפט השלום ברמלה גזר עליו לאחרונה מאסר בפועל למשך שלושה חודשים ופסילת רישיון נהיגה לחצי שנה.

 

בחודש אוגוסט 2006, פנה אדם אל הנאשם וביקש ממנו שייבחן במקומו במבחן הנהיגה העיוני. הנאשם נעתר לבקשה ודרש בתמורה 2,000 שקל. עוד באותו היום הגיע המתחזה לסניף משרד הרישוי ברמלה ומסר לבוחן המוסמך טופס בקשה לרישיון מזויף ותעודת זהות מזויפת, במטרה להיבחן במרמה במבחן התיאוריה. הנאשם החל לפתור את השאלות בבחינה, אבל אז התעורר חשדו של הבוחן והוא פסל את המתחזה.

 

הרקע לביצוע העבירה הוא התמכרות לסמים והצורך בכסף קל

 

מתסקיר שירות המבחן עלה כי מדובר באדם בן 37, נשוי בשנית ואב לשתי בנות אשר לפרנסתו עובד בליטוש אבן. לדבריו, הוא סיים 12 שנות לימוד, ללא תעודת בגרות, ושירת בצה"ל שירות חלקי. במהלך שירותו הצבאי, הוא החל להשתמש בסמים ושקע בחובות בשל התמכרותו להימורים.

 

הנאשם מסר כי הוא עבר לפני כשנתיים גמילה מסמים וכיום הוא מנהל אורח חיים תקין ומתגורר עם בת זוגו ובתו ומצפה לילד נוסף. הרקע לביצוע העבירה הוא התמכרותו לסמים והפקת כסף קל ומהיר לצורך קניית סם. עוד ציין כי מאז אותו מקרה, הוא לא ביצע עבירות נוספות ומשקיע מאמצים רבים לחזור למוטב ולשקם את חייו.

 

שירות המבחן התרשם כי הנאשם ניסה להציג תמונה חיובית של עצמו, שאינה תואמת בהכרח את המציאות, לחובתו עבירות שונות בתחום הרכוש, האלימות והסמים, ומדובר באדם עם נטייה להתמכרות בעלי דפוסי חשיבה בעייתיים, וסיכון גבוה לביצוע עבירות דומות בעתיד, על כן המליץ שירות המבחן על הטלת עונש מוחשי.

 

לטענת המאשימה העבירה תוכננה מראש, חלקו של האדם שפנה אל הנאשם הינו משמעותי, ולולא פנה אליו, העבירה לא היתה מתבצעת. עם זאת חלקו של המתחזה בביצוע בחינת התיאוריה, מהותי לא פחות. לפיכך עתרה להשית על הנאשם שלושה חודשי מאסר בפועל.

 

מנגד ביקש הסנגור להשית על הנאשם מאסר מותנה, או עבודות שירות והדגיש כי בסופו של דבר לא נגרם נזק מביצוע העבירה. הסנגור ציין כי בזמנו הנאשם היה מכור לסמים, אך כיום הוא עבר גמילה ונקי מזה שנתיים.

 

הנאשם פגע בביטחון ציבור הנהגים והולכי הרגל

 

בית המשפט קבע כי התחזות לנבחן בתיאוריה מהווה פגיעה בשלטון החוק ובסדר החברתי וכן פגיעה בביטחון ציבור המשתמשים בדרך. במידה והבוחן לא היה שם לב שהנאשם הוא בעצם מתחזה, אותו אדם היה מקבל רישיון נהיגה ללא הכשרה נדרשת ומסכן את הנהגים האחרים בכביש והולכי הרגל.

 

יש לך שאלה?

פורום צווארון לבן
פורום כתב אישום במשפט הפלילי

 

בעת שקילת העונש התחשב בית המשפט בעברו הפלילי ובעובדה כי חלפו שמונה שנים מאז המקרה ומאז לא ביצע עבירה נוספת. בסופו של דבר גזר בית המשפט על הנאשם שלושה חודשי מאסר בפועל, שבעה חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים, קנס סמלי בסך 400 שקל ופסילת רישיון נהיגה לחצי שנה.

 

ת"פ 44580-01-11