בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר לאחרונה 8 שנות מאסר בפועל על אדם שהורשע בשתי עבירות שוד שביצע באמצעות אקדח שגנב תוך התפרצות לדירת מגורים.


על פי האישום הראשון, פרץ הנאשם לדירת מגורים באוגוסט 2013, בשעות הבוקר וגנב משם אקדח, השייך לדייר שעסק באבטחה.


על פי האישום השני, לאחר שגנב את האקדח, הוא התקשר לבעל בית מלאכה לתכשיטים, בו הועסק בעבר, וביקש ממנו להיפגש עמו. לפני הפגישה, הוא הצטייד באקדח ובסכין, מתוך כוונה לשדוד את המתלונן.


בעל המקום הגיע לפגישה, ולאחר שהוא סירב לדרישתו שייתן לו 50 שקלים, שלף הנאשם את האקדח ודרש ממנו לאזוק את ידיו ורגליו באמצעות אזיקונים שהביא עמו.


אולם, תוך זמן קצר הצליח בעל המקום להשתחרר ובין השניים התפתחה תגרה במהלכה הכה אותו הנאשם נמרצות, באמצעות מגירה, מקלדת ועוד. לאחר שהצליח להשתלט על המתלונן, הכניס זהב, יהלומים ותכשיטים שונים לתוך שקית, אולם האחרון לא נואש וניסה לברוח בשנית, בתגובה ירה הנאשם שלוש יריות לעברו, אשר למרבה המזל לא פגעו בו.


בסופו של דבר, הצליח הנאשם לצאת מהמקום כשבאמתחתו שלל רב, כאשר בנוסף לתכשיטים ולזהב, לקח אף כעשרת אלפים דולרים מהקופה ועוד כ-1,600 שקלים במזומן. בעל המקום נותר חבול ופצוע בכל אזורי גופו מהמכות שקיבל.


אולם בכך לא תמה מסכת העבירות. הנאשם לא הסתפק בשלל מליל אמש, והגיע לביקור בעסק לתכשיטים נוסף בו הועסק בעבר, כאשר הוא מאיים על בעל העסק באיומי אקדח שייתן לו יהלומים ותכשיטים. בעל העסק ניסה לברוח וסגר את דלת המשרד מאחוריו, אך הנאשם לא וויתר וירה לעבר הדלת כאשר הוא פוגע מבלי משים היישר בבטנו של המתלונן.


הנאשם איים על אשת המתלונן שהיתה בחנות שתתן לו יהלומים כפי שדרש, והאישה המבוהלת נתנה לו את מבוקשו. כך, יצא השודד עם שקית יהלומים בשווי של כ-40 אלף שקלים, כשהוא מותיר את בעל העסק מדמם על רצפת המשרד.


ההגנה: הנאשם פוטר מבית המלאכה ועל כן התדרדר לפי פחת


באת כוחו של הנאשם טענה בטיעוניה לעונש כי על בית המשפט לראות בכל המקרים כבמקרה אחד ויחיד, ולפיכך להענישו במתחם ענישה אחיד שיעמוד על בין 3 ל-6 שנות מאסר.


עוד הזכירה הסנגורית את נסיבות חייו הקשות של הנאשם, את העובדה כי הוא עלה לארץ לפי כ-21 שנים, אולם מעולם לא הצליח להשתלב בחברה הישראלית והתדרדר במהירה לחיים בשולי החברה, וחי שנים רבות ברחוב. כמו כן, אמו אשר עדיין מתגוררת ברוסיה, חולה במחלה קשה, וכאשר הבין הנאשם שלא יוכל כלל לסייע לה, ניסה להתאבד.


לטענתה, למרות שלא אובחן כסובל ממצב נפשי פסיכוטי, שהרי אין להתכחש לעובדה כי מדובר באדם שהיה נתון במצב נפשי קשה, ואף לא ניסה להימלט מפני המשטרה לאחר השוד אלא נמצא בגן ציבורי כשהוא שותה לשוכרה.


בהתייחסה לקשר שהיה בינו לבין המתלונן, טענה באת כוחו כי הנאשם עבד כצורף בבית המלאכה וכי הוא פוטר על לא עוול בכפו, ושלא בצדק על ידי בעל העסק, דבר אשר תרם ללא ספק להתדרדרותו המהירה והחמורה.


לבסוף, ציינה ההגנה את העובדה כי כעת הנאשם מצוי בהליך גמילה, והוא משתף פעולה עם הגורמים השונים ומביע רצונו לשנות את דרכיו.
מנגד, ציינה המאשימה את עברו הפלילי של הנאשם, הכולל עבירות גניבה והונאה, וכן את הפגיעה הקשה במתלוננים, אשר התקשו להתאושש ולחזור לשגרת חייהם.


בית המשפט: מדובר בשוד שתוכנן היטב


לאחר שמיעת טענות הצדדים, דחתה השופטת את בקשת ההגנה להתייחס לעבירות כאל עבירה אחת יחידה, כאשר לפיה אמנם מדובר ברצף אירועים אחיד ובעבירות הדומות זו לזו, אולם עדיין מדובר במספר נפגעי עבירה שונים, אשר ספגו פגיעות שונות בידי הנאשם, ועל כן אין מקום לאחד את הפגיעות יחד ולהקל על עונשו בשל כך.


בגזר הדין, הזכירה השופטת גם נפגעת נוספת, והיא אשתו של המתלונן השני, אשר היתה נוכחת בשוד ונאלצה לראות את בעלה מתבוסס בדמו אל מול עיניה, כאשר היא בעצמה נתונה לאיומי אקדח.


עוד ציינה השופטת כי נראה כי מדובר בשוד מתוכנן היטב, תוך שימוש באקדח אותו גנב במהלך אותו היום בדיוק לשם מטרה זו. כמו כן, הנאשם יצא עם שלל רב, שלא הושב במלואו למתלוננים.


יחד עם זאת, הודה הנאשם בעבירות המיוחסות לו, ואף החל בהליך שיקומי, על כן הורתה השופטת על חפיפה קלה בין העונשים הצפויים לו.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות רכוש | גניבה | פריצה
פורום כתב אישום במשפט הפלילי


לפי כל אלה, גזר בית המשפט 8 שנות מאסר בפועל על הנאשם, ושנת מאסר על תנאי. עקב מצבו הכלכלי הירוד וכן תקופת המאסר הממושכת, לא הטילה עליו השופטת פיצוי למתלוננים.


ת"פ 13822-09-13