בית משפט השלום בקריות פסק בשבוע שעבר לטובת שני תובעים אשר הגישו תביעה נגד שכניהם, לאחר שלטענתם הם גרמו לנזקים רבים לביתם בעקבות חפירות שערכו במגרש שבבעלותם. בית המשפט חייב את הנתבעים בסך של 86 אלף שקלים.


לפי כתב התביעה, השכנים אשר בבעלותם מגרש הצמוד לבניין בן 3 הקומות השייך לתובעים, החלו בעבודות חפירה מסיביות, כאשר הם מבקשים ליישר את הקרקע ולבנות עליה את ביתם.


תוך כדי עבודות החפירה, נוצר מתלול אנכי אשר גרם לנזקים בבניין אשר בבעלות התובעים. כך למשל, טענו כי נוצרו סדקים גדולים בבניין, והמרצפות כולן ניזוקו, כמו גם חגורת הבטון. בנוסף, לטענתם החפירה גרמה לחשיפה של יסודות הבניין.


לפיהם, כל הנזקים הללו הובילו לירידת ערכו של הבניין, וגרמו להם להוצאות כספיות רבות ולנזק רב. על כן, עתרו התובעים לפיצוי בגין הנזקים שנגרמו להם.

 

התובעים דרשו פיצויים בגין עוגמת נפש ולחץ נפשי רב 


בתביעתם, דרשו התובעים אף פיצוי בסך 150 אלף שקלים, בעבור עוגמת נפש שנגרמה להם בעקבות החפירה. לפיהם, הנזקים החמורים ומצבו של הנכס גרם להם ללחץ נפשי רב, כאשר אחד התובעים אף נזקק לטיפול פסיכיאטרי בשל הקושי בהתמודדות עם המצב.


כמו כן, ציינו השניים כי ישנם ילדים קטנים הגרים במבנה, וכי אף להם נגרמה עוגמת נפש רבה, וכן תושבי הבניין כולו היו נתונים בלחץ ובחרדה.


למרות שהצדדים הגיעו למעין הסדר פשרה, עדיין היו חלוקים בנוגע למידת הנזק שנגרם בעקבות החפירה, וסירבו לפצות את התובעים בגין ירידת ערך המבנה ובגין נזק לא ממוני.


לצורך קבלת החלטה מושכלת, מינה בית המשפט מומחה ביסוס קרקע ומהנדס אשר יאמדו יחדיו את מידת הנזק ואף ייתנו פתרונות לטיפול בו והשבת המצב לקדמותו.


לאור חוות דעתם של המומחים, אשר קבעו כי אכן נגרמו נזקים למבנה ואמדו את התשלום בעבור התיקון בסך כולל של כ-86 אלף שקלים, וכן לאחר שמיעת טענותיהם של הצדדים, קבע השופט כי האחריות על הנזקים נופלת על כתפי הנתבעים בלבד. לפיו, מדובר במקרה זה אף באחריות מוגברת משום שהנתבעים לא נקטו בכל אמצעי זהירות או בפעולה אשר היה ביכולתה למנוע את הנזקים, וזאת למרות שהחפירה בוצעה בצמוד למבנה של שכניהם.


יחד עם זאת, דחה השופט את רכיב התביעה הנוגע לירידת ערך המבנה, כאשר הוא מקבל את חוות דעתם של המומחים בעניין אשר קבעו כי למעשה, גם לאחר הנזקים האמורים, לא קיימת ירידת ערך לנכס שהינו ישן ממילא, והיו מצויים בו סדקים עוד קודם לחפירה.

 

יש לך שאלה?

פורום הפחתת היטל השבחה, תביעות ירידת ערך והפקעת מקרקעין
פורום סכסוכי שכנים


עוד קבע השופט כי לאור הנסיבות אין ספק כי נגרמה לתובעים עוגמת נפש ואי נוחות, וכי הם הוטרדו רבות מהנזקים הרבים, אולם לפיו, לא עלה בידם להוכיח נזק נפשי ממשי, כיוון שהם לא צירפו לתביעתם חוות דעת רפואית, ועל כן קבע כי בגין רכיב זה של תביעתם יקבלו עשרת אלפים שקלים בלבד.


לבסוף, קבע בית המשפט פיצוי בסך 86 אלף שקלים, וזאת לאחר ניכוי של עשרת אלפים שקלים מהסכום לטובת שכר טרחתם של המומחים, אשר שולמו על ידי הנתבעים במהלך ההליך המשפטי. בנוסף, הם חויבו בשכר טרחת עורך דין והוצאות משפט בסך 9,000 שקלים.


ת"א 6933-04-09