בית המשפט לענייני משפחה קבע החודש כי אב ישלם 350 שקלים עבור כל פעם בה יסרב להתראות עם בנותיו. פסיקה זו ניתנה בעקבות פנייתה של האם לבית המשפט, בטענה כי האב מצמצם משמעותית את הסדרי הראיה ביניהם. בית המשפט ניסה לפשר בין הצדדים, אולם לבסוף לא נותרה לו ברירה והוא נאלץ להפעיל סנקציות כלכליות נגד האב.


בכתב התביעה שהגישה לבית המשפט לענייני משפחה, טענה האם כי לאחרונה אביהן של בנותיה הקטנות, החי בנפרד, צמצם באופן משמעותי את התראותו עמן עד שכעת הם מתראים רק בסופי שבוע. האם הדגישה את חשיבות העניין לגבי הבנות וביקשה מבית המשפט להרחיב את הביקורים למענן.


האב להגנתו: אינו מסוגל לפגוש את בנותיו בשל מחויבות למשפחתו החדשה


מנגד, טען האב כי אינו מסוגל לפגוש את בנותיו כבעבר, עקב מחויבותו למשפחתו החדשה וכן בשל הדרישה לפרנס את בנותיו.


השופט ניסה להביא את הצדדים לידי פשרה, לנוכח הנושא הרגיש, והציע כי מזונות האב יצטמצמו על מנת שיוכל לפנות לעצמו זמן להיפגש עם בנותיו. הצעה זו, לפיו, אינה פוגמת באופן משמעותי בפרנסת הבנות, שכן הסכום הינו ממילא נמוך.


אלא ששני הצדדים הביעו הסתייגות מהצעה זו, שאף הובילה את האב לנתק קשר כליל עם בנותיו, כאשר הוא מאשים את האם בניתוק הקשר.


אולם, זמן קצר לאחר מכן, בדיון שנערך בעניין, הביעה האישה את הסכמה להצעתו של השופט להפחתת מזונות האב, ובלבד שלא ינתק קשר עם ילדיו ויחזור לקיים את הסדרי הראיה כפי שנקבעו. למרות ההבטחה להפחתת דמי המזונות ולמרות הפצרות השופט לקבל את ההסדר, האב עמד על סירובו והתעקש שלא לקיים את הסדרי הראיה.


בית המשפט לא נואש, וניסה להפציר אף בבא כוחו של האב שינסה להשפיע על החלטתו, אולם ללא הועיל. לפיכך, נאלץ השופט להכריע האם יש להטיל סנקציות על האב בגין אי קיום הסדרי הראיה.


לצורך קבלת החלטתו, עמד השופט על החשיבות שבשמירת הקשר בין ההורה שאינו משמורן לבין ילדיו, כפי שהיא משתקפת בספרות המקצועית. לאחר בחינת הדברים, קבע השופט כי הוכח זה מכבר, כי קיימת חשיבות גבוהה לגבי קשר זה, וכי ניתוקו עלול להוביל במקרים מסוימים, לפגיעה בתהליך התפתחותו של הילד. על כן, על בית המשפט לסייע בשמירה על קשר זה.


בנוסף, עמד השופט על העובדה כי האם הסכימה להפחית את דמי המזונות ולעשות הכל כדי שבנותיה יתראו עם אביהן, ולא יענשו על לא עוול בכפן.


לדברי השופט, הילדות לא צריכות לסבול בשל הוריהן ובשל מריבה ביניהם, ולכן יש לחייב את האב לציית להסדרי הראיה כפי שנקבעו. לצורך כך, קבע השופט כי בכל פעם בה האב לא יגיע לפגוש את בנותיו, הוא יחויב ב-350 שקלים. סכום זה, לפי בית המשפט, יחושב בעצם כתוספת על דמי המזונות.

 

יש לך שאלה?

פורום בית משפט לענייני משפחה
פורום משמורת | הסדרי ראיה ושהות


בסיום דבריו, קבע השופט כי לו סנקציה זו לא תעשה דבר על מנת לשפר את המצב, לא יהיה מנוס אלא להחריפה.


תמ"ש 37245-07-13