חייב שנפתח נגדו תיק הוצאה לפועל, רשאי לאחר הסדרת החוב, להגיש טענת פרעתי בכל שלב ומועד בהליכי התיק. את הבקשה יש להגיש לרשם ההוצאה לפועל על מנת לסגור את התיק.

 

מהי טענת פרעתי?

 

במקרים בהם זוכה אינו מצליח לקבל תשלום לו הוא זכאי מהחייב, הוא רשאי לפתוח נגד החייב תיק בלשכת ההוצאה לפועל, ניתן לפתוח תיק בעקבות מקרים שונים, כגון: סכום שנפסק בבית משפט, שטר חוב שלא מומש, המחאה שלא כובדה על ידי הבנק, עיכוב בתשלומי משכנתא, תשלום עירבון ועוד.

 

בכל עת החייב יכול לפרוע את החוב ולהצהיר בפני רשם לשכת ההוצאה לפועל כי שילם לזוכה. משמעות טענת פרעתי היא שהחוב בגינו נפתח תיק ההוצאה לפועל כבר שולם בינתיים על ידי החייב. על כן, יש לסגור אותו.

 

מי יכול להגיש את הטענה?

 

חייב בהוצאה לפועל ששילם את חובו, וקיבל אזהרה בנוגע לחוב שלא נפרע, רשאי להגיש לרשם את הבקשה תוך 21 יום ממועד האזהרה, ולצרף אליה הוכחה לתשלום החוב. חובת הוכחת התשלום חלה על החייב בלבד.

 

איך מתנהל ההליך?

 

חייב המעוניין להגיש טענת פרעתי, נדרש לבקש מלשכת הוצאה לפועל טופס בקשות חייב, לאחר יש למלא את כל הפרטים הנדרשים על גבי הטופס המיוחד, ולפרט בצורה משכנעת את הנסיבות פירעון החוב. בנוסף החייב נדרש לצרף לטופס חשבוניות על תשלומים, המוכיחות שהחוב אכן נפרע.

 

טופס הבקשה נשלח לראש ההוצאה לפועל והוא דן בטענה בנוכחות שני הצדדים וקובע האם לסגור את התיק. כמו כן, לראש ההוצאה לפועל קיימת הסמכות לעכב את פסק הדין במידת הצורך.

 

האם אפשר להגיש את הטענה לפני שניתן פסק דין?

 

במקרה של חוב בעקבות פסק דין, החייב רשאי להגיש את הטענה רק לאחר הגשת פסק הדין, והוא אינו יכול לטעון במסגרת טענת פרעתי, טענות שלא הועלו בבית משפט.

 

כיצד יש לפעול כאשר הוגש עיכוב פסק הדין?

 

במידה וראש ההוצאה לפועל החליט על עיכוב פסק הדין, החייב נדרש להפקיד ערובה על מנת להבטיח את תשלום החוב וקיום פסק הדין. 

 

האם אפשר להגיש בקשה לפני ששולם החוב?

 

אדם המתכוון או מתכנן לשלם את החוב, אינו יכול להגיש את הבקשה, אלא לאחר פירעון החוב הלכה למעשה.


מתי ניתן לטעון לקיזוז חובות?

 

ניתן לטעון לקיזוז החובות, במצב בו קיים במקביל אצל הזוכה חוב כספי לחייב. הטענה לקיזוז מופנית לראש ההוצאה לפועל. במקרה של חילוקי דעות, הבקשה תופנה להמשך טיפול בבית המשפט. אם הזוכה התחייב לספק שירות תמורת התשלום ולא עמד בהסכם, החייב יכול לקבל פטור מתשלום החוב.

 

למי הסמכות לסגור את התיק?

 

ראש ההוצאה לפועל רשאי לסגור את התיק, במידה וקיבל את טענות החייב וראה הוכחות ממשיות. במקרה והטענות נדחות, החייב נדרש להתייצב בבית משפט לחקירה תוך 21 יום. אדם ששילם את החוב וטענתו התקבלה, אינו נדרש להתייצב לחקירה.

 

האם ניתן לערער על ההחלטה?

 

קיימת אפשרות לערער על ההחלטה של ראש ההוצאה לפועל בבית המשפט המחוזי, ולהמשיך את הטיפול בבית המשפט.

 

יש לך שאלה?

פורום הסדר חוב | מחיקת חובות
פורום התנגדות לביצוע שטר - התנגדות בהוצאה לפועל

 

חובת ההוכחה בטענת פרעתי, היא על החייב שהגיש את הבקשה בלבד, על מנת לסגור את התיק ולא לגרור ריביות, או קצוות שלא נסגרו, מומלץ להתייעץ עם עורך דין, לפני הגשת הבקשה.