בית משפט השלום בנתניה גזר בשבוע שעבר (יום ד') 45 חודשי מאסר בפועל על אדם שהורשע בעבירות מרמה, לאחר שהתחזה לרב מקובל שניחן בכוחות מיוחדים והוציא כספים במרמה מאנשים שביקשו ממנו סיוע.


כתב האישום שהוגש בעניינו, מנה שלושה אישומים שונים. באירוע הראשון, בחודש יוני אשתקד, בירך הנאשם לאחר סיום תפילה בבית כנסת, את כל קהל המתפללים. אחד המתפללים שהתרשם מברכתו, פנה אליו וביקש ממנו לברך את בנו אשר נפגע בראשו כשהיה בן 16, ומאז מצוי בתרדמת במוסד שיקומי. הנאשם בירך את הבן, ואז הציג את עצמו כרב מקובל והציע לו את עזרתו.


האב הנרגש הסכים להצעתו, וכעבור ימים אחדים הגיעו השניים למוסד בו מאושפז הבן. הנאשם ערך מעין "בדיקה קבלית" לחולה, אשר לאחריה טען כי הוא מעוניין לבצע בדיקה מדוקדקת בקבלה לגבי מצבו.


ואכן, למחרת היום, הוא התקשר לאותו מתפלל וטען בפניו כי ביכולתו לרפא כליל את בנו באמצעות נסים שביכולתו לעשות. אז, הסביר לאב כי על בנו מוטל כישוף, ועל מנת להגן עליו ולהקים אותו ממיטת חוליו עליו להעביר סכום מדויק של 20,600 שקלים, אשר יונחו בין כתבי קודש גנוזים. עוד הבטיח כי ברגע שהחולה יעמוד על רגליו, הכסף יוחזר לבעליו.


לאחר שהכסף הועבר, הוסיף הנאשם וטען במהלך כ-12 הזדמנויות שונות כי בני משפחה נוספים של האב סובלים מכישוף כזה או אחר, ונדרשים ל"הגנות" דומות באופן מיידי. הנאשם לא הסתפק בטענה לכישוף מעורפל, אלא קבע, בין היתר, כי מותם של שניים מאחיו קרב.
האב שחשש לבני משפחתו, הזדרז והעביר כספים נוספים לנאשם, אשר הצטברו לסך כולל של כ-714 אלף שקלים. בתמורה, ביקרו השניים בבתי קברות שונים, כאשר שם מגלה הנאשם ומסיר חפצים שונים שהיוו את אמצעי הכישוף לטענתו.

 

המתחזה הטמין חפצים "מקוללים" בבתי קברות 


למעשה, מה שלא ידע המתלונן הוא שאותם חפצים הוטמנו על ידי הנאשם קודם להגעתם למקום, בכדי ליצור מצג שווא של כישוף ולהוכיח את כוחותיו העל טבעיים של ה"רב המקובל". כך למשל, הוטמן נשל נחש עליו נרשמו מבעוד מועד קללות שונות, קלפים של ספרי תורה אף הם עם קללות ועוד.


הנאשם הורשע בשני אישומים נוספים דומים, כאשר גם בפעם השניה פגש מתפלל בבית כנסת והציע את עזרתו בתמורה להנחת כספים בכתבי הקודש. אז העביר המתלונן כ-210 אלף שקלים.


במסגרת האישום השלישי, הורשע הנאשם בכך שפנה אל חברו וטען כי בנו זקוק לניתוח מציל חיים בארצות הברית, וביקש ממנו הלוואה על מנת שיוכל לכסות את הוצאות הניתוח. כך, קיבל לידיו 150 אלף שקלים. כמו כן, פנה במהלך חודש אוגוסט לאישה שהכיר וביקש ממנה סיוע כספי בטענה כי אחיינו זקוק לטיפול רפואי דחוף בחו"ל. האישה העבירה במספר הזדמנויות כ-40 אלף שקלים.


בסך הכל, קיבל הנאשם לידיו למעלה ממיליון שקלים, מתוכם החזיר סכומים זניחים למתלוננים במהלך התקופה. בטיעוניה לעונש, ציינה המאשימה את חומרת העבירות, את ששת המתלוננים אותם רימה, ואת הניצול הציני באמונתם ובחולשתם אל מול מחלות של היקרים להם מכל.


לטענתה, הנאשם אף הגדיל לעשות והידק את החבל באמצעות הפחדה ואיומים מצד אחד, והבטחה לריפוי מוחלט מהצד השני. עוד ציינה את פעולותיו הרבות בנוגע למצג השווא שביקש להציג מול המתלוננים, כאשר הוא מוביל אותם בין בתי הקברות ו"מוצא" חפצים שונים ומקוללים, שהטמין הוא בעצמו.


לבסוף, עתרה המאשימה לעונש מאסר בפועל בן 5 שנים לפחות, וזאת תוך התחשבות בעובדה כי הנאשם הינו בעל עבר פלילי נקי.


מנגד, טען בא כוחו, כי על בית המשפט להקל בעונשו של הנאשם ולהתחשב בכך שהודה מיד במעשים והביע חרטה עמוקה. כמו כן, ציין כי בכוונתו לפצות את כל ששת המתלוננים, ואף החזיר להם חלק מכספם.


לטענתו, למרות היותו של הנאשם אדם נורמטיבי ונקי מפלילים, הוא הסתבך בחובות ענק שהגיעו לכדי שלושה מיליון שקלים, ועקב מצוקתו הכלכלית הקשה פנה לדרך המרמה. בטיעוניו לעונש, ציין הסניגור כי הטלת מאסר ממושך על הנאשם תזיק מאוד לאשתו וילדיו, אשר כבר עתה נאלצים לחיות בצמצום ולהסתמך על פרנסת האישה בלבד.

 

בית המשפט: הנאשם השקיע מאמץ רב בביצוע העבירות 

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, קבע השופט כי מדובר בעבירה חמורה ביותר שאין להקל בה. לפיו, השקיע הנאשם מאמץ רב בביצוע העבירות, ועבד קשה בתכנון ויישום תכניותיו הנלוזות, וכל זאת במטרה להונות אנשים חלשים אשר ידע כי יאמינו לו וייפלו בפח שטמן להם.


כך, פיתה אותם בהבטחות בנוגע לחייהם של יקיריהם, איים עליהם כי מרחפת עננת מוות מעל לראשם, וכי רק הוא יכול להציל אותם מידי מלאך המוות בעצמו. הוא לא בחל באמצעים, ואף חפר בורות בבתי קברות בהם הטמין חפצים שונים כדי להשלות את המתלוננים כי מונחת קללה על ראשם.


כמו כן, ציין השופט את הסכומים הגבוהים שדרש מהמתלוננים, ואת העובדה כי בסופו של יום גזל כספים בסכום שעמד על לא פחות ממיליון שקלים.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מחשב סייבר, עבירות זיוף הונאה ומרמה
פורום כתב אישום במשפט הפלילי


יחד עם זאת, התחשב השופט במצבו הכלכלי הקשה, ונמנע מלהטיל קנס כספי על הנאשם.


לבסוף, גזר בית המשפט 45 חודשי מאסר בפועל על הנאשם, ושנת מאסר על תנאי. בנוסף, הוא חויב בפיצוי המתלוננים לפי הכסף שגבה מהם בסך כולל של כ-620 אלף שקלים.


ת"פ 55748-11-13