כולנו יודעים שבמידה ועובד שכיר נפצע במהלך עבודתו הוא זכאי לפיצוי בגין הפגיעה, וכי קיים תחום שלם במוסד לביטוח לאומי הנקרא "תאונת עבודה". אולם, מה קורה אם מתנדב נפצע או נפגע בתאונה בעת ההתנדבות? האם גם אז הוא זכאי לפיצויים? האם בדומה לתנאי תאונת עבודה, הוא זכאי לפיצוי גם אם היה בדרכו למקום ההתנדבות? על זאת ועוד במדריך המלא למתנדב הפצוע.

 

מיהו מתנדב?

 

ראשית, על מנת לקבוע האם מתנדב זכאי לפיצויים בגין פציעתו, עלינו לקבוע מי מוגדר כמתנדב לפי החוק. מתנדב, הוא כל אדם אשר פועל ללא קבלת שכר עבור פעולתו למען הזולת, ונשלח להתנדבות זו על ידי גוף ציבורי מוסמך.

 

חשוב לציין כי הוצאות אש"ל, עבור מזון, שתיה או לינה, המשולמים למתנדב, אינם נחשבים לשכר ואינם הופכים את המתנדב לעובד לפי חוק.

 

כמו כן, מתנדב יכול להיחשב ככזה גם באופן זמני או חד פעמי. כך למשל, כל אדם אשר הושיט סיוע לאדם אחר, כמו אדם המסיע פצוע לבית החולים לאחר תאונה, או אזרח שסייע לעובד ציבור בעת סכנה ועוד.

 

ישנם סוגים רבים נוספים של מתנדבים שאינם פועלים במסגרת של גוף ציבורי מוסמך, אלא נשלחים על ידי ארגונים פרטיים שונים, אשר קיבלו אישור מהתמ"ת להיות מועסקים כמתנדבים.

 

מה נדרש מהמתנדב להציג על מנת להוכיח את תפקידו?

 

המתנדב אמור לקבל הפניה להתנדבות על ידי הגורם ששלח אותו, כאשר תוקפה של הפניה כזו הינה שנה אחת בלבד. את טופס ההפניה עליו לצרף לטפסי התביעה אשר מוגשים למוסד לביטוח לאומי.

 

האם כל פגיעה מזכה בפיצויים?

 

מתנדב אשר נפגע במסגרת ההתנדבות יקבל סיוע מהמוסד לביטוח לאומי, כאשר במידה והוא עומד בקריטריונים המתאימים, המוסד יתייחס אליו כאל עובד שעבר תאונה או פגיעה בעבודה לפי חוק. במקרה כזה יהא המתנדב זכאי לכל הזכויות המתקבלות על ידי עובד מן המניין במקרים דומים.

 

מהם המקרים המזכים את המתנדב בהכרה כנפגעי תאונות או פגיעות בעבודה?

 

ראשית, חשוב לציין כי התקציב או הפיצויים אינם מותנים בגילו של המתנדב, ואינם משפיעים עליו. גם אם המתנדב נמצא לאחר גיל הפרישה הוא יוכל למצות את מירב זכויותיו החוקיות. יחד עם זאת, במידה והמתנדב הינו צעיר מגיל 18, הוא יקבל את זכויותיו בהתאם לקריטריונים שונים במקצת.

 

חישוב הגמלה לנוער מתנדב בגילאי 14-18

 

חישוב הקצבה או התגמולים לנער מתנדב אשר הינו מתחת לגיל 18 אך מעל לגיל 14, יבוצע כאילו קיבל, טרם הפציעה, שכר המתקבל עבור הכשרה מקצועית גם אם לא עבר כזאת וגם אם מטבע הדברים מעולם לא הועסק כחוק כעובד מן המניין מפאת גילו.

 

בנוסף, מתנדב הנפגע במהלך התנדבותו כשהיה מתחת לגיל 14, לא יקבל מיד את הגמלה המגיעה לו לפי חוק, אלא הגמלה תשולם לו בעיכוב החל מיום הולדתו ה-14, וזאת בחישוב זהה כפי שנקבע לגילאים אלו, קרי לפי הכשרה מקצועית.

 

כמו כן, ישנה חשיבות רבה בגילאים אלו, מתחת לגיל 14, לעוצמת הפגיעה שכן מתנדב אשר חלילה נהרג במהלך התנדבותו, יזכה את יורשיו החוקיים בגמלה לפי החישוב המצוין, רק בתאריך בו היה אמור להיות בן 14. כלומר, יורשיו של ילד כבן 10 יאלצו להמתין לקצבת בנם כארבע שנים לאחר מותו.

 

כיצד מחושבת הגמלה למתנדב מעל גיל 18?

 

מתנדב אשר נפגע במהלך, או בדרכו לביצוע ההתנדבות, יקבל גמלה בהתאם להכנסתו כעובד שכיר או עצמאי, כפי שהתקבלה רבע שנה טרם הפגיעה, וזאת במידה והסכום אינו נמוך מהכנסת המינימום של מתנדב. במקרה כזה, תחושב הגמלה לפי הכנסת המינימום באופן אוטומטי.

 

מתנדב שאינו עבד, לא כשכיר ולא כעצמאי, כרבע שנה טרם התאונה יהא זכאי לגמלה בהתאם להכנסת המינימום של מתנדב רגיל.

 

מה נחשב לתאונת עבודה או פגיעה בעבודה?

 

כפי שנאמר, מתנדב נחשב במקרים כאלה לעובד מן המניין, לכן גם התנאים לקבלת הכרה בתאונת עבודה הינם זהים לזה של עובד רגיל. ואלה הם התנאים על קצה המזלג:

 

1. התאונה אירעה בדרכו של המתנדב למקום ההתנדבות או בחזרה ממנו, כאשר לא היתה סטיה משמעותית בדרך.

 

2. סטייה משמעותית בדרך נחשבת כל סטיה אשר אינה נעשית משתי סיבות: האחת, המתנדב עצר בבית הכנסת או במוסד דתי אחר לפי דתו, על מנת להתפלל. והשניה שהוא נאלץ לקחת את ילדיו לגן או לבית הספר, או לאסוף אותם מהמוסדות הלימודיים בחזרה מהתנדבותו.

 

3. התאונה או הפגיעה אירעה במהלך ביצוע ההתנדבות, במקום ההתנדבות או במקום שנשלח אליו מתוקף תפקידו.

 

4. התאונה אירעה כאשר ביצע המתנדב פעולה להצלת חיים או רכוש.

 

5. פגיעה אשר אירעה כתוצאה מפגיעה ישירה של עובד או מתנדב אחר, במכוון או שלא במכוון, ומלבד שלא תרם לפגיעתו בשום דרך.

 

6. פגיעה שאירעה במהלך ההפסקה שלקח המתנדב מעבודתו ההתנדבותית, במהלך היום, באישור ממוניו.

 

האם מתנדב זכאי אף לגמלה בגין מחלת מקצוע?

 

התשובה היא כן. לנוכח העובדה כי בעת תאונה או פגיעה במהלך ההתנדבות מתייחסים אל המתנדב כאל עובד מן המניין, הוא זכאי לתבוע אף בגין מחלת מקצוע, בתנאי שהוא עומד בקריטריונים הקבועים בחוק, ולפי החלטת הועדה הרפואית הבודקת מטעם המוסד לביטוח לאומי.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד
פורום מחלת מקצוע
 

 

לפיכך, אם הנך מתנדב ונפגעת חלילה בתאונה בדרכך למקום ההתנדבות, במהלכה או בדרכך ממנה, דע כי הנך זכאי לכל הזכויות הקבועות בחוק לעובד, וביכולתך למצות את זכויותיך באמצעות פניה למוסד לביטוח לאומי בהגשת הטפסים המתאימים למתנדבים.

 

כמו כן, דע כי אין אתה חייב לקבל את ההחלטה הראשונה בעניינך, והנך זכאי, כמו כל עובד אחר, לערער על החלטה שאינה נראית לך הוגנת. במקרה כזה, כדאי לקבל ייעוץ משפטי הולם, אשר יסייע לך להגיע למיצוי מלא של זכויותיך.