אנחנו רגילים לחשוב על הסכם ממון כנושא המעורר חוסר נוחות בקרב זוגות. פעמים רבות נשמעת הטענה שמדובר בחוזה מאוד לא רומנטי. איך אפשר בשיא פריחתה של האהבה, רגע לפני חתונה, לדבר בכלל על היום שאחרי? האם חתימה על הסכם ממון אינה מהווה אקט קר וציני, המבטא חוסר אמונה בקשר הזוגי ובמוסד הנישואין?

 

מדוע כדאי לערוך הסכם ממון?

 

בשנים האחרונות נראה שיחס החברה לגבי הסכם הממון הולך ומשתנה. שיעור הגירושין הגבוה כמובן קשור בזה, אבל לא רק. העובדה שנשים רבות כיום מנהלות קריירה משלהן, תורמת אף היא למצב המאוזן יותר בו לשני בני הזוג יש אינטרסים כלכליים להגן עליהם. נקודה חשובה נוספת, נוגעת בגיל הנישואין המאוחר יותר: זוגות רבים נישאים כיום לאחר שעברו כברת דרך ארוכה יחסית לבד ובתוך כך צברו נכסים אישיים רבים יותר טרם הנישואין.

 

כאשר מקדישים להסכם הממון חשיבה נוספת, אפשר לראות שבעצם יש בו הרבה מן ההיגיון, וכן גם רומנטיקה מסוימת: ההסכם מהווה הסכמה משותפת של בני הזוג לדאוג זה לרווחתו העתידית של זו דווקא בזמן שבו הם חשובים אחד לשני, מאמינים בקשר שלהם ורוצים להסב זה לזו רק טוב. בניגוד להסכם גירושין, הסכם ממון מנסחים כאשר הזוגיות בתקופה טובה, ולא כאשר אחד מבני הזוג כועס, מאוכזב או פגוע.

 

למי כדאי לערוך הסכם ממון?

 

בניגוד לתפיסה שרווחה בעבר, כיום ברור שהסכם ממון אינו מיועד רק לעשירים מופלגים. ראשית, ההסכם עשוי להגן דווקא על האינטרסים של הצד החלש יותר בקשר. שנית, ההסכם מתייחס לא רק לנכסים קיימים אלא גם לנכסים עתידיים.

 

על אף שהסכם ממון יכול לסייע לכל זוג בכל שלב, נראה שיש פתיחות מיוחדת לנושא בקרב זוגות "פרק ב'" – כאלה הנישאים בפעם השנייה, או המנהלים מערכת יחסים של ידועים בציבור לאחר שהיו נשואים בעבר. העובדה שמדובר בבני זוג המכירים מקרוב את תלאותיו של תהליך הגירושין, מביאה לכדי נכונות רבה למנוע מחלוקות עתידיות.

 

מה כולל הסכם ממון?

 

כאמור, הסכם ממון הוא חוזה ייחודי הנערך בין שני בני זוג בו מוסדרים ענייני רכוש עתידיים באופן המקובל על שני הצדדים. לרוב, ישנה התייחסות בהסכם לשני היבטים עיקריים – רכוש קיים ורכוש עתידי. לגבי רכוש קיים, ניתן להגדיר איזה מהרכוש נחשב משותף ויחולק באופן שווה בשווה ואיזה הוא רכוש אישי של אחד מבני הזוג.

 

הרכוש המוגדר כאישי יישאר מוגן ללא קשר למספר שנות הנישואין והולדת ילדים. לגבי רכוש עתידי, ניתן לקבוע כיצד יחולקו הנכסים בכל אופן המקובל על שני בני הזוג.

 

לרוב אנו רגילים לחשוב על הסכם ממון בהקשר כלכלי, אך ניתן להשתמש בהסכם כדי להסדיר מראש נושאים רבים נוספים. למשל, ניתן באמצעות ההסכם ניתן למנוע סרבנות גט, ולדאוג לכך שלכל אחד מבני הזוג תהיה אפשרות להשתחרר מהנישואין בצורה פשוטה. כמו כן אפשר להסדיר באמצעות ההסכם עניינים הקשורים במשמורת על הילדים. כמובן, מאחר ובמקרה זה יש השלכות על צד שלישי, בית המשפט צריך לאשר את העניין.

 

לגבי מזונות, ניתן להגדיר מי משלם למי : הגבר לאישה או האישה לגבר וניתן גם להגדיר באופן עתידי שבן הזוג שישתכר יותר ישלם מזונות לבן הזוג שישתכר פחות. ואולם, לא ניתן להכליל בהסכם ממון קביעות בקשר לתשלום מזונות לילדים שטרם נולדו.

 

עריכת הסכם ממון

 

קיימים מספר סוגים של הסכם ממון שניתן לערוך. ניתן לערוך הסכם לפני נישואין, או הסכם לאחר נישואין (במהלך הקשר). בנוסף ניתן לערוך גם כן חוזה ממון ללא נישואין, עבור זוגות במעמד של ידועים בציבור. במקרה זה, מסייע ההסכם להסדרת תוקף משפטי למעמדם של בני הזוג.

 

הסכם טרום נישואין, ניתן לאשר אצל נוטריון, אצל רשם הנישואין במועצה הדתית שבה נרשמו בני הזוג לנישואין, בבית המשפט לענייני משפחה או בבית דין רבני. לעומת זאת, להסכם ממון הנערך לאחר הנישואין יש תוקף משפטי של חוזה גירושין, לכן ניתן לאשרו בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני. בכל מקרה, בית המשפט יאשר הסכם ממון רק לאחר שהשתכנע כי הצדדים נוהגים בתום לב ומבינים את משמעות החוזה עליו הם חותמים.

 

יש לך שאלה?

פורום הסכם ממון
פורום חלוקת רכוש | איזון משאבים

 

כפי שניתן לראות, באמצעות הסכם ממון יכולים בני הזוג לייצר לעצמם הסכם אישי המתאים לצרכיהם הייחודיים. לעומת זאת, בכל מקרה שבו אין הסכם, ברירת המחדל היא לחלק את כל הרכוש שנצבר במהלך תקופת הקשר הזוגי כרכוש משותף. עריכה של הסכם ממון לפני הנישואין, תעניק לכם שקט נפשי וידיעה ש"אם וכאשר", האינטרסים שלכם ישמרו באופן הוגן ומאוזן.