משפחה חד הורית הינה משפחה המורכבת מילד אחד לפחות, והורה אחד בלבד, אבא או אמא. המשפחה יכולה להיחשב כחד הורית בעקבות גירושין, פרידה, מוות, הריון מחוץ לנישואין וכדומה. להורה יחיד קיימות זכויות והטבות שונות, כמו הכשרה מקצועית, הלוואה לרכישת דירה, וסיוע בתשלום מעונות יום, על מנת שיוכל לספק למשפחתו קורת גג נעימה, אוכל ומזון וגם יוכל לבלות וליהנות.

 

מי מוגדר כהורה יחיד על פי החוק?

 

הורה יחיד הינו תושב ישראל בלבד, אשר מגדל בכוחות עצמו ילד אחד או יותר, מתחת לגיל 18, והוא אינו נשוי ואין לו בן זוג ידוע בציבור.

 

האם הורה נשוי החי בנפרד מבן או בת הזוג יכול להיחשב כהורה יחיד?

 

הורה נשוי, החי בנפרד מבן או בת הזוג בתקופה של שנתיים ומעלה, או שנמצא בהליכי גירושין במשך שנתיים לפחות מוגדר כהורה יחיד. גם אישה עגונה שבעלה נעדר מעל לשנתיים, או שוהה בחו"ל ללא הסכמתה ואינו משלם דמי מזונות, נחשבת להורה יחיד.

 

מה קורה במצב של עולים חדשים שהגיעו ארצה ללא בן הזוג?

 

עולה חדש הנמצא בישראל ללא בן זוגו למעלה משנה, בתקופה שאינה עולה על שנתיים ואין לו בן זוג אחר, נחשב גם הוא להורה יחיד ורשאי לקבל מהמדינה את ההטבות והזכויות הייחודיות.

 

מי זכאי להכשרה מקצועית?

 

הורה יחיד זכאי לקבל מהמדינה הכשרה מקצועית, על מנת שיוכל לדאוג לפרנסה ולכלכלה של הילד. ההכשרה ניתנת להורה שאינו עובד ומקבל מהמוסד לביטוח לאומי גמלת הבטחה, או קצבת מזונות. משרד התמ"ת מסייע בהשלמת השכלה ומציע מגוון רחב של קורסים מקצועיים. בנוסף משרד החינוך מציע מלגות ותכניות הכשרה מיוחדות לאמהות חד הוריות המעוניינות לרכוש תואר אקדמי.

 

מתי אפשר לקבל סיוע במעונות יום ומענקי לימוד לתלמידים?

 

הורה יחיד זכאי לקבל עדיפות בקבלת הילד למעון יום ולהנחה משמעותית. דמי ההחזקה של הילד במעון ייקבעו בהתאם להכנסת ההורה. בנוסף, הורים יחידים לילדים מגיל 6 עד 14 זכאים למענק לימודים בבתי ספר בתחילת כל שנת לימודים.

 

מה עושים כאשר הילד חולה?

 

עובדים שכירים שהינם הורים יחידים רשאים להיעדר מעבודתם עד 16 ימים בשנה, במקום 8 ימים כמו יתר העובדים, ולקבל מהמעסיק דמי מחלה עבור ימים אלה.

 

האם הורה יחיד זכאי לסיוע במשכנתא?

 

הורה יחיד זכאי לקבל הלוואה מוגדלת מטעם משרד הבינוי והשיכון לצורך סיוע ברכישת דירה. גודל ההלוואה נקבע בהתאם להכנסת ההורה וביחס למספר הילדים שברשותו.

 

האם ניתן לקבל סיוע בשלום מיסים לרשויות?

 

הורה יחיד זכאי להנחה בתשלום הארנונה ברוב הערים בארץ, את הבקשה יש להגיש ישירות לעירייה. כמו כן הורה יחיד המגדל שלושה ילדים או יותר, ומקבל הבטחת הכנסה או מזונות, זכאי להנחה בגובה של 50% בתשלום חשבונות החשמל.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות הגבר | זכויות הגבר במשפחה
פורום בית משפט לענייני משפחה

 

משפחה חד הורית מוגדרת כמשפחה בה ילד אחד, או יותר והורה אחד בלבד. הורה יחיד מוגדר כאדם המגדל לבדו את הילד, והוא אינו נשוי ואין לו בן זוג ידוע בציבור. למשפחה חד הורית מגיעות זכויות והטבות מטעם המוסד לביטוח לאומי ומהמדינה, בכדי שיוכל לגדל את ילדיו בכבוד ולמלא את כל חובותיו וזכויותיו כהורה על פי החוק.