עובד במפעל לתעשיות מגבונים התפטר בדין מפוטר והגיש תביעה לפיצויי פיטורין, בטענה כי התפטר מחמת מצב בריאותי לקוי, בגין מחלת עור בידיים, שנגרמה לו כתוצאה מחשיפה לחומרים במכונת הייצור. בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע קיבל בשבוע שעבר (יום א') את התביעה, וקבע כי התובע זכאי לפיצויי פיטורין בסך של 18,000 שקל.

 

במהלך עבודתו שהתפרשה על פני שלוש שנים וחצי, נחשף מפעיל המכונה לחומרים אשר גרמו לו למחלת עור בידיים. כשנה וחצי לפני הפסקת עבודתו, התובע החל לסבול מפריחות ומגירויים בידיים, ואובחן כי הינו בעל רגישות לקטון, שהוא חומר המצוי בתכשירי קוסמטיקה לטיפוח העור, לרבות מגבות לחות.

 

התובע טופל במשחות שרשם לו רופא עור, אך מצבו לא השתפר, על כן ביקש להעבירו לתפקיד אחר, ללא מגע עם חומרים. אך לטענתו, הוצע לו להפעיל מכונת ייצור אחרת, שהפעלתה כרוכה גם היא במגע עם אותם נוזלים וחומרים.

 

בסוף חודש פברואר 2012 פנה העובד לממונה עליו, והודיע כי לאור מצבו הבריאותי, הוא אינו יכול להמשיך בתפקידו, ואף הציג בפניו אישור רפואי מאת רופא תעסוקתי. למרות האישור, הממונה דרש מהתובע לעבוד כחודש ימים נוסף כתקופת הודעה מוקדמת, והוא נאלץ להמשיך לעבוד, כאשר הדבר גרם נזק לבריאותו.

 

התובע הציג בפני בית הדין מסמכים רפואיים, המעידים על כך שהחל מחודש נובמבר 2011 ועד חודש פברואר 2012, חלה התדרדרות במצבו הרפואי, כשהוא סובל מבעיות עור בעקבות אלרגיה ממגע לקטון.

 

לטענת התובע, הרופא תעסוקתי קבע חד משמעית כי הוא אינו כשיר לעבודה, ולא היה מקום לדרוש ממנו לעבוד משך תקופת הודעה מוקדמת. עוד טען שהתפטרותו לאור מצבו הבריאותי, דינה כפיטורין, ועל כן זכאי הוא לפיצויי פיטורין בסך 21,000 שקל.

 

הנתבעת: החומרים עמם עבד התובע בטוחים ומורכבים ברובם ממים

 

מנגד טען נציג הנהלת המפעל, כי הקביעה שהעובד אינו כשיר לעבודה, אינה מבוססת, מאחר והרופא התעסוקתי לא בדק מהם החומרים עימם בה העובד במגע. לדבריו, המוצרים בטוחים לשימוש ואינם יוצרים תגובה בעור, מכיוון שהם מורכבים מ-99% מים.

 

לאחר הקביעה בנוגע להפסקת העבודה, ההנהלה פנתה לרופא התעסוקתי, בבקשה לברר מהם היסודות למסקנתו, אך עם זאת הרופא לא מסר את תגובתו.

 

עוד טען הנתבע כי יש לדחות את הדרישה לפיצויי פיטורין, מכיוון שהתובע מנע את האפשרות למצוא לו מיקום עבודה חלופי במפעל. ואף ציין כי בהעדר חוות דעת רפואית, לא ניתן להוכיח כי החודש הנוסף בעבודה גרם לנזק בריאותי, ובמידה שכך היה, יש לייחס את הדבר לרשלנותו של התובע בלבד.

 

לאחר עיון בטענות הצדדים, קבע בית הדין הנתבעת לא סתרה את המסמכים הרפואיים שהציג התובע ולא את תוכנם, ועל כן נקבע כי התובע הוכיח שהתפטר מהמפעל לייצור מגבונים בדין פיטורין, מחמת מצב בריאותי לקוי, ולכן הוא זכאי לקבלת פיצויי פיטורין.

 

עוד ציין בית הדין כי אין מקום לבטל את חוות דעת של הרופא התעסוקתי, בטענה כי אינה מבוססת על נתונים מהותיים, כל עוד לא התבקש התובע להיבדק על ידי המעסיק, או שנסתרה בחוות דעת רפואית אחרת.

 

יש לך שאלה?

פורום התפטרות, התפטרות עקב מצב בריאותי
פורום פיצויי פיטורין

 

בנסיבות אלה קבע בית הדין כי הנהלת המפעל תפצה את העובד בסך של 18,000 שקל, סכום הכולל פיצויי פיטורין, פדיון חופשה שנתית ודמי חג. בנוסף הנתבעת תישא בהוצאות משפט בסך 5,000 שקל.

 

סע"ש 33521-08-12