בית משפט השלום בירושלים גזר 8 חודשי מאסר בשבוע שעבר (יום ד') על אדם שהורשע בהסעה שלא כדין לאחר שנתפס כשהוא מסיע 16 עובדים לא חוקיים, לכיוון תל אביב, וניסה להתחמק מניידת המשטרה.


לפי כתב האישום, בחודש מרץ האחרון, הסיע הנאשם 16 בני אדם שלא היה בידם אישורי עבודה או שהייה בארץ, והם נאלצו להצטופף ברכב הסעות המתאים ל-10 נוסעים בלבד, כשהם יושבים על הרצפה, אינם חגורים ואף זה על ברכיו של זה.


במהלך נסיעתו, הבחין הנאשם בניידת משטרה שנסעה בעקבותיו, במקום לעצור בצד הדרך, הוא האיץ את נסיעתו בניסיון להתחמק ממעצר.

 

תוך כך, הוא סיכן את הנוסעים וכן את יתר הנהגים על הכביש, כשהוא סוטה מנתיב לנתיב במהירות מופרזת. למרות קריאותיו החוזרות ונשנות של השוטר באמצעות מערכת הכריזה, לא עצר הנאשם מנסיעתו המסוכנת, עד שהניידת הצליחה לעקוף אותו ולחסום את הנתיב.


כאשר נעצר, הביע הנאשם חרטה על מעשיו וטען בפני שירות המבחן כי הבין שעשה טעות. לפי תסקיר שירות המבחן שנערך בעניינו, אין בעברו הרשעות פליליות והוא בעל עבר נקי, כמו כן נראה כי הוא ביצע את העבירה בשל מצבה הכלכלי הירוד של בני משפחתו, ובניסיון לסייע בפרנסת המשפחה.


שירות המבחן קבע כי לא נראה שהנאשם הינו בעל קווים עבריינים באישיותו, אלא ביצע את העבירה רק בשל המצב הכלכלי והבטחוני שמשפחתו נתונה בו. לפיכך, בהמלצתו קבע שירות המבחן כי מאסר בפועל ירע מאוד את מצבו ויפגע קשות בו ובבני משפחתו, ועל כן יש להטיל עליו עונש מאסר שירוצה בעבודות שירות בלבד.


בא כוחו של הנאשם ביקש מבית המשפט להתחשב בהמלצת השירות ולא לשים אותו מאחורי סורג ובריח. בנוסף לטיעוני השירות בנוגע לנסיבות חייו, טען הסניגור כי מדובר באדם אשר לקח אחריות מלאה על מעשיו, הביע חרטה מיד עם היתפסו והפנים את הטעות שעשה. כמו כן, הוא חסך זמן שיפוטי יקר לבית המשפט ואף שהה במעצר.

 

בית המשפט: מדובר בעבירות חמורות שאין להקל בהן 


בבואה לדון בגזר הדין, לאחר שמיעת טענות הצדדים, התייחסה השופטת לעבירות המיוחסות לנאשם וקבעה כי מדובר בעבירות חמורות, ולמרות שלא הורשע בעבירת סיכון אדם בנתיב תחבורה, שהרי בנסיעתו פגע באופן חמור גם בבטחון הנוסעים וגם בבטחון הנהגים האחרים על הכביש. לדבריה, לו המרדף היה מסתיים בתאונה, הפגיעה בנוסעים היתה חמורה ביותר לנוכח ישיבתם ברכב והצפיפות הרבה.


לא זו אף זו, שבנוסף על העבירה של נסיעה מסוכנת שכזו, הנאשם לא השכיל לעצור מיד את רכבו, אלא המשיך בנסיעה תוך סיכון גדול יותר, כשהוא מאיץ את המהירות ולא נשמע להוראות השוטר.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי
פורום פסילת רישיון | שלילת רישיון


לפיכך, קבעה השופטת כי היא אינה יכולה לקבל, תחת הנסיבות הקיימות, את המלצת שירות המבחן, שכן ישנו צורך בעונש מרתיע הרבה יותר. כמו כן, אין מקום להתחשב יתר על המידה בכך שמדובר בבחור צעיר שביקש לסייע למשפחתו, וזאת נוכח חומרת מעשיו.


על כן, גזרה השופטת 8 חודשי מאסר בפועל ו- 6 חודשי מאסר על תנאי. בנוסף, פסל בית המשפט את רישיונו למשך 6 חודשים, והשית עליו קנס כספי בסך 2,000 שקלים.

 

ת"פ 29163-03-14