מי מכם לא שמע את הפרסומת של רכבת ישראל, שטוענת לנוחות ולהתחמקות מהפקקים, ומי מכם לא צפה בפרסומת של חברות התחבורה הציבורית כמו "אגד" המביאה אתכם בבטחה ובמהירות הביתה? תחבורה ציבורית תמיד ניסתה לשווק עצמה כאופציה הבטוחה והמהירה ביותר, בזמן שאחרים תקועים בפקקים ברכביהם הפרטיים, מבזבזים כסף על דלק יקר, ומעורבים בתאונות שונות. לנו, בתחבורה הציבורית, זה לא יקרה.

 

אך כידוע, על הכביש אין לדעת מה יקרה, ולמרבה הצער, גם אוטובוסים הינם כלי רכב העלולים להיות מעורבים בתאונות.

 

אנו יודעים שבמידה ואנו עוברים חלילה תאונת דרכים עם רכבינו, עלינו לפנות אל חברת הביטוח ולקבל פיצויים. אך מה קורה במקרה בו התאונה מתרחשת בתחבורה הציבורית הבטוחה? ומה קורה כאשר התאונה מתרחשת בעת העלייה או הירידה מהאוטובוס או הרכבת? והאם ניתן לקבל פיצויים עבור נפילה בתוך הרכב, כאשר לא אירעה תאונה כלל? על זאת ועוד במאמר שלפניכם.

 

את מי תובעים במקרה בו האוטובוס נפגע מרכב אחר?

 

במידה ונפגעתם בתאונת דרכים בעת נסיעתכם באוטובוס, כאשר מכונית אחרת איבדה שליטה מסיבה כלשהי, והתנגשה בכם, ראשית עליכם לקחת את פרטי נהג האוטובוס, ולהגיש תביעה נגד הביטוח המבטח את כלי הרכב, ממש כפי שהייתם עושים במקרה בו היה מדובר ברכב הפרטי שלכם.

 

בעקבות העובדה כי מדובר בתחבורה ציבורית, הסיכוי כי האוטובוס לא יהיה מבוטח הוא נמוך ביותר, ועל כן, אין מניעה לתבוע את הביטוח בגין התאונה. יתרה מכך, גם אם מדובר במקרה חריג, בו הנהג לא היה מבוטח, הנכם יכולים לתבוע את חברת הביטוח "קרנית" שזו קרן הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, גם אם אין את מי לתבוע.

 

האם נפילה במהלך נסיעה באוטובוס תיחשב לתאונת דרכים?

 

במידה ונקבעת רשלנות מצד הנהג, אשר גרמה לנפילה, אזי חברת האוטובוסים תחויב בפיצוי הנוסע או הנוסעת. בניגוד לתביעה בגין תאונת דרכים, במקרה זה תוגש תביעת נזיקין נגד חברת התחבורה באופן ישיר.

 

כך למשל, קבע בית משפט השלום בתל אביב, כאשר דן בעניינה של אישה כבת 50 אשר נפלה בעת הנסיעה. לטענתה, היא אחזה בידה שקיות כאשר עלתה לאוטובוס, הניחה אותן בכניסה ושילמה את דמי הנסיעה. כאשר ביקשה לאסוף את השקיות בחזרה ולתפוס מקום ישיבה, האיץ הנהג את הרכב, בתנופה אשר גרמה לה ליפול לאחוריה כשהיא נפגעת ונחבלת בכל חלקי גופה. בית המשפט פסק לה פיצויים בגין פגיעתה ובגין רשלנות נהג האוטובוס שהאיץ את רכבו בעוד הנוסעת לא היתה ישובה בבטחה.

 

מקרה נוסף שנדון בבית משפט השלום, היה של אישה כבת 45 אשר ישבה באחד מהמושבים הכפולים, הפונים זה אל מול זה, כאשר המושבים שמולה היו ריקים. בעקבות בלימה פתאומית וחזקה של נהג האוטובוס עקב התנגשות ברכב אחר, עפה התובעת קדימה על המושבים הריקים, שברה את אפה ונפגעה בשאר חלקה גופה. היא הובהלה לחדר מיון שם נמצאו לה מספר פגיעות לא חמורות במיוחד.

 

אולם, כמה שנים לאחר מכן, חלה החמרה במצבה, והיא החלה לסבול מהגבלות בתנועה, מכאבי גב וצוואר, ואף נאלצה לעבור ניתוח לפריצת דיסק. בעקבות כך, הגישה האישה תביעה נוספת, שם נפסקו לה למעלה מ-150 אלף שקלים פיצויים בעבור כאב וסבל, הפסד השתכרות ועוד.

 

האם נפילה מהאוטובוס לאחר העצירה בתחנה, או בעת העלייה, יכולה להיחשב תאונה?

 

אכן כן. תאונה זו יכולה להיחשב לתאונה כללית וניתן לתבוע את הנהג או את החברה בגין רשלנות, או אף את חברת הביטוח בתביעת נזיקין. כמו בכל תביעה בגין תאונה, חשוב לשמור את דוח הטיפול שהתקבל בחדר המיון או על ידי הרופא בקופת החולים, וכן להביא כל תיעוד רלוונטי בנוגע לתאונה, ועדים אם ישנם.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות דרכים | פיצויים לנפגעי תאונות דרכים
פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד

 

בתקווה כי תאונות כאלה יהפכו לנדירות, וכי התחבורה הציבורית תצדיק את פרסומיה, ותהפוך לאפשרות הבטוחה והטובה ביותר.