שני הנאשמים עברו בבתי כנסת במרכז הארץ וביקשו לשאול ספרי תורה לזמן קצוב, תוך שהם מציגים עצמם כסופרי סת"ם וכמשפצים ומשחזרים ספרי קודש עתיקים. הנאשמים קבלו במרמה ספרי תורה יקרי ערך בשווי של עשרות אלפי דולרים בחמש הזדמנויות שונות. בית משפט השלום בתל אביב - יפו גזר בשבוע שעבר (יום ג') על נאשם אחד 20 חודשי מאסר בפועל, ועל נאשם שני 12 חודשי מאסר בפועל. 

 

במהלך התקופה שבין מאי 2009 ליולי 2010 חברו שני הנאשמים יחד, לשם קבלה במרמה ספרי תורה מבתי כנסת. לצורך ביצוע עבירה זו השניים פנו לגורמים בכירים בבתי כנסת בתל אביב, פרדסיה ואור יהודה, והציגו את עצמם כבעלי תפקידים שונים, בטענה כי חסרים לבית הכנסת שלהם ספרי תורה, על כן ביקשו לשאול ספרי תורה לזמן קצוב, ולתקן אותם במידת הצורך.

 

הנאשמים קיבלו ספר יקר ערך שניצל באש התופת של השואה

 

הנאשמים פעלו בדרך זו בחמש הזדמנויות שונות, במקרה אחד קיבלו ספר נדיר שניצל מהשואה על ידי הרב הראשי של רומניה, במקרה אחר קיבלו גוויל ספר תורה שהצריך תיקון וספר תורה שנפל בו פסול, ובמקרה האחרון קיבלו המתחזים שני ספרי תורה יקרי ערך, האחד אשר הועלה ארצה מלוב, והשני מוערך בכ-20,000 דולר, על מנת שיתקנו אותם ואז יוכלו להשתמש בהם, טרם ישיבו אותם לבעליהם המקוריים.

 

מאחר וכל הספרים שהושאלו, מעולם לא הוחזרו, שני הנאשמים הורשעו בעבירה של קשירת קשר לביצוע עוון ובחמש עבירות של קבלת דבר במרמה. הנאשמים הודו במעשה לאחר שמיעת העדויות של בעלי הספרים.

 

לטענת המאשימה, ספרי התורה התקבלו לידיהם של הנאשמים, אשר תכננו את העבירות ובוצעו מטעמי בצע בלבד, תוך ניצול ציני של רגשות אחווה שבין בתי הכנסת, ומתוך רצון לסייע לבית כנסת אחר שנקלע כביכול למצוקת ספרי קודש. מדובר בספרים נדירים, יקרי ערך אשר לקיחתם במרמה גרמו לנזקים במישור הכלכלי והרגשי.

 

העבירות בוצעו על מנת להשיג כסף לצריכת סמים

 

על פי תסקיר שירות המבחן, הנאשם הראשון הינו מכור לסמים בשנות השישים לחייו, הוא נשוי, אב לילדים בוגרים ובעל עבר פלילי מכביד הכולל עבירות רכוש וסמים. הנאשם לקח אחריות על מעשיו והביע חרטה וטען כי ביצע את המעשים תחת השפעת סמים, ואף ציין כי מאז שנת 2012 הוא נמנע מעבירות ומטופל בתחליף סם.

 

קצין המבחן ביקש להתחשב בגילו המבוגר של הנאשם הראשון ובהתמתנות הפעילות הפלילית, וציין כי עונש מאסר בפועל יגרום לו לבני משפחתו נזק, על כן המליץ על עונש מרתיע בלבד, ללא מאסר.

 

הנאשם השני הינו רווק כבן 35, העובד כרוכל בשוק הפשפשים ביפו, ללא עבר פלילי. הנאשם לא לקח אחריות מלאה על מעשיו, על כן נמנע השירות מהמלצה טיפולית, והמליץ על עונש מאסר על תנאי.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מחשב סייבר, עבירות זיוף הונאה ומרמה
פורום כתב אישום במשפט הפלילי

 

בסופו של דבר גזר בית המשפט על הנאשם המבוגר 20 חודשי מאסר בפועל, ושישה חודשי מאסר על תנאי. על הנאשם הצעיר גזר 12 חודשי מאסר בפועל ושישה חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים. בשל מצבם הכלכלי של שני הנאשמים, נמנע בית המשפט מהטלת קנס כספי, עם זאת עומד נגד השניים פסק דין חלוט מדצמבר 2013, בו חויבו לשלם 200,000 שקל בגין מקרה דומה במסגרת תביעה אזרחית.

 

ת"פ 8972-01-12