בעקבות שריפה שפרצה בחנות לחומרי בניין בחדרה, הגישה חברת הביטוח של החנות תביעה נגד חברת חשמל, בטענה כי השריפה נגרמה בשל כשל בציוד חשמלי שנמצא באחריותה. מנגד טענה הנתבעת כי מדובר בהצתה מכוונת והציוד שהיה תקין נפגע מאוחר יותר כתוצאה מהאש.

 

בית משפט השלום בתל אביב - יפו קיבל את התביעה בשבוע שעבר (יום ה') וקבע כי חברת חשמל תשלם בגין נזקי השריפה לחברת הביטוח סך של 55,300 שקל.

 

בחודש דצמבר 2008, פרצה שריפה בסביבות השעה שמונה בערב. השריפה פרצה סמוך לבניין בן ארבע קומות בעיר חדרה. לפני החנות הממוקמת בקומת קרקע, מוצב כלוב מתכת לאיסוף קרטונים וניירות, ובצד האחורי של הבניין, מותקן ציוד של חברת החשמל, שבמהלך השריפה נפגע וניזוק כליל. הכבלים המוליכים את החשמל לבניין יוצאים מקופסת לגרנד המותקנת על הקיר החיצוני של הבניין.

 

לטענת התובעת מקור האש שגרם לשריפה הוא כשל חשמלי שאירע בקופסת הלגרנד, בעקבותיו נגרמו פיצוצים וגיצים, וכתוצאה מכך, חלקיקים לוהטים שהותכו נפלו מטה לתוך מיכל לאיסוף קרטונים, וגרמו לאש.

 

גיצים מקופסת החשמל התעופפו לעבר כלוב איסוף הקרטונים

 

התובעת ביססה את טענתה על חוות דעתו של חוקר שריפות, אשר קבע על פי ממצאים ועדויות השכנים, כי השריפה נגרמה עקב קצרים בכבלי החשמל והתכות בחיבורי הנתיכים שבקופסת החיבורים המותקנת על הקיר החיצוני של הבניין, בעקבות הכשל בציוד נשרו שרידים בוערים וזיקוקים, אשר גרמו להתלקחות נייר ואריזות קרטון בתוך הכלוב.

 

כמו כן, שתי עדות ראייה דיווחו כי הם ראו פיצוצים וגיצים היוצאים מהתיבה שעל הקיר לפני שבערה האש בחנות, והם ככל הנראה לפי דעתם המקור לשריפה.

 

מנגד טענה הנתבעת כי האש פרצה עקב הצתה, ובהמשך עלתה האש למעלה, פגעה בקופסת הלגרנד, ופגיעה זו גרמה לפיצוצים וזיקוקים. חוקר שריפות מטעם חברת החשמל קבע שהשריפה פרצה כתוצאה מהצתה בזדון ומצא כי היו במקום חומרים מאיצי בעירה, ושני מוקדי אש שונים, האחד על רצפת החנות מתחת לוויטרינה והשני ברכב ששהה באותה עת מול החנות.

 

מהנדס חשמל מטעם הנתבעת קבע שהשריפה אינה קשורה כלל למתקני חברת החשמל, שהיו לדעתו תקינים, תקניים ותוכננו בהתאם ובכפוף לדרישות הדין. המומחה סבר כי נסיבות השריפה וצורתה מעידים שהיא פרצה ממקור חיצוני שאינו קשור לכשל במתקנים.

 

חברת חשמל אחראית לנזקי השריפה

 

לאחר שמיעת הטענות וחוות דעתם של המומחים השונים, העדיף בית המשפט את גרסתה של התובעת וקבע כי כשל בקופסת הלגרנד, שהינה ציוד שנמצא באחריותה ובשליטתה של חברת החשמל, גרם לפיצוצים חזקים, זיקוקים וגצים, אשר התעופפו לכל עבר ופגעו גם בכלוב הקרטון ממול החנות, וכתוצאה מכך נגרמה השריפה.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית
פורום תביעת ביטוח

 

בסופו של דבר קבע בית המשפט כי חברת חשמל תישא באחריות לנזקי השריפה, ותשלם לחברת הביטוח סך של 55,300 שקל, ובנוסף תישא בהוצאות משפט בסך 12,000 שקל.

 

ת"א 171513-09