עובד קבלן הוא אדם המועסק על ידי קבלן כוח אדם, במטרה לספק שירותים שונים, כמו ניקיון, שמירה, סיעוד וכדומה, למען מעסיק אחר. על פי החוק עובדי קבלן זכאים לכל הזכויות הבסיסיות המוקנות לכלל העובדים במשק ובנוסף קיימות זכויות ייחודיות.

 

מה משמעות חוק העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם?

 

החוק משנת 1996 מגדיר את הסדרתם של תנאי העסקת עובדי קבלן וכוח אדם וקובע כי יש לעמוד בתנאים של משרד העבודה והרווחה, לשמור על זכויות העובדים ומורה כי על מנת להעסיק עובדי קבלן יש צורך ברישיון מיוחד, אשר מוגבל לשנה אחת. כמו כן, החוק מגביל את משך זמן ההעסקה לתשעה חודשים בלבד, ובתום תקופה זו העובד יהיה מועסק ישיר של מעבידו בפועל.

 

איך מקבלים רישיון לפעול כקבלן?

 

אדם לא יכול לפעול כקבלן כוח אדם, אלא אם קיבל רישיון מטעם משרד העבודה והרווחה. בכדי לקבל רישיון, יש צורך בניסיון של שלוש שנים ומעלה בניהול, או מתן שירותי כוח אדם. בנוסף נדרשת ערבות בנקאית למילוי החובות כלפי העובדים. אדם בעל עבר פלילי אינו רשאי לקבל רישיון, אם לחובתו הרשעות בתקופה של עד חמש השנים הקודמות לבקשה.

 

האם אפשר להעסיק תושבים זרים כעובדי קבלן?

 

קיימת אפשרות להעסיק עובדים שהם אינם תושבי ישראל, או להעסיק ישראלים בחו"ל, אך לשם כך נדרש היתר מיוחד ותשלום אגרה שנתית בסך 10,000 שקל.

 

האם מותר להעסיק עובדי קבלן בזמן שביתה במשק?

 

אסור להעסיק עובדי קבלן במקום עובדים אחרים שמשתתפים בשביתה, או מושבתים, כל עוד השביתה במשק או בעסק נמשכת.

 

מהם אמצעי הפיקוח על הקבלנים?

 

על מנת לשמור על הוראות החוק, מפקח מטעם משרד העבודה והרווחה, רשאי להיכנס לכל מקום תעסוקה של הקבלן ולבדוק מסמכים וחשבונות. קבלן שעובר על הוראות המפקח, צפוי לששה חודשי מאסר.

 

מתי העובד הזמני הופך לקבוע?

 

על פי החוק, אדם לא יכול לעבוד יותר מתשעה חודשים רצופים אצל הקבלן, זמן זה מוגדר כתקופת בחינה משותפת של הצדדים, וכאשר היא מסתיימת, המעביד רשאי לבחור האם להמשיך להעסיק או העובד או לא. במידה ובחר להמשיך, הוא נדרש להחתים את העובד על חוזה עבודה ולדאוג לכל זכויותיו.

 

מהן ההטבות הייחודיות של עובדי קבלן במגזר הפרטי?

 

משרה מלאה של עובדי קבלן במגזר הפרטי והעסקי כוללת 175 שעות, במקום 186 שעות לעובד רגיל. הם זכאים למספר מוגדל של ימי מחלה הכולל 24 ימי מחלה בשנה, וגם הארכת חופשה שנתית, כאשר עובד חדש זכאי ל- 11 ימי חופשה בשנה והם נהנים מפנסיה מקיפה וביטוח סיכון מסוג ריסק.

 

מי אינו זכאי לזכויות הייחודיות?

 

להטבות הייחודיות זכאים כל עובדי הקבלן במגזר הפרטי, פרט לעובדים הבאים: עובדי מנגנון של חברות כוח אדם, עובדי סיעוד, מחשוב ומטפלים בנכי צה"ל מטעם מחלקת השיקום של משרד הביטחון.

 

מה כולל ביטוח ריסק?

 

בתשעה חודשי העבודה הראשונים הקבלן חייב לבטח את עובדיו בביטוח סיכון מסוג ריסק. הביטוח מקנה פיצויים חודשיים בגובה של 50% מהשכר במקרה של נכות בעקבות תאונה, לא כולל תאונות עבודה. כמו כן, במקרה של מוות בני משפחתו של העובד מקבלים פיצוי חד פעמי בסך של 100,000 שקל.

 

מה ההבדל בין קבלן כוח אדם לקבלן שירות?

 

קבלן כוח אדם מספק עובדים למעסיק לצורך ביצוע עבודה שהיא חלק מהפעילות הרגילה של העסק, כמו מזכירות, פקידי קבלה, אנשי מחשוב וכדומה. קבלן שירות מספק עובדים לצורך ביצוע שירות מסוים, שהוא מחוץ לפעילות השוטפת, כמו שמירה וניקיון.

 

האם עובדי קבלן זכאים לקבל שי בחגים?
חברת כוח האדם חייבת להעניק לכל עובד שי לחג פעמיים בשנה, גם אם המעסיק בפועל נתן לו שי נוסף. השי ניתן בערב ראש השנה ובערב פסח.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות עובדי קבלן | חברות כוח אדם וחשיפת שחיתות בעבודה

 

לאחר שבמשך שנים רבות מעמדם של עובדי קבלן נחשב לנמוך יותר בשוק העבודה, כיום הם נהנים מזכויות והטבות ייחודיות, בעיקר במגזר הפרטי. קבלן המעסיק עובדים נדרש לשמור על זכויותיהם ולהבטיח להם תנאי עבודה טובים ומסודרים.