בית משפט המחוזי בתל אביב גזר בשבוע שעבר (יום ג') שנתיים מאסר בפועל על צעירים תל אביבים אשר הורשעו בתקיפה של אריתראים על רקע גזעני.


כתב האישום בעניינם מנה שלושה אישומים שונים, והוגש כנגד ארבעה נאשמים, כאשר הנאשם הרביעי הורשע בעבירת תקיפה וגניבה, ואילו השלושה האחרים הורשעו בעבירות של קשירת קשר לביצוע פשע גזעני, תקיפה בנסיבות מחמירות, גניבה, איומים, שוד ועוד.


לפי האישום הראשון, שלושת הצעירים החליטו לתקוף נתינים זרים, בעיקר ממוצא אריתראי או סודני, וזאת בעקבות מחשבתם כי הם משתייכים לאוכלוסייה בעייתית אשר מבצעת פשעים רבים בארץ. לפיכך, החליטו השלושה לחפש אחר הנתינים הזרים, כשהם נוסעים ברחבי העיר תל אביב, ברכב או באופנועים. כאשר נתקלו במי שהתאים לתיאורם, התנכלו לו וביצעו כלפיו עבירות שונות.


כך למשל, במאי 2013 לפנות בוקר, נתקלו בנתין אריתראי כשהוא רוכב על אופניים. הם האיצו את הנסיעה ברכבם לעברו, כדי להפחיד ולאיים עליו בפגיעה, וכך הוא נדחק על ידם לשולי הכביש. לאחר שנעצר, הוציא אחד הנאשמים את גופו דרך חלון הרכב, והכה על גבו של המתלונן באמצעות חפץ כלשהו. לאחר שניסה להימלט, רדפו אחריו השלושה עד שנטש את אופניו ונמלט בריצה מהמקום. הנאשמים לקחו את האופניים ועזבו אף הם את המקום.


הכו נתין אריתראי באמצעות בקבוק זכוכית עד זוב דם וגנבו ממנו את הנייד


לפי האישום השני, נסעו כל ארבעת הנאשמים ברכב, כשהם מבחינים בנתין אריתראי אחר יושב על ספסל. הם יצאו מהרכב, הציגו עצמם כשוטרים, והחלו להכות את הנתין באמצעות בקבוק זכוכית, ואנטנה שהכינו מבעוד מועד. כמו כן, הם לקחו ממנו את הטלפון הנייד שהיה ברשותו, וכאשר ניסה להתנגד הכו אותו שוב ושוב, עד שנגרמה לו חבלה בראשו.


באישום השלישי שהוגש נגד שלושת הצעירים, תקפו השלושה נתין ניגרי בדומה לתקיפה הראשונה, ולקחו ממנו את אופניו.


בגין גילם הצעיר, הורה השופט לערוך תסקיר מבחן לנאשמים. לפי התסקיר, כולם נעים בין גילאי 22-23, נעדרים עבר פלילי, רווקים, ובוגרי 12 שנות לימוד. כולם גם גרים בתל אביב בבית הוריהם, ועובדים למחייתם. כמו כן, נמצא כי כל הארבעה הגיעו ממשפחה נורמטיבית ושומרת חוק, ולכאורה לא היה רמז מקדים להתנהגותם העבריינית.


עקב נסיבות חייהם, החרטה שהביעו והיעדר מעורבות פלילית קודמת, המליץ שירות המבחן להשית עליהם עבודות שירות בלבד ולא מאסר בפועל אשר עלול לפגוע בעתידם. זאת מלבד הנאשם הרביעי, שם הומלץ שלא להרשיעו כלל אלא להשית עליו צו מבחן ושעות עבודה לציבור בלבד, וזאת בעקבות המוטיבציה השיקומית שהביע, גילו הצעיר, ומעורבותו המינורית באופן יחסי לעבירות שביצעו חבריו.


באי כוח הנאשמים ביקשו לאמץ את המלצות שירות המבחן, הדגישו את הגיל הצעיר של מרשיהם, את העובדה כי הם נעדרים עבר פלילי, ואת נכונותם להשתקם ואף לשלם פיצוי לנפגעים.


המאשימה: עבירות חמורות שבוצעו מתוך שנאת זרים עזה


מנגד, הדגישה המאשימה את העבירות החמורות, את העובדה כי מדובר בעבירות שבוצעו על רקע גזעני ומתוך שנאת זרים, מבלי שהמתלוננים התגרו בהם בצורה כלשהי. לפיה, מדובר בעבירות קשות וחמורות אשר לא יכולות להיכנס בהגדרה של מעשי קונדס, ולפיכך, על בית המשפט להעניש במלוא חומרת הדין את הנאשמים למען הרתעת הרבים, והן למען הרתעת הצעירים בעצמם, ומניעת הישנות המקרים.


לאחר שמיעת טענות הצדדים, קבע השופט כי במעשיהם החמורים, פגעו הצעירים בערך החברתי שהינו שמירה על שלמות גופו, רכושו וכבודו של אדם, באשר הוא אדם. לפיו, העבירות הן חמורות פי כמה כאשר הוכח כי הם תרו אחרי קורבנות, במטרה לפגוע בהם, רק בשל צבע עורם והשתייכותם האתנית.


העבירות בוצעו מתוך שנאת זרים עזה, ועל רקע גזעני, ללא כל התגרות מצד הקורבנות, בתוך תכנון מוקדם ומוקפד, ובמטרה לפגוע פגיעה פיזית קשה. כמו כן, הם לא הסתפקו באיומים ואף לא במכות, אלא גם שדדו וגנבו חפצים שונים מקורבנותיהם.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי
פורום חקירות משטרה | חקירה פלילית


לפי כל אלה, קבע השופט כי לא ניתן להתעלם מהעבירות הקשות, למרות נסיבות חייהם של הנאשמים, והחרטה שהביעו לאחר מעשה. לפיכך, קבע בית המשפט כי שלושת הצעירים ירצו עונש מאסר בפועל למשך שנתיים, מאסר על תנאי למשך שנה, וישלמו פיצוי לכל אחד מהמתלוננים בסך 2,000 שקלים, וכן יחויבו בקנס כספי של 4,000 שקלים.


על הנאשם הרביעי, גזר השופט 9 חודשי מאסר על תנאי בלבד, פיצוי בסך 2,000 שקלים למתלונן וקנס כספי בסך 1,500 שקלים, בעקבות מעורבותו המינורית באישום השני בלבד.


ת"פ 15674-09-13