אסיר המרצה עונש מאסר, הגיש תביעה לפיצויים נגד שירות בתי הסוהר והמשטרה, בעקבות נזק בלתי הפיך שנגרם לעינו הימנית, כתוצאה מדחיפה ונפילה בעת מעבר מבית המעצר למתקן כליאה. בית משפט השלום בנצרת קיבל בשבוע שעבר (יום ב') את התביעה, וקבע כי האסיר יפוצה בסך של 288,000 שקל.

 

על פי עובדות כתב התביעה, האסיר שמרצה 15 שנות מאסר, נפגע בעינו בחודש נובמבר 2002, במהלך קליטתו במתקן הכליאה, ובעת שהיה נתון במשמורת שירות בתי הסוהר. לאחר מתן גזר הדין, הובל האסיר מבית המעצר, והשוטרים אשר רצו לזרז את הליכתו, דחפו אותו, וכתוצאה מהפעלת הכוח נפל האסיר, ועינו הימנית נחבלה בידית של דלת.

 

האסיר החל לסבול מכאבים, וכעבור זמן קצר איבד את הראייה בעין החבולה. רופא מטעם השב"ס אבחן כי הוא סובל מעיוורון, והוא נשלח לטיפול בבית חולים, שם נעקרה עינו בניתוח.

 

לטענת התובע, לאחר שירד מרכב השב"ס, הוא התקדם באטיות, מאחר והוא קטוע רגל, והוא נעזר ברגל תותבת. מלוויו דחפו אותו והוא נפל על דלת ונתקע בידית. ביום למחרת לא הצליח לראות בעין. למרות תלונותיו החוזרות על כאבים, הוא פונה לבית חולים רק לאחר חמישה ימים.

 

לתביעה צורפה חוות דעת של מומחה רפואי, לפיה הנזק נגרם כתוצאה מחבלה חיצונית, וניתן היה להציל את העין, לולא חל עיכוב בפינוי לבית חולים. עוד נטען כי האסיר לא סבל מבעיות כלשהן בעיניו, לפני הובלתו למתקן הכליאה.

 

האם מצבו הבריאותי הירוד של האסיר גרם לעיוורון?

 

בכתב ההגנה נטען מנגד כי מקור הנזק בעין, הינו זיהום שהתפתח בשל נקב בקרנית, טרם האירוע, ולא מחבלה שגרמה לפציעה חודרת. הנקב נגרם, ככל הנראה עקב מצבו הרפואי הלקוי של האסיר, שסבל מיתר לחץ דם, בעיות בכבד וצהבת. עוד נטען כי לא דווח על אירוע חריג, כמו פציעה או נפילה בעת העברת האסיר.

 

בית המשפט מינה מומחה רפואי מטעמו, אשר קבע כי לא נמצא מצב תחלואתי קודם כלשהו בעין. המומחה ציין כי לפני המאסר היה התובע בעל רישיון נהיגה על משאית, ורישיון כזה מחייב ראיה תקינה, על כן הסיק כי התובע לא סבל מתחלואה קודמת בקרנית, ומקור הפגיעה בעין הוא חבלתי.

 

המומחה הוסיף כי נפל פגם בטיפול הרפואי שקיבל האסיר, ופעולה זריזה יותר וניתוח ראוי, היו יכולים ככל הנראה להציל את העין.
בית המשפט קיבל את מסקנותיו של המומחה, וקבע כי הפגיעה בעין נגרמה כתוצאה מחבלה חיצונית, בעת שנדחף האסיר על ידי מלוויו בשב"ס. בית המשפט ציין את חובת הזהירות שחבה המדינה ביחס לאסירים הנתונים במשמורת, וקבע כי המלווים היו צריכים להתחשב באסיר בעל הרגל התותבת, ולא לזרז את הליכתו, תוך הפעלת כוח פיזי.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד
פורום מימוש זכויות רפואיות כספיות

 

בנסיבות אלה קבע כי המדינה התרשלה בליווי ובטיפול שהעניקה לאסיר, ולכן היא נדרשת לפצות אותו בגין אובדן העין, בסך של 288,000 שקלים, בצירוף להוצאות משפט בסך של 68,000 שקלים.

 

ת"א 5557-08-09