פועל בניין שנדרש לבצע עבודה בגובה, החליק על סולם ומעד מגובה 2.5 מטרים. כתוצאה מהנפילה נגרם לו נזק ברגל ונותרה לו נכות צמיתה. הפועל טען כי המעסיק לא סיפק לו סביבת עבודה בטוחה ואמצעי מיגון ראויים, על כן הגיש נגדו תביעה לפיצויים.

 

בית משפט השלום בבית שאן קבע בשבוע שעבר (יום ה') כי המעסיק הפר את חובת הזהירות כלפי העובד, ולכן חייב אותו לשלם פיצויים בסך 300,000 שקלים בגין הנזקים שנגרמו לו כתוצאה מהתאונה.

 

בחודש ספטמבר 2009, נדרש התובע, על פי הוראות הממונה עליו, לטפס באמצעות סולם על מגדל של קונטיינרים בן ארבע קומות, ולהביא מהקונטיינר העליון כלי העבודה. התובע שעבד כל חייו בתחום הבנייה, טיפס במיומנות על הקרוואן הראשון, והניח על הגג סולם, תוך כדי עלייה, הסולם לפתע החליק והפועל נפל מגובה של כ- 2.5 מטרים.

 

התובע, יליד 1960, נפגע בכל חלקי גופו, ובעיקר בגב וברגל ופונה לטיפול רפואי בבית חולים. שם בוצע לו ניתוח לשחזור וקיבוע השבר בעצם, על ידי פלטה ייעודית לשברים בעקב עם ברגים. הוא אושפז קרוב לשלושה שבועות ושוחרר עם המלצה למנוחה ולהמשך מעקב רפואי.

 

לאחר התאונה התובע לא חזר למעגל העבודה

 

התאונה הוכרה על ידי המוסד לביטוח לאומי כתאונת עבודה. התובע היה באי כושר לתקופה בת 24 חודשים, ונכותו המשוקללת הועמדה על שיעור של 30%, עקב הגבלת התנועות בפרקי כף הרגל. לאחר התאונה התובע לא חזר לעבודה בתחום הבניין, או לכל עבודה אחרת.

 

אחיו של התובע, שעבר איתו ביום האירוע, העיד כי הוא לא ראה כיצד התרחשה התאונה, אך הוא שמע קול חבטה וצעקות, הוא ניגש אל אחיו וראה אותו שוכב על אחד הקונטיינרים, כאשר רגלו כלואה בין שלבי הסולם.

 

לטענת התובע, המעסיק לא הנהיג שיטת עבודה בטוחה, ולא העמיד בפניו תנאי עבודה אופטימאליים, לרבות שימוש בסולם קבוע, משטח יציב ואמצעי מיגון, לפיכך הוא הפר חובת זהירות מושגית וקונקרטית ויש להטיל עליו אחריות בנזיקין.

 

מנגד טען המעסיק כי האחריות לתאונה רובצת כולה לפתחו של התובע, ויש לייחס לו אשם תורם משמעותי, מכיוון שהוא עובד מנוסה, אשר יצר את הסיכון כתוצאה מהחלטתו החופשית. לדבריו, העובד היה יכול לבקש מפועל נוסף שיבוא לעזור לו בהחזקת הסולם בעת עלייתו עליו, או לדאוג לקיומו של משען אחר, במקום הקונטיינר, שיכול היה לייצב את הסולם בזמן הטיפוס.

 

בית המשפט קיבל את התביעה לפיצויים והשתכנע כי המעסיק הפר חובות חקוקות, ומצא כי יש לייחס לתובע אשם תורם בשיעור של 10%. על פי חוות דעת של מומחים רפואיים, קבע את סכום גובה הנזק בסך 690,000 שקל, הכולל: הפסד השתכרות לעבר ולעתיד, עזרת צד ג', הוצאות שונות ופיצוי בגין כאב וסבל.

 

יש לך שאלה?

פורום אובדן כושר עבודה
פורום תאונות קשות, נכויות ופגיעות גוף קשות

 

בסופו של דבר נדרש המעסיק לשלם לתובע סך של 300,000 שקלים, לאחר ניכוי תשלומים שקיבל מהמוסד לביטוח לאומי, וניכוי אשם תורם. בנוסף נדרש המעסיק לשלם את שכר טרחת עורך דין והוצאות משפט בסך 76,000 שקלים.

 

ת"א 2103-10-12