עוזר חשמלאי כבן 30 שנדרש לבצע עבודה על תקרה גבוהה, מבלי שסופק לו סולם. הוא עמד על כיסא שהונח על שולחן, ונפל מגובה של שני מטרים. כתוצאה מהנפילה נגרמו לו נזקי גוף רבים, לכן הגיש תביעה לפיצויים נגד המעסיקה וחברת הביטוח שלה. בית משפט השלום בתל אביב - יפו קיבל בשבוע שעבר (יום א') את התביעה וקבע כי התובע יפוצה על ידי המעסיקה בסך של 66,000 שקל.

 

בחודש אוקטובר 2006, נשלח התובע לבצע עבודות חשמל בישיבת חב"ד במרכז הארץ, ונדרש להרכיב שקעים על תקרה בגובה של ארבעה מטרים. לטענת התובע, לצורך ביצוע המשימה, לא סופק לו סולם, ובהוראת החשמלאי, שהיה ממונה עליו באותה עת, הוא הניח כיסא על שולחן כדי להגיע אל התקרה.

 

בשלב מסוים הכיסא נשבר, והתובע נפל מגובה של שני מטרים. כתוצאה מהנפילה הוא הובהל לבית חולים, שם אובחן כי הוא סובל מחבלות באגן, בצלעות ובכתפיים, והוא נותר מוגבל עד היום בביצוע פעולות בסיסיות, כמו הרמת כתף, ובאפשרויות התעסוקה שלפניו.

 

לטענת התובע, המעסיקה לא סיפקה לו סביבת עבודה הולמת, ולא נתנה לו סולם, למרות שביקש מהממונה עליו, והוא נאלץ לעמוד על כיסא רעוע שהונח על שולחן, על מנת לבצע עבודות על התקרה. על כן, היא הפרה חובת זהירות מושגית וקונקרטית למניעת סיכונים, והאחריות הבלעדית לקיומה של התאונה ולתשלום פיצויים מוטלת עליה.

 

האם התובע בחר מרצונו החופשי לעלות על הכיסא?

 

מנגד הכחישה הנתבעת את נסיבות התרחשות התאונה, וטענה כי העובד בחר מרצונו לטפס על הכיסא, בשעה שהממונה הורה עליו להמתין עד שהוא יביא לו סולם מן המחסן. עוד ציינה כי דרך עבודה זו של הנחת כיסא על שולחן אסורה בתכלית על פי כללי הבטיחות שחלים בחברה, והעובד היה מודע להן, מכאן שיש לייחס לו אשם תורם בשיעור מכריע.

 

מטעם הנתבעת, העיד החשמלאי שנכח בעת האירוע. החשמלאי טען כי התובע בחר מיוזמתו לעלות על הכיסא, ולא חיכה עד שהוא יביא לו סולם, למרות שהורה לו להמתין. ועל פי גרסתו, הכיסא לא נשבר, אלא רגליו התעקמו תחת עומס משקלו של התובע, ולכן הוא נפל ארצה.

 

על פי חומר הראיות, קבע בית המשפט כי אין מחלוקת שהתובע נפגע עת שנפל מכיסא אשר הונח על שולחן, לצורך ביצוע עבודות חשמל בתקרה. עם זאת נסיבות התאונה שנויות במחלוקת, והוא נדרש להכריע האם הנתבעת התרשלה במילוי חובתה לספק תנאי עבודה בטוחים והולמים לעובד, או האם התובע בחר מרצונו החופשי להתנהל בדרך לא זהירה.

 

העובד היה מודע לסכנה, אך בכל זאת העדיף לעמוד על הכיסא

 

לאחר שמיעת הגרסאות השונות, התרשם בית המשפט כי גרסתו של התובע אמינה ומהימנה, והעדיף אותה על פי טענות הנתבעת, מכיוון שעדותו של החשמלאי היתה מלאה סתירות. עם זאת קבע כי יש לייחס אשם תורם לתובע בשיעור 25%, מאחר והוא בחר לבצע את המטלה חרף היותו מודע לסכנה הטמונה בה, ולראייה ביקש מהממונה סולם טרם טיפס על הכיסא.

 

יש לך שאלה?

פורום מפגע בטיחותי בעבודה, כשל בטיחותי וחקירת תאונות בעבודה
פורום אובדן כושר עבודה

 

בנסיבות אלה קבע בית המשפט כי המעסיקה תשלם לתובע סך של 96,000 שקל, בגין נזקי הגוף שנגרמו לו כתוצאה מהתאונה. סכום זה כולל הפסדי שכר לעבר ולעתיד, הוצאות רפואיות, ופיצוי בגין כאב וסבל. בנוסף הנתבעת תישא בהוצאות משפט בסך 22,600 שקל.

 

ת"א 49107-11-10