התובע ביקש לחזור מניו יורק לישראל דרך איסטנבול, והשתמש בשירותיה של חברת תעופה טורקית. בעקבות איחור של חצי שנה בטיסה הראשונה, הוא פספס את טיסת ההמשך, ונאלץ להמתין בשדה התעופה של איסטנבול כשש שעות

 

התובע דרש פיצוי בגין ההמתנה הממושכת, והאוכל הכשר שלא הגיע לטיסה המאוחרת, אך מאחר ולא שילם על הכרטיס, חברת התעופה שהציעה לו טיסה חלופית, סירבה לשלם בנוסף גם פיצויים. בית משפט לתביעות קטנות בתל אביב - יפו נדרש להכריע בסוגיה זו, וקבע בשבוע שעבר (יום ו') כי חברת טורקיש אייר ליינס תשלם לנוסע המאוכזב פיצוי בסך 1,400 שקל, בגין עגמת נפש שנגרמה לו כתוצאה מאיחור הטיסה.

 

בחודש אוגוסט 2013 התובע, שהינו אדם דתי שומר מצוות, היה אמור לטוס מניו יורק לאיסטנבול ולהמשיך מאיסטנבול בטיסת המשך לישראל. לטענת התובע, כשלוש שעות לפני ההמראה, הוא בירר אצל נציגה מטעם חברת התעופה את מועדי הטיסות, ונאמר לו בפרוש כי לא צפוי כל שינוי.

 

עם זאת בעקבות איחור של חצי שעה ביציאת הטיסה מניו יורק, התובע איחר לטיסת ההמשך לתל אביב ונאלץ להמתין בשדה התעופה כשש שעות עד לטיסה הבאה. עוד טען כי הטיסה לישראל עדיין לא יצאה משדה התעופה, והוא ביקש לעלות עליה ללא המזוודה, אך בשל ביצוע בדיקות ביטחוניות ממושכות, הוא פספס אותה.

 

התובע נאלץ לאכול בטיסה המאוחרת אוכל לא כשר

 

התובע הוסיף כי במהלך שהותו הארוכה בשדה התעופה, לא ניתנה לו אפשרות ליצור קשר עם בני משפחתו ולעדכן אותם לגבי העיכוב בטיסה. כמו כן, הוא הזמין מראש לטיסה המיועדת אוכל כשר, אך בטיסת ההמשך המאוחרת לא קיבל את הזמנתו ונאלץ בלית ברירה, לאכול אוכל לא כשר בשל בעיותיו הבריאותיות ומחלת הסכרת ממנו הוא סובל.

 

מנגד טענה הנתבעת כי התובע אינו זכאי לפיצוי מאחר ולא שילם עבור כרטיס הטיסה. כמו כן, העיכוב של 30 דקות בטיסה מניו יורק, חל עקב בעיות ביטחוניות שאינן תלויות בה, ואיחור זה, על פי חוק שירותי תעופה, אינו מזכה בפיצוי כלשהו.

 

בנוגע לאיחור של למעלה מחמש שעות בהמראה מאיסטנבול לישראל, המחייב על פי החוק את חברת התעופה להציע כרטיס טיסה חליפי או השבת התמורה, ציינה הנתבעת כי היא סיפקה טיסה חליפית בתוך שעות ספורות, והתובע בחר לעלות על הטיסה החליפית לישראל, לפיכך ניתן לו כרטיס טיסה חליפי.

 

במהלך ההמתנה התובע קיבל שובר למזון ומשקאות, והיא אכן דאגה להזמנת אוכל כשר לטיסות המקוריות, אך לא ניתן היה לספק אוכל כשר בהתראה קצרה, לכן לטענתה, אין מקום לפיצוי בגין נזק לא ממוני.

 

כרטיס הטיסה ניתן במקום פיצוי כספי

 

בית המשפט לא קיבל את טענת הנתבעת, לפיה התובע אינו זכאי להטבה מאחר וקיבל את כרטיס הטיסה ללא תשלום. מאחר והתובע קיבל את כרטיס הטיסה חלף פיצוי כספי בגין תביעה קודמת, הכרטיס לא ניתן במתנה, אלא במקום פיצוי כספי בגין תביעה קודמת, על כן הוא זכאי להטבות הקבועות בחוק שירותי תעופה, בגין החמצת הטיסה וההמתנה בת שש שעות.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית
מימוש זכויות נוסעים עקב עיכוב בטיסה או עקב ביטול טיסה

 

בסופו של דבר נקבע כי חברת התעופה סיפקה לתובע את ההטבות הקבועות בחוק שירותי התעופה, לרבות טיסה חליפית, אך נגרמה לו עגמת נפש בגין ההמתנה הממושכת, היחס שקיבל בשדה התעופה והאוכל הכשר שלא הגיע, לכן הוא יפוצה בסך של 1,200 שקל, ועוד 200 שקל עבור הוצאות משפט.

 

ת"ק 21830-01-14