אשת מכירות בחברה להדפסה והוצאה לאור של עיתונים, הגישה תביעה לפיצויים בגין התנכלות המעסיק בעבודה על רקע הריונה. בית דין האזורי לעבודה בחיפה פסק בשבוע שעבר (יום א') כי החברה תפצה את העובדת בסך של 30,000 שקל בגין הפרת חוק שוויון הזדמנויות בעבודה.


התובעת עבדה במחלקת מכירות במשך כשנתיים, ולאחר הלידה לא שבה עוד לעבודה. לטענתה, מיד לאחר שנודע לממונים עליה דבר הריונה, הם החלו להתנכל לה על רקע זה, ופגעו באופן משמעותי ביכולתה להשתכר, על מנת להביא להתפטרותה, על כן הגישה תביעה לפיצויים בסך 50,000 שקל בגין אפליה וירידה בדמי לידה.


התובעת סיפרה כי במהלך אותה תקופה, היא לא הוזמנה להשתתף בישיבות צוות, ובכך בעצם נפגעה אפשרותה לעמוד ביעדי המכירות ושכרה ירד באופן משמעותי. עוד הוסיפה כי היא לא הוזמנה להרמת כוסית, מכשיר הפלאפון שלה לא שודרג כמו ליתר העובדים, והחזרי הנסיעות ששולמו לה הופחתו ללא סיבה מוצדקת.


העובדת החמיצה פנים וגילתה גישה שלילית


מנגד הנהלת החברה הכחישה את המיוחס לה, ואף טענה כי העובדת עושה שימוש לרעה בהריונה על מנת לקבל כספים שאינם מגיעים לה והיא ניצלה את כל ימי המחלה וזכויותיה במהלך ההריון. לטענת הנתבעת, התובעת חדלה לגלות עניין בעבודתה, היא התסיסה עובדים אחרים ופעלה על מנת להביא לפיטוריה.


הנתבעת טענה כי בגין ירידה משמעותית במכירות של העובדת, היא הצמידה לה חונך כדי לשפר את הביצועים, והיא לא הוזמנה לישיבות מכיוון שהיא העכירה את האווירה במצבי הרוח שלה, ועל מנת שלא תשפיע לרעה על יתר העובדים. בנוגע למכשיר הסלולארי נטען כי מכשירה היה משוכלל ומשודרג, ולכן לא הוחלף.


הנתבעת הדגישה כי אין כל קשר להתנהלות הדברים לעובדת ההיריון, מאחר ותפקודה הלקוי החל טרם הודיעה על הריונה. ואף הציגה בפני בית הדין את תלושי השכר של התובעת המעידים על כך שחלה ירידה משמעותית בסכום העמלות עוד לפני ההריון, ומאז שהוצמד החונך חלה עלייה במכירות.


לאחר שמיעת טענות הצדדים הגיע בית הדין לכלל מסקנה כי חלה ירידה בתפקודה של התובעת עוד לפני ההריון. עם זאת ההנהלה החליטה לבודד את העובדת ולמנוע ממנה השתתפות בישיבות צוות, בגלל מצבי הרוח שלה והשפעתה השלילית על יתר העובדים.


ההנהלה היתה צריכה לקיים שיחות מוטיבציה ולא לבודד את העובדת


הנתבעת לא הוכיחה כי היא ניהלה שיחות עם העובדת לשיפור המצב ולהגברת המוטיבציה, כפי שמצופה בסיטואציה כזו, אלא החליטה למדר אותה מהמערכת ולנתק עמה מגע תוך הצמדת חונך. כתוצאה מהתנהלות ההנהלה התובעת חשה מושפלת ומבודדת, ואף שאר העובדים נמנעו מלשוחח איתה ואפילו ליצור קשר עין.


יש לך שאלה?

פורום הרעת תנאים והתעמרות בעבודה
פורום זכויות נשים בעבודה ובהריון


בסופו של דבר קיבל בית הדין את התביעה בחלקה וקבע כי החברה תשלם לתובעת סך של 30,000 שקל בגין הפרת חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, ועוד הפרש נסיעות בסך 800 שקל. בנוסף הנתבעת תישא בהוצאות משפט בסך 5,750 שקל.


סע"ש 5223-07-12