הנאשם הורשע בביצוע עבירה של שימוש חורג ביחידה לצורכי מגורים בתקופה של כשנה וחצי, בשעה שעל פי היתרי הבנייה הותר להשתמש ביחידה לצורכי תאי אחסון, חלק מאולם כניסה, וחלק מתאי עגלות בלבד. בית המשפט לעניינים מקומיים בתל אביב- יפו גזר לאחרונה על הנאשם קנס כספי בסך של 40,000 שקלים.

 

לטענת הנאשם, אשר מצוי בהליכי הסמכה כנוטריון, הוא קיבל מהמדינה הבטחה לפיה לא יועמד לדין, ככל שיטפל בהסדרת הליקוי. מאחר וחלפה חצי שנה והנושא לא סודר, הוגש נגדו כתב אישום לבית המשפט. עם זאת בעת מתן גזר הדין, הנאשם פעל להוצאת היתר, והיה בישורת האחרונה בטרם קבלתו.

 

הנאשם ביקש להתחשב במצבו, בטענה כי נגרמו לו הוצאות ונזקים עקב הפעולות להוצאת ההיתר, ובשל העובדה שהיחידה עמדה ריקה במהלך כל התקופה, וגם פרנסתו נפגעה, מאחר והליכי הסמכתו כנוטריון הושהו עד למתן גזר הדין.

 

המאשימה ביקשה לנקוט בעונש המשקף את חומרת המעשים, בגין עבירות נגד חוקי התכנון והפגיעה בשלטון החוק, ואף לשמש גורם הרתעה נגד הנאשם ונגד עבריינים פוטנציאלים, במטרה להפוך את ביצוע העבירות לבלתי משתלמות מבחינה כלכלית.

 

כיצד יש לחשב את טובת ההנאה בגין השימוש החורג ביחידה?

 

המחלוקת המשפטית עמדה סביב טובת ההנאה בגין השימוש החורג, על פיה יש למצוא את ההפרש שבין שווי דמי השכירות בהתאם לשימוש כמגורים, לבין השווי בהתאם לשימוש המותר. וככל שדמי השכירות למגורים נמוכים יותר, כך ההפרש בינם לבין שווי השימוש המותר קטן יותר.

 

המדינה הציגה בפני בית המשפט חוות דעת שמאיות של היטל השבחה בגין השימוש החורג ביחידה, ועל פיה יש לראות את דמי השכירות, על סך של 75 שקל למ"ר, כדמי השכירות הנכונים.

 

מנגד הגיש הנאשם חוות דעת של שמאי מטעמו, אשר קבע כי ביחידה פעלה בעבר מספרה בעלת רישיון, ולפי המצב התכנוני הקודם היא מהווה שימוש המותר למגורים, ועל כן מכיוון שדמי השכירות של המספרה, אף עולים על דמי השכירות למגורים, לא היתה כל טובת הנאה בשימוש החורג.

 

השופט לא קיבל את חוות דעתו של השמאי מטעם הנאשם, וקבע כי השימוש החורג בו הורשע הוא בניגוד להיתר הבניה. ולא ניתן להתעלם מעובדה זו בשלב גזר הדין. עוד ציין השופט כי העובדה שבמקום פעלה מספרה תוך שימוש חורג, אינה מביאה לכך שטובת ההנאה תחושב ביחס לאותה מספרה, אשר גם היא פעלה ככל הנראה בניגוד להיתר.

 

יש לך שאלה?

פורום הפחתת היטל השבחה, תביעות ירידת ערך והפקעת מקרקעין
פורום תכנון ובניה | היתרי בניה

 

בית המשפט לא מצא מקום כי יש להתייחס לנזק שנגרם לקריירה של הנאשם, אך ציין כי לא יתערב בשיקולים למתן תעודת נוטריון, עוד התחשב בכך שהוא פעל למען הסדר ההיתר, ואף במועד סיכומי הטיעונים עמד בפני קבלתו. בנסיבות אלה גזר בית המשפט על הנאשם קנס בסך 40,000 שקלים, וחייב אותו לחתום על התחייבות בסך של 40,000 שקלים, לפיה לא ישוב ויעבור את העבירה שבה הורשע. בנוסף ישלם אגרה בסך 3,900 שקלים.


01-8295/12