שוטר שלא היה בתפקיד, יצא לבילוי משפחתי בקניון בירושלים. בעת חיפוש חניה השוטר איבד את עשתונותיו, בשל גזילת החניה שמצא, על ידי נהג אחר. בתגובה השוטר תקף את הנהג והכה בו נמרצות לנגד עוברי אורח. בית משפט השלום בירושלים גינה את התנהגות השוטר, וקבע בשבוע שעבר (יום א') כי הוא יפצה את הנהג בסך של 35,000 שקלים, בגין נזק לא ממוני.

 

בחודש ינואר 2009 הגיע התובע, יחד עם בנו הקטן ברכבו הפרטי לקניון מלחה בירושלים, וחיפש מקום חנייה. באותה עת חיפש חניה גם הנתבע, שהינו הוא שוטר חסון כבן 32, יחד עם אשתו. התובע הצליח להשיג את החניה הנחשקת, וחנה את רכבו, למורת רוחו של הנתבע. 

 

הנתבע המתוסכל נטש את רכבו בחניה, ונכנס לקניון בלוויית אשתו, כשהוא חוסם את רכב התובע. כאשר חזר התובע מסיבוב קניות, הוא הבחין בנתבע עומד וממתין לו מחוץ לרכב. הנתבע הציג עצמו כשוטר והודיע לו כי הוא מתכוון לרשום דו"ח תנועה וביקש ממנו תעודת זהות ואת רישיונות הרכב.

 

התובע הטיח בפניו כי הוא אינו שוטר תנועה, ולכן אינו רשאי לרשום דו"ח, ואף ניסה לחטוף את הפנקס מידו. לאחר שהפנקס נפל ארצה, השוטר תפס את התובע בלפיתה, השכיב אותו על רצפת החניון והפליא בו את מכותיו.

 

עם הגעת המשטרה לשטח הקניון האירוע הסתיים. הנהג נחקר באזהרה והתוקף נחקר במח"ש. בסופו של דבר הוחלט לסגור את התיק ולא להגיש נגד מי מהם כתב אישום. עם זאת ננקטו נגד התוקף צעדים משמעתיים ויציאתו לקורס קצינים עוכבה.

 

האם ייתכן כי הנהג המבוגר תקף את השוטר?

 

בתביעה אזרחית שהגיש התובע, טען כי הנתבע תקף אותו, ולמרות שלא נגרם לו נזק גופני, דרש פיצויים בגין עגמת נפש. מנגד טען הנתבע כי התובע הוא שתקף ראשון, כאשר ניסה לחטוף את הפנקס מידו, ואף ניסה לחנוק אותו.

 

הנתבע טען כי התגונן, והשכיב את התובע על הרצפה, כפי שמקובל לעשות במקרה של תקיפת שוטר, על כן קמה לו ההגנה הקבועה על פי החוק.

 

התובע זימן עדים, שהצהירו כי השוטר דחף את התובע, חבט בו והשכיב אותו על הרצפה, בשעה שבנו הקטן של הנהג צפה באירוע מהצד ובכה, ואשתו של השוטר צעקה לו להפסיק.

 

לאחר שמיעת העדויות וטענות הצדדים, העדיף בית המשפט את גרסתו של התובע, שהיתה עקבית, מהימנה ואמינה. וקבע כי סביר להניח שאדם מבוגר כבן 55, בעל מבנה גוף צנום, לא ינסה לתקוף שוטר חסון וגבוה, בעל מבנה גוף אתלטי וחזות ספורטיבית.

 

יש לך שאלה?

פורום נפגעי עבירה פלילית, קורבנות ופיצויים בגין עבירה פלילית
פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית

 

בנסיבות אלה קבע בית המשפט, כי השוטר התנהג כמו אחרון הבריונים, כאשר חסם את רכבו של התובע, המתין לו מחוץ לרכב, וכאשר שב מהקניות, השכיב אותו על רצפת החניון, חבט בו באגרופיו ובעט בו, רק בגלל שגזל את החניה. עוד ציין כי השוטר ניצל לרעה את תפקידו ומעמדו והודיע לתובע שהוא עצור, בניגוד לדין.

 

לפיכך נקבע כי התוקף יפצה את התובע בגין עגמת נפש, בסך של 35,000 שקל, ובנוסף יישא בהוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין בסך 7,500 שקל.

 

ת"א 26089-02-12