נהג שהורשע בעבירה של נהיגה בשכרות הגיש ערעור על חומרת העונש וטען כי לא ניתן להחיל את חזקת נהיגה בשכרות על נהג שמסרב לעבור בדיקה במכשיר "נשיפון", כפי שחל על נהג שמסרב לעבור בדיקת "ינשוף".

 

בית משפט המחוזי בירושלים קיבל לאחרונה את הערעור באופן חלקי, וקבע כי תקופת הפסילה תקוצר ל- 12 חודשים במקום שנתיים, ותקופת השל"צ תקוצר ל- 100 שעות בלבד.

 

במהלך חודש אוקטובר 2011, סמוך לשעה 5:00 בבוקר, הנאשם נעצר במסגרת ביקורת שגרתית על ידי משטרת התנועה בירושלים, ונתבקש לעצור את הרכב בו נהג. הנאשם עצר את הרכב, אך לא מסר רישיונות ותעודה מזהה. על מנת שהשוטרים יאפשרו לו להמשיך בנסיעה, הוא טען כי אחותו היא שוטרת המשרתת עמם בלשכת התנועה.

 

השוטרים שהבחינו בריח עז של אלכוהול הנודף מפיו של הנאשם, ביקשו לערוך לו בדיקת שכרות באמצעות מכשיר "נשיפון", אך אז הנאשם התניע את הרכב ונמלט במהירות מהמקום, תוך שהוא פוגע קלות בגופו של אחד השוטרים.

 

השוטרים החלו לרדוף אחריו, אולם לאחר שערכו בדיקה במחשב, התברר להם כי הרכב אכן שייך לאחיה של שוטרת במחלק התנועה בירושלים, כפי שנטען על ידי הנאשם, על כן הם החליטו לוותר על המרדף, ולהמשיך את החקירה במועד מאוחר יותר.

 

לטענת הנאשם, הוא לא הסכים להציג בפני השוטרים רישיונות מאחר ומיהר, והוא סירב לבצע את הבדיקה ב-"נשיפון", מכיוון שלא היה כל צורך לבדוק אותו, כי כלל לא שתה אלכוהול, וגם בשל העובדה כי אחותו שוטרת. לדבריו, הוא חשב שהבדיקה הסתיימה, על כן עזב את המקום.

 

בית המשפט השלום בירושלים העדיף את גרסותיהם ועדותיהם של השוטרים, על כן הרשיע את הנאשם, בחודש מאי 2012, בעבירות של נהיגה בשכרות, נהיגה בקלות ראש ואי ציות לשוטר. וגזר עליו שירות לתועלת הציבור בהיקף של 200 שעות, מאסר על תנאי, שלילת רישיון נהיגה לשנתיים ותשלום קנס בסך 2,000 שקל.

 

הנאשם התבקש לבצע בדיקת "נשיפון" ולא "ינשוף"

 

בעת הערעור, טען הנאשם כי הוא לא נמלט מהמקום כדי להימנע מבדיקת "נשיפון", והוסיף כי אין לבסס הרשעה בעבירה של נהיגה בשכרות, מאחר והוא התבקש לבצע בדיקה באמצעות מכשיר "נשיפון".

 

לטענתו על פי הוראת פקודת התעבורה, ניתן להרשיע בעבירה של נהיגה בשכרות, נהג המסרב לעבור בדיקה במכשיר מסוג "ינשוף" בלבד. הנאשם הוסיף כי יש להקל בעונשו לאור תפקודו הנורמטיבי, גילו הצעיר ונסיבותיו האישיות.

 

מנגד טענה המשיבה כי אין להתערב בהכרעת הדין ואין מקום להקל בעונש, מכיוון שהנאשם ברח מהמקום וסרב לבצע בדיקת שכרות, ואין הבדל אם היתה זו בדיקת "נשיפון", או "ינשוף", ובכל מקרה התוצאה היתה חיובית, מאחר ומהנאשם נדף ריח של אלכוהול באותה עת.

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, קבע בית המשפט כי בדיקה במכשיר "נשיפון" היא בדיקת אינדיקציה בלבד, המשמשת את השוטרים כאמצעי ניפוי, לפני ביצוע הבדיקה באמצעות מכשיר "ינשוף", אשר אינו זמין בכל ניידת. מאחר והבדיקה לא בוצעה בשל סירובו של הנהג, לא ניתן לראות במעשיו משום סירוב לבדיקת "ינשוף", אשר מחילה את חזקת השכרות, למעט העובדה כי בעת האירוע נדף מפיו ריח אלכוהול.

 

יש לך שאלה?

פורום פסילת רישיון | שלילת רישיון
פורום נהיגה בשכרות

 

בסופו של דבר קיבל בית המשפט את הערעור באופן חלקי וזיכה את הנאשם מהעבירה של נהיגה בשכרות, אך הוא עדיין הורשע ביתר העבירות שביצע. לכן עונשו קוצר ותקופת הפסילה תעמוד על 12 חודשים, במקום 24 חודשים, ותקופת השל"צ תעמוד על 100 שעות במקום 200 שעות.

 

עפ"ת 11567-09-12