במשך שבוע ימים צעיר כבן 19 ארב לנהג אוטובוס ואיים עליו בסכין, אך ורק בשל העובדה, כי הנהג ביקש ממנו לפנות את הדרך. בית משפט השלום בירושלים הרשיע את הנאשם בעבירות של איומים והחזקת סכין, בשלושה מועדים שונים, וגזר עליו בשבוע שעבר (יום ה') עשרה חודשי מאסר בפועל ועוד שישה חודשי מאסר על תנאי למשך שנתיים.


בחודש דצמבר 2013 פגש לראשונה הנאשם את המתלונן אשר עבד כנהג אוטובוס. באותה עת ירד שלג בירושלים והנאשם עמד באמצע הכביש סמוך לתחנת אוטובוס בשער שכם. הנהג צפר לנאשם על מנת שיזוז מהכביש, מחשש להחלקה בשל השלג שנערם, אך הנאשם סרב לזוז ממקומו וקילל את הנהג.


הצעיר הגיע לתחנה עם סכין ורצה "לסמן" את פניו של הנהג


הנאשם נאות לסור מהכביש רק כאשר הגיע סדרן התחנה, וימים ספורים לאחר התקרית הנאשם שב לתחנה במטרה לחפש את הנהג, כשהוא מצויד בסכין יפנית וכלי תקיפה נוספים. הנאשם ביקש לקבל מהסדרן פרטים אודות הנהג, ואף ציין בפניו שהוא רוצה לעשות לו סימן עם הסכין שברשותו ולהרוג אותו.


למחרת הנאשם הגיע שוב לתחנה והתקרב לאוטובוס בו נהג המתלונן, כשהוא מחזיק סכין בידו. הנאשם קרא לנהג שייצא מהאוטובוס ואיים כי "יקרע אותו". קצין הבטיחות ביקש ממנו לפנות את המקום, אך הצעיר התנגד תוך שהוא מנופף בסכין לכל עבר. בשלב מסוים הגיע לתחנה שוטר, וכשהנאשם הבחין בו, הוא השליך את הסכין ונמלט בריצה.


במקרה נוסף, הנאשם נעמד מול האוטובוס ואחז בידו בקבוק שתייה מזכוכית. הוא שבר את הבקבוק ונופף לעבר המתלונן בשברי הבקבוק. הנאשם צעק שהוא יחתוך את הנהג, ואיים כי לא יזוז מהמקום עד שיפגע בו. כאשר הבין הנאשם כי הנהג לא מתכוון לצאת מהרכב, הוא השליך בעוצמה את שבר הבקבוק לעבר השמשה הקדמית של האוטובוס.


מתסקיר שירות המבחן עלה כי הנאשם הינו רווק בן 19, המגיע ממשפחה המנהלת אורח חיים נורמטיבי. אביו מורה לאנגלית ואמו עקרת בית. הצעיר היה בקשר ממושך עם שירות המבחן לנוער, בגין עבירות רכוש, אלימות וסדר ציבורי, אך לא הצליח להתמיד בקבוצות הטיפול. עם זאת הוא סיים בהצלחה קורס מכונאות רכב.


התנהגותו החלה להתדרדר לאחר תקרית עם שוטרים פלסטיניים


אביו של הנאשם מסר כי לפני ארבע שנים בנו קיבל מכות בראש מאלות של שוטרים פלסטיניים ברמאללה, בעקבות האירוע הוא אושפז למשך שבועיים, ומאז התנהגותו החלה להתדרדר. קצינת המבחן התרשמה כי מדובר בצעיר אימפולסיבי ותוקפני, שמתקשה להציב לעצמו גבולות, לפיכך טענה כי קיימת רמת סיכון גבוהה להישנות עבירות דומות בעתיד.


המאשימה ציינה את חומרת העבירות של איום ואחזקת סכין, והפגיעה בערך של הגנה על ביטחון הציבור ועל שלמות גופו של אדם. עוד ציינה כי מדובר בשלושה אירועים נפרדים, אשר אירעו תוך תכנון מוקדם והצטיידות בנשק קר, על כן סברה שבשל כל אחד מהמקרים מתחם העונש ההולם הוא בן 10 ל- 18 חודשי מאסר.


מנגד טען הסנגור כי יש להתחשב בנאשם בשל בעיה פסיכיאטרית ממנה הוא סובל, וציין כי לא מדובר במחלת נפש, אלא בהפרעה בגינה הוא מקבל טיפול תרופתי קבוע. עוד ציין כי מאז שנעצר הנאשם לא הפר את התנאים למעצר בית במשך כחצי שנה, ולא חזר על מעשיו, לפיכך חל שינוי מהותי בחייו, והוא החל להציב לעצמו גבולות ברורים.


לאחר שמיעת טענות הצדדים, סברה השופטת כי יש לתת דגש משמעותי על הצורך בהרתעת היחיד, מאחר ועל פי תסקיר שירות הביטחון הנאשם לא הפנים את תוצאות מעשיו, וקיים חשש ממשי שישוב לאותם דפוסי התנהגות עברייניים.


יש לך שאלה?

פורום חקירות משטרה | חקירה פלילית
פורום כתב אישום במשפט הפלילי


עם זאת התחשבה השופטת בעובדה כי הנאשם היה על סף גבול הקטינות, ומצבו הנפשי לא היה יציב בעת ביצוע העבירות, על כן גזרה עליו עונש מאסר בפועל ברף התחתון של המתחם, הכולל עשרה חודשי מאסר בפועל ושישה חודשי מאסר על תנאי למשך שנתיים.


ת"פ 838-01-14