בעקבות עיכוב בטיסה של קרוב לשמונה שעות, הגישו ארבעת התובעים לבית משפט לתביעות קטנות בתל אביב - יפו תביעה לפיצויים נגד חברת התעופה "אל על". התביעה התקבלה בשבוע שעבר (יום ו'), למרות שחוק שירותי תעופה נכנס לתוקף רק לאחר המקרה, ואל על חויבה לפצות כל אחד מהתובעים בשיעור של 2,000 שקלים.

 

לרגל גיוס הבת לצה"ל, החליטו ארבעת בני משפחה לצאת לחופשה בחודש יולי 2012 ולטוס יחד לברצלונה. הם רכשו מ"אל על" ארבעה כרטיסי טיסה, והזמינו דרך חברה פרטית טיול מאורגן מראש לשניים עשר ימים. התובעים תכננו את שעת ההגעה ליעד, כך שיספיקו לקחת את הרכב מחברת ההשכרה, וגם יספיקו להגיע לארוחת ערב במלון ששולמה מראש.

 

הטיסה נקבעה לשעה תשע בבוקר, אולם כארבע שעות לפני מועד הטיסה, כלומר בשעה חמש לפנות בוקר, הם קיבלו הודעת טקסט, לפיה הטיסה נדחתה לשעה ארבע וארבעים אחרי הצהריים, באיחור של שבע שעות ושלושים וחמש דקות.

 

בזמן ההמתנה להמראה במטוס, הסביר הטייס לנוסעים כי העיכוב נבע מתקלה הידראולית במטוס שהיה אמור להמריא להונג קונג, ולכן המטוס המיועד לברצלונה נלקח על מנת לטוס להונג קונג. בפועל הטיסה לברצלונה המריאה בשעה חמש ועשרים, באיחור של שמונה שעות וחמש עשרה דקות, והתובעים נחתו בספרד בשעה עשר בערב.

 

לטענת התובעים, העיכוב בטיסה גרם להפסד היום הראשון של הטיול המאורגן, ובשל האיחור הם לא קיבלו את הרכב ששכרו מראש, והוצע להם לשכור רכב בדרגה נמוכה יותר.

 

מנגד טענה "אל על" כי חוק שירותי תעופה, אשר נכנס לתוקף באמצע אוגוסט 2012, אינו חל על הטיסה לברצלונה, הדין היחיד החל על טיסה זו הינו אמנת מונטריאול. הנתבעת הדגישה כי בכל מקרה מדובר בעיכוב כולל של 07:40 שעות, וכל הנוסעים, לרבות התובעים קיבלו מסרונים עם מועד ההמראה החדש.

 

עוד הוסיפה כי קרתה תקלה טכנית במטוס שהיה אמור להגיע להונג קונג, ולשם כך הקצתה את המטוס אשר במקור הוקצה לטיסה לברצלונה, ולטענתה לא ניתן היה למנוע או לצפות את התקלה מראש. עם זאת הנתבעת לא צירפה לכתב ההגנה מסמך כלשהו, המאשר מהי התקלה המדויקת שאירעה ומתי במדויק התגלתה.

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים השתכנעה השופטת כי "אל על" לא נקטה בכל האמצעים הדרושים באופן סביר, על מנת למנוע את הנזקים ועגמת הנפש שנגרמו לתובעים. עוד קבעה כי התקלה הנטענת קרתה במטוס אחר, וטענת הנתבעת בדבר הבחירה לשבץ את המטוס שיועד מלכתחילה לטיסה לברצלונה לטיסה להונג קונג אינה התקבלה.

 

יש לך שאלה?

מימוש זכויות נוסעים עקב עיכוב בטיסה או עקב ביטול טיסה

 

בסופו של דבר קבעה השופטת כי חל עיכוב בטיסה של שבע שעות וארבעים דקות, ועל פי אמנת מונטריאול, על הנתבעת לפצות את ארבעת התובעים יחדיו, בסך של 8,000 שקלים בגין הנזקים הממוניים ועגמת הנפש שהוסבו להם בגין עיכוב בטיסה לברצלונה.

 

ת"ק 17421-12-13
 


עודכן ב: 22/10/2014