התובע השקיע כספים במחסן בדרום תל אביב, במטרה להפוך אותו ליחידת דיור. בתמורה דרש לקבל, לאחר שיפוץ המבנה, דמי שכירות בגובה סכום ההשקעה וגם מחצית מזכויות הנכס. מאחר ולמעלה מעשור קיבל מבעלי הבית סכום זעום בלבד, שאינו משקף כלל את כספי ההשקעה, הוא הגיש נגדם תביעה כספית להשבת סך של 145,000 שקל.

 

בית משפט השלום בתל אביב - יפו קיבל בשבוע שעבר (יום ג') את התביעה, וקבע כי התובע יקבל מבעלי הנכס את סכום ההשקעה במלואו, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית.

 

בשנת 2003 העביר התובע סכום של 120,000 שקל לבעלי נכס בתל אביב, לשם השקעה בבית פרטי המצוי בשכונה בדרום העיר. לדבריו, מחצית מהכסף ניתנה כהלוואה במספר תשלומים, והמחצית השנייה נועדה לצורך עלות שיפוץ כללי של המבנה.

 

הנתבעים השכירו את הנכס המשופץ בעלות נמוכה לבת משפחה

 

תמורת הכספים התובע היה אמור לקבל, על פי הסכם שנחתם בין הצדדים, דמי שכירות מהשכרת הנכס, עד שיכסה את סכום ההשקעה. אלא שבשלב מסוים הנתבעים אפשרו לבת משפחתם להתגורר בבית, תמורת דמי שכירות נמוכים, כך שבמהלך השנים קיבל מהם סכום של 39,000 שקל בלבד.

 

התובע הציג בפני בית המשפט מסמכים חתומים, בהם התחייבה בעלת הנכס להתחלק עם התובע בדמי שכירות עד לסכום ההשקעה, ובנוסף התחייבה להעביר לו מחצית מן הזכויות בדירה שתתקבל במסגרת הפינוי העתידי כנגד הקרקע והבית.

 

לטענת הנתבעים, בשנת 2002, פנה אליהם התובע מיוזמתו וביקש לשפץ בכספו ובאחריותו את הנכס, ששימש בזמנו כמחסן, ורצה להכשירו למגורים. תמורת השיפוץ ביקש לגבות דמי השכירות באופן זמני ועד שבע שנים. בנוסף, ביקש לקבל חלק מהפיצוי הכספי במסגרת תכנית עתידית מטעם "פינוי בינוי".

 

בתחילת הדיון טענו הנתבעים כי מעולם לא קיבלו כספים או הלוואה כלשהי מהתובע, ולא חתמו עמו על כל הסכם. לטענתם מדובר בתובענה קנטרנית וטרדנית, שהוגשה בשיהוי ניכר ונועדה להפעיל עליהם לחץ. כמו כן ציינו כי התובע לא הציג אסמכתאות לכך שהעביר להם כספים, או שהשקיע בשיפוץ, ואף לא הציג את חוזה השכירות.

 

בעלי הנכס הציגו במהלך הדיון המשפטי טענות סותרות

 

במהלך חקירתה הנגדית, הודתה הנתבעת כי התובע שילם לה ולבן זוגה 50,000 שקל עבור חלקו בנכס ואף יתר הכספים ניתנו על ידו לצורך מימון עלות השיפוצים, בסך של 64,000 שקל. עם זאת הוסיפה כי התובע ידע שמדובר בעסקה עם סיכונים, והוא היה אמור להרוויח את כספו חזרה, אך ורק בפיצוי שאמור היה להתקבל במסגרת פרויקט "פינוי ובינוי".

 

לאחר עיון במסמכים החתומים שהציג התובע, ושמיעת טענות הצדדים, הגיע בית המשפט לכלל מסקנה כי יש לקבל את גרסת התובע, הן למהות ביצוע העסקה ותנאיה, והן לגובה הסכומים הנקובים במסמכים.

 

יש לך שאלה?

פורום רכישת דירה | מכירת דירה
פורום נדל"ן מסחרי - השקעות בנדל"ן

 

בנסיבות אלה קבע בית המשפט כי הנתבעים ישלמו לתובע סך של 145,000 שקל עבור ההשקעה בנכס כולל ריביות, ובנוסף יישאו בהוצאות משפט ובשכר טרחת עורך דין בסך 25,000 שקל.

 

ת"א 32264-12-11