נאשם שהורשע בגרימת מוות בנהיגה ברשלנות בנתיבי איילון, הגיש ערעור על פסק דינו של בית המשפט המחוזי בתל-אביב-יפו, אשר גזר עליו 16 חודשי מאסר בפועל, שנת מאסר על תנאי ושלילת רישיון לעשר שנים. בית משפט העליון דחה השבוע (יום ב') את הערעור וקבע כי הנאשם ירצה את עונשו כפי שנקבע בפסק הדין.

 

על פי עובדות כתב האישום, בחודש מרץ 2013, בסביבות השעה אחת בלילה, נהג הנאשם בנתיב השמאלי ביותר, מבין שלושה נתיבי נסיעה באיילון. במהלך הנסיעה, הנהג סטה מהדרך ללא סיבה נראית לעין, חצה את קו ההפרדה ופגע במנוח, אשר עמד באותה עת כפוף על השול השמאלי, והחליף גלגל ברכבו.

 

כתוצאה מעוצמת הפגיעה המנוח הועף לעבר קיר ההפרדה, ונפגע בראשו ובגפיים. הוא פונה לטיפול רפואי בבית חולים, במצב קריטי ללא הכרה, ולאחר שלושה ימים נפטר מפצעיו.

 

המנוח לא הציב משולש אזהרה בעת שהחליף את הגלגל

 

הנאשם טען כי יש לייחס למנוח אשם תורם, מאחר והוא לא הניח על הכביש משולש אזהרה, בעת שתיקן את התקלה ברכב, ולכן לא הבחין בו. טענה זו נדחתה, מאחר והמנוח לבש אפוד זוהר, שדה הראיה היה פתוח, והכביש היה תקין, יבש ומואר בפנסי רחוב.

 

עוד נקבע כי הצבת משולש אזהרה, לא בהכרח היתה מונעת את התאונה, מכיוון שהנאשם סטה ברשלנות מנתיב הנסיעה, חצה את קו ההפרדה, ואף לא ניסה לבלום, או לכל הפחות להאט את המהירות, על מנת למנוע את הפגיעה.

 

בית משפט השלום לתעבורה בתל-אביב-יפו, קבע כי הנאשם התרשל בנהיגה והרשיעו את בעבירה של גרימת מוות תוך נהיגה ברשלנות. בנסיבות אלה השית עליו 10 חודשי מאסר בפועל, 26 חודשי מאסר על תנאי, פסילת רישיון נהיגה למשך 10 שנים ופיצוי כספי למשפחת המנוח.

 

המבקש ערער על גזר הדין לבית המשפט המחוזי בתל-אביב-יפו, ועתר לקיצור תקופת המאסר בפועל וביקש לרצות אותה בדרך של עבודות שירות. ובנוסף ערער על אורכה של תקופת פסילת רישיון הנהיגה שהוטלה עליו.

 

מנגד הגישה המדינה בקשה להחמיר עם עונשו. המחוזי דחה את הערעור והטיל על המבקש על 16 חודשים בפועל וקיצר את תקופת המאסר המותנה לשנה אחת, במקום 26 חודשים.

 

הנאשם לא אמר נואש והגיש ערעור נוסף לבית משפט העליון. בערעור חזר על הטיעונים בנוגע לאי רשלנותו, וטען כי בית המשפט המחוזי שגה בקביעה כי היה ניתן להבחין במנוח, ולמנוע את התאונה ואף טעה במתחם הענישה. הנאשם ביקש להקל בעונשו ולהורות על קיצור תקופת המאסר בפועל שהושתה עליו.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי
פורום תאונות דרכים | פיצויים לנפגעי תאונות דרכים

 

לאחר עיון בבקשה, קבע בית המשפט כי המערער לא העלה טענה כלשהי, מן הסוג המצדיק רשות ערעור ולא מצא סטייה ממדיניות הענישה המקובלת בגזר הדין. לנוכח הנתונים, לא מן הנמנע כי הנאשם היה יכול להבחין במנוח ולמנוע את התאונה. על כן, בנסיבות אלה, נדחה הערעור, והנאשם ירצה 16 חודשי מאסר בפועל, כפי שהורה בית משפט המחוזי, מאסר על תנאי לשנה ופסילת רישיון נהיגה לעשר שנים.

 

רע"פ 5263/14