גבר בשנות השישים לחייו ביצע בשיטתיות סדרת עבירות מרמה, הכוללות בין היתר פרסום מכרזים פיקטיביים, התחזות לבעל תפקידים בכירים, והונאה בכרטיסי אשראי. בדרך זו קיבל במרמה כספים בסך כולל של 100,000 שקל. בית משפט השלום בטבריה קבע לאחרונה את עונשו, וגזר עליו חמש שנות מאסר בפועל, מאסר על תנאי וקנס בסך 10,000 שקל.

 

הנאשם הורשע על פי הודאתו בכתב אישום הכולל שמונה אישומים, בגין עבירות זיוף, גניבת כרטיסי חיוב, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות והתחזות כאדם אחר. הנאשם שהסתבך כלכלית, נהג להציג עצמו כמנהל מטעם חברות גדולות, בתפקיד מהנדס בניה, או מהנדס חשמל, על מנת לקבל במרמה כספים, ונקט בדרכים ערמומיות להסוואת מעשיו ולטשטוש עקבותיו.

 

במהלך חודש ינואר 2013, הנאשם פרסם עשרות מכרזים פיקטיביים, מתוך מטרה לקבל במרמה כספים מחברות שהגישו הצעות, ללא כל כוונה לממש את העבודות, אלא כדי להרוויח את התשלום עבור הזכות להציע הצעות עבודה במכרזים.

 

לצורך ביצוע מעשיו, הנאשם השתמש בזהויות כוזבות, הנפיק חוזים פיקטיביים ותעודות מזויפות, וביצע חיובים בכרטיסי אשראי ללא ידיעת בעלי הכרטיסים. בשיטה זו הנאשם קיבל לידיו 100,000 שקל.

 

המאשימה הדגישה את חומרת העבירות שבהן הורשע הנאשם, ועתרה להטלת עונש ברף העליון שבמתחם הענישה, הכולל שש שנות מאסר בפועל. עוד ציינה כי מדובר באדם בעל עבר פלילי, אשר נידון מספר פעמים לעונשי מאסר בפועל, וריצה מאסר בעבודות שירות.

 

הנאשם ביצע את העבירות כדי לממן טיפולי שיניים לאשתו

 

הסנגור טען כי העבירה הראשונה, בה נגרם נזק של 60,000 שקלים, בוצעה על מנת לממן טיפולי שיניים יקרים עבור אשתו. בנוגע ליתר העבירות ציין כי מדובר בסכומים זעומים, שלא עלו על כמה אלפי שקלים בודדים, אשר מרבית החברות כלל לא התלוננו על המעשים, אלא נחשפו אליהם במהלך חקירה משטרתית.

 

הסנגור המליץ להתחשב בגילו המבוגר של הנאשם, והתיישנות עברו הפלילי, ועתר להשית עליו עונש ברף התחתון של המתחם, של מספר חודשי מאסר בלבד עד שנת מאסר.

 

מתסקיר שירות המבחן, עלה כי הנאשם כבן 65 שנים, שלל את המיוחס לו בכתב האישום, וטען כי הציג עצמו בזהות בדויה, מתוך כוונה להתמודד עם הסטיגמה השלילית שיוחסה לו, בעקבות הרשעותיו הקודמות. לדבריו, הוא לא התכוון לקבל דבר במרמה או לגנוב, אלא התקשה לקיים את הבטחותיו, בשל קשיים כלכליים.

 

שירות המבחן העריך, כי קיים סיכון גבוה להתנהגות עבריינית בעתיד, על כן המליץ לנקוט בענישה מוחשית, ולא להסתפק בהליך טיפולי בלבד.

 

בעת שיקולי הענישה, התייחס השופט אל התכנון והשיטתיות בביצוע העבירות, וקבע כי הנאשם ביצע את מעשי המרמה באופן מודע ושיטתי, והתנהלותו מצביעה על דפוס קבוע, בעל מאפיינים חוזרים ודומים. עוד התרשם כי הנאשם הינו הרוח החיה מאחורי התכנון והביצוע, שנעשו לשם תאוות בצע ותכלית כלכלית.

 

יש לך שאלה?

פורום צווארון לבן
פורום עבירות מחשב סייבר, עבירות זיוף הונאה ומרמה

 

בסופו של דבר גזר בית המשפט על הנאשם מאסר לתקופה של שש שנים, מתוכן חמש שנים בפועל והיתרה על תנאי, ובנוסף מאסר על תנאי לתקופה של חמישה חודשים וקנס בסך 10,000 שקל.

 

ת"פ 21870-01-14